בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

פרשנות

הירי בתל אביב: המעטפת של דאעש לא מסבירה הכל

הניסיון למצוא מטא-הסבר לפיגוע בתל אביב ולכל הפיגועים האחרים נדון לכישלון, וההיתלות ב"דאעש" כמניע כולל ושטני היא מגוחכת ■ בכלל, אם המדינה האיסלאמית משפיעה על מוסלמים בכל מקום, שיעור הצלחתה בישראל עלוב ביותר

27תגובות
החיפושים אחר היורה בתל אביב, אתמול
תומר אפלבאום

החלוקה הבנאלית בין פיגוע פלילי לפיגוע "על רקע לאומני" פיתחה לעצמה סעיף משנה מעוות: פיגוע על רקע לאומי או פיגוע על רקע דאעש. גם הפיגוע אתמול (שישי) בתל אביב לא חמק ממבחן המיון הזה. האם נשאת מלחם, החשוד בביצוע הירי, הושפע מדאעש או שפעל מתוך מניעים לאומיים? כאילו שמניעים אישיים אינם מספקים, כאילו חשוב שיהיה איזה שהוא מודל או תיאוריה שיסבירו הכול.

מלחם הודה כבר בשנת 2007, כאשר ניסה לגנוב נשק מחייל שבכוונתו היה לנקום על הריגת בן דודו בידי שוטרים שנה קודם לכן. בשנה זאת איש עדיין לא שמע על דאעש ולא חיפש מניעים נוספים. הקשר בין המעשה לסיבה היה מובן מאליו. כמו הפיגוע בבר הסימטא, כך גם בפיגועי הסכינאות. החיפוש אחר מודל-על ומטא-תיאוריה, מוכן להתעלם מעובדות ומסתירות ובלבד שיימצא הסבר רב-תכליתי גם אם הוא חסר תועלת. שהרי מה הקשר בין ילדים בין 16 לאישה בת 72, בין נערה שסבלה מקשיים נפשיים לבין נהגת לא מנוסה בת 45? כולם פלסטינים, כולם ביצעו פיגוע ביהודים, או ניסו לבצע פיגוע, או נחשדו בכוונה לבצע פיגוע. אין כאן דגם ולא חצי דגם. אפילו המכנה המשותף השגור, הכיבוש הישראלי, אינו משותף לכולם.

אין מנוס, אם כן, אלא לפנות לדאעש שיספק את המעטפת הרעיונית. הבעיה היא שדאעש איננו רעיון ולא דת שצוברים חסידים ומאמינים. רדיקליזם דתי קיים באיסלאם (כמו בדתות אחרות) הרבה לפני דאעש. זהו ארגון שידע לנצל היטב נסיבות פוליטיות וצבאיות כדי להשתלט על שטחים בעיראק וסוריה ולדכא התנגדות בשיטות זוועה. לדאעש אין מונופול ולא זכויות פטנט על חזון האומה האסלאמית, והאיום שהוא מציב אינו טמון באידיאולוגיה אלא בדרכי הפעולה שלו.

ההצטרפות לדאעש אינה צריכה להפחיד יותר או פחות מהצטרפות לכל ארגון טרור אחר. גם המאבק המודיעיני נגד מתגייסי דאעש בקרב פלסטינים בגדה או בישראל, אינו שונה מן המאבק נגד המצטרפים לחמאס או לג'יהאד האסלאמי. לא ברור לפיכך, מה מצא המודיעין לייחד דווקא את הגידול במספר הערבים שמזדהים עם דאעש (במיוחד בקרב בדווים), כאילו תמיכה או הזדהות עם דאעש פירושה איום נורא יותר מזה שמטיל סכינאי בלתי מאורגן, שאותו כמובן בלתי אפשרי לאתר מראש. לשניהם אין לגורמי הביטחון או לממשלה פתרון שירחיק אותם מפעילות  הטרור.

נשאת מלחם בבית המשפט בחדרה, ב-2007
איציק בן מלכי

לערבים בישראל יש בעניין זה בעיה ייחודית. כאוכלוסייה חשודה, שאין לקיים עמה יחסים רומנטיים בהיותה איום על הזהות היהודית (עיין ערך "גדה חיה"), הם אינם "רשאים" להזדהות עם הפלסטינים שנתונים תחת כיבוש. אסור להם גם להביע התנגדות למדיניותה של ישראל בסביבת הר הבית או במזרח ירושלים, מחשש שיואשמו בהסתה או יוצאו אל מחוץ לחוק כמו התנועה האסלאמית.

מנגד, מתברר שגם פיגועים "על רקע אישי" אינם מתקבלים בעין אוהדת. למפגע ערבי ישראלי לא עומדת חזקת הנקמה או אי השפיות. לא יתכן שערבי ישראלי יבצע פיגוע כתוצאה ממצוקה נפשית. התכנון המדוקדק הרי מוכיח את קור רוחו ושפיותו. מעניין שגם הרוצחים בבתי הספר בארה"ב תכננו את מעשיהם מראש ובכל זאת נחשבו למטורפים וגם רוצחים סדרתיים מתכננים היטב את פעולותיהם. אבל ערבים ישראלים, ובעיקר בני משפחותיהם של מפגעים שמוכים בהלם נוכח מעשי בניהם, מחויבים להיות נציגים של רעיון. הם זקוקים להסתה, רצוי של דאעש, כדי לפעול.

והנה פרכה, אם ההנחה שערבים צעירים נתונים להשפעת דאעש נכונה, אזי מדובר באחד הכישלונות הקולוסאליים של דאעש. לעומת אלפי הצרפתים, הבריטים, הרוסים והגרמנים שהצטרפו בפועל לשורות הארגון, ממדינות שבהן שעור המוסלמים קטן בהרבה מזה שבישראל, "הייצוג הערבי ישראלי" הוא עלבון ל"מדינה האסלאמית”.

העלבון הישראלי הוא בעצם הצורך להסביר ש"לא כל הערבים טרוריסטים" ולהרעיף על 20% מאוכלוסיית ישראל תו תקן שמבהיר שגם ב"מוצרים" הטובים ביותר נופלים פגמים. ערבים ישראלים אינם זקוקים למערכת הטיהור הקולקטיבית שמספקת החברה היהודית כל אימת שערבי מבצע פיגוע. הם יסתפקו בכך שיראו בהם קהילה שוות זכויות, שיש בה גם טרוריסטים ועבריינים אחרים, בדיוק כמו בחברה היהודית.  

 

      



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו