בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

איך נתקע סטי"ל ישראלי על חוף סעודיה, והמבצע המורכב לחילוצו

הנחתת כוחות מיוחדים ושיתוף פעולה עם ערב הסעודית: הדיווחים השבוע על העברת האיים במיצרי טיראן ממצרים לסעודיה, הזכירו לנו דרמה לילית שהתרחשה ב-1981 אחרי שספינה ישראלית חלפה במעבר הצר בדרכה לאילת

51תגובות
אח"י געש על החוף הסעודי
קודקוד צהוב

כיום, כאשר הכול מתועד ומצויץ, אולי קשה להבין כיצד תקרית כזו נשמרה בסוד: ספינת טילים ישראלית נתקעת בשטח המוגדר מדינת אויב, ובמשך 62 שעות מתנהל מבצע דרמטי ומורכב לחילוצה.

אף על פי כן, בשלהי ספטמבר 1981, מבצע ״הולנדי מעופף״ הוסתר בהצלחה מהתקשורת במשך יותר מעשרה ימים. גדעון סאמט, שליח "הארץ" בוושינגטון, דיווח ב-5 באוקטובר כי ״דובר משרד הביטחון הודיע בשעת לילה מאוחרת כי לפני כשבועיים עלה סטי״ל ישראלי שהיה בדרכו מחיפה לאילת, כתוצאה מתקלה, על שרטון בחוף הסעודי״.

אח"י געש על החוף הסעודי והיסעור שהביא כוחות חילוץ
קודקוד צהוב

הסטי״ל, אח״י געש מדגם סער 3, נמנה עם ״ספינות שרבורג״ שנבנו עבור חיל הים בצרפת והוברחו לארץ ב-1969 תחת אמברגו הנשק. הספינה יצאה מנמל חיפה ב-22 בספטמבר ועשתה את דרכה לבסיס חיל הים באילת לטיפול טכני. במסלולה חלפה הספינה דרך אשדוד ופורט סעיד ונכנסה לתעלת סואץ, ומשם המשיכה למצרי טיראן בדרכה לאילת. אור ליום 24 בספטמבר, תקלה טכנית שהשביתה את מערכות המכ"ם, ניווט לקוי וצוות לא מיומן, הובילו כולם את חרטום הסטי״ל להחפה לא רצויה בתחומי ערב הסעודית.

סופרו הצבאי של ״הארץ״ דיווח כי שר הביטחון, אריאל שרון, הנחה את צה״ל להקים ועדת חקירה, שתבדוק ״כיצד אירע שהספינה סטתה לפתע בשעת בוקר מוקדמת לפני זריחת השמש, ונתקעה עם חרטומה בזווית ישרה על החוף הסעודי באזור שמול דהב״.

גוררת חיל הים מחלצת את אח"י געש
קודקוד צהוב
הדיווח בעיתון "הארץ" ב-5 באוקטובר 1981

ארה״ב תיווכה בין ישראל לערב הסעודית כדי לאפשר את חילוץ הספינה, תוך הסכמה שלא יתקרבו לאזור כוחות קרביים. אך לאחר שהסתיימה הדיפלומטיה השקטה נמסרו הצהרות לוחמניות: ״הארץ״ דיווח כי הרמטכ״ל, רב-אלוף רפאל איתן, אמר לכתבים הצבאיים ש״יכול להיווצר רושם כאילו הסעודים נהגו כאן במתינות (…) הם הבינו שאם יפריעו, נחלץ את הספינה בכוח״. במקביל, הרמטכ״ל איתן אישר כי ״על הספינה היו גם שתי קצינות של חיל הים, שקיבלו אישור לעבור בשייט את תעלת סואץ, כפי שעשו קצינות אחרות בעבר״.

אחד ממשתתפי מבצע החילוץ היה סגן ע׳, טייס מסוק אנפה שהוקפץ לחלץ את אנשי הצוות של הסטי״ל, ובהן הקצינות. את המחולצים העבירו למנחת דהב בחצי האי סיני, שעדיין היה נתון בשליטה ישראלית. ״כשאמרו לי שצריך לצאת לשם לחלץ אנשים מתוך הספינה״, סיפר לביטאון חיל האוויר לאחר המבצע, ״חשבתי שיהיה שם קושי מסוים. תיארתי לעצמי שנצטרך לרחף מעל לסטי"ל ולהעלות אל המסוק את האנשים בעזרת חבלים - תמיד במקרים כאלה צריך להיזהר מהתורן, מהאנטנות והמחבלים המתוחים - אבל כשאני מגיע לשם, מה אני רואה? החרטום יושב ממש על החול, והצוות עולה ויורד מהספינה בלי להרטיב אפילו את הנעליים״.

 



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו