אוריה כנף
אוריה כנף
אח"י געש על החוף הסעודי
אח"י געש על החוף הסעודיצילום: קודקוד צהוב
אוריה כנף
אוריה כנף

כיום, כאשר הכול מתועד ומצויץ, אולי קשה להבין כיצד תקרית כזו נשמרה בסוד: ספינת טילים ישראלית נתקעת בשטח המוגדר מדינת אויב, ובמשך 62 שעות מתנהל מבצע דרמטי ומורכב לחילוצה.

אף על פי כן, בשלהי ספטמבר 1981, מבצע ״הולנדי מעופף״ הוסתר בהצלחה מהתקשורת במשך יותר מעשרה ימים. גדעון סאמט, שליח "הארץ" בוושינגטון, דיווח ב-5 באוקטובר כי ״דובר משרד הביטחון הודיע בשעת לילה מאוחרת כי לפני כשבועיים עלה סטי״ל ישראלי שהיה בדרכו מחיפה לאילת, כתוצאה מתקלה, על שרטון בחוף הסעודי״.

אח"י געש על החוף הסעודי והיסעור שהביא כוחות חילוץ
אח"י געש על החוף הסעודי והיסעור שהביא כוחות חילוץצילום: קודקוד צהוב

הסטי״ל, אח״י געש מדגם סער 3, נמנה עם ״ספינות שרבורג״ שנבנו עבור חיל הים בצרפת והוברחו לארץ ב-1969 תחת אמברגו הנשק. הספינה יצאה מנמל חיפה ב-22 בספטמבר ועשתה את דרכה לבסיס חיל הים באילת לטיפול טכני. במסלולה חלפה הספינה דרך אשדוד ופורט סעיד ונכנסה לתעלת סואץ, ומשם המשיכה למצרי טיראן בדרכה לאילת. אור ליום 24 בספטמבר, תקלה טכנית שהשביתה את מערכות המכ"ם, ניווט לקוי וצוות לא מיומן, הובילו כולם את חרטום הסטי״ל להחפה לא רצויה בתחומי ערב הסעודית.

סופרו הצבאי של ״הארץ״ דיווח כי שר הביטחון, אריאל שרון, הנחה את צה״ל להקים ועדת חקירה, שתבדוק ״כיצד אירע שהספינה סטתה לפתע בשעת בוקר מוקדמת לפני זריחת השמש, ונתקעה עם חרטומה בזווית ישרה על החוף הסעודי באזור שמול דהב״.

גוררת חיל הים מחלצת את אח"י געש
גוררת חיל הים מחלצת את אח"י געשצילום: קודקוד צהוב
הדיווח בעיתון "הארץ" ב-5 באוקטובר 1981
הדיווח בעיתון "הארץ" ב-5 באוקטובר 1981

ארה״ב תיווכה בין ישראל לערב הסעודית כדי לאפשר את חילוץ הספינה, תוך הסכמה שלא יתקרבו לאזור כוחות קרביים. אך לאחר שהסתיימה הדיפלומטיה השקטה נמסרו הצהרות לוחמניות: ״הארץ״ דיווח כי הרמטכ״ל, רב-אלוף רפאל איתן, אמר לכתבים הצבאיים ש״יכול להיווצר רושם כאילו הסעודים נהגו כאן במתינות (…) הם הבינו שאם יפריעו, נחלץ את הספינה בכוח״. במקביל, הרמטכ״ל איתן אישר כי ״על הספינה היו גם שתי קצינות של חיל הים, שקיבלו אישור לעבור בשייט את תעלת סואץ, כפי שעשו קצינות אחרות בעבר״.

אחד ממשתתפי מבצע החילוץ היה סגן ע׳, טייס מסוק אנפה שהוקפץ לחלץ את אנשי הצוות של הסטי״ל, ובהן הקצינות. את המחולצים העבירו למנחת דהב בחצי האי סיני, שעדיין היה נתון בשליטה ישראלית. ״כשאמרו לי שצריך לצאת לשם לחלץ אנשים מתוך הספינה״, סיפר לביטאון חיל האוויר לאחר המבצע, ״חשבתי שיהיה שם קושי מסוים. תיארתי לעצמי שנצטרך לרחף מעל לסטי"ל ולהעלות אל המסוק את האנשים בעזרת חבלים - תמיד במקרים כאלה צריך להיזהר מהתורן, מהאנטנות והמחבלים המתוחים - אבל כשאני מגיע לשם, מה אני רואה? החרטום יושב ממש על החול, והצוות עולה ויורד מהספינה בלי להרטיב אפילו את הנעליים״.

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ