טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

הרוג ופצוע קשה בהתרסקות מסוק אפאצ'י של חיל האוויר סמוך לבסיס רמון

בהתרסקות נהרג הטייס, רב-סרן במילואים דודי (דוד) זהר, בן 43 מחיפה. בעקבות האירוע קורקע מערך האפאצ'י בחיל. לפני כחודשיים קורקעו הטייסות של מסוקי האפאצ'י בעקבות תקלה באחד המסוקים

תגובות
דודי זהר שנהרג בהתרסקות האפאצ'י

מסוק אפאצ'י של חיל האוויר התרסק אמש (שני) סמוך לבסיס רמון בנגב. במסוק היו שני טייסים – אחד מהם נהרג והשני נפצע קשה. הטייס שנהרג הוא רב-סרן במילואים דודי (דוד) זהר, איש צוות אוויר, בן 43 מחיפה. מסוק צבאי פינה את הפצוע, שישב בכיסא האחורי של המסוק, לבית החולים סורוקה שבבאר שבע.

זהר נחשב לטייס ותיק ומוערך, וביצע שירות מילואים ארוך בטייסת "מגע הקסם" בבסיס חיל האוויר ברמון. הוא הותיר אחריו אשה וארבעה ילדים. הלוויתו תיערך היום בשעה 18:30 בבית העלמין הצבאי בחיפה.

המסוק היה בטיסת אימון באזור הדרום, ובעת ששב חזרה לבסיסו במחנה רמון, בסביבות 21:00, דיווח על תקלה טכנית. לפי דובר צה"ל, זמן קצר לאחר שהטייסים דיווחו על התקלה, המסוק התרסק בסמוך למסלולי הנחיתה שבבסיס.

בחיל האוויר התחילו בחקירת נסיבות המקרה וצפויים למנות צוות מומחים, בראשות אל"ם, לבירור התאונה. בעקבות התאונה, הוחלט לקרקע בשנית את מערך האפאצ'י כולו. לא ברור עדיין מה סוג התקלה עליה דיווחו הטייסים, אך בצה"ל יבדקו האם יש קשר לתקלה שהתגלתה בחודש יוני באחד ממסוקי האפאצ'י של החיל, בעקבותיה הוחלט להשבית את המערך. אז התגלה סדק בלהב הרוטור האחורי של מסוק "שרף" (אפאצ'י לונגבואו). ההתרסקות הנוכחית אירעה במסוק "פתן" (אפאצ'י). 

לאחר גילוי הסדק, נבדקו כלל המסוקים, ולא נמצא מסוק נוסף עם סדק, אך בכל זאת הוחלט בחיל האוויר לקרקע את שתי הטייסות שמפעילות מסוקי אפאצ'י. במהלך הבדיקה שנעשתה בחיל האוויר, בשיתוף פעולה עם יצרנית המסוק, הוחלט בחיל להגביל את השימוש בלהבי המסוק, בניסיון למנוע את התפתחות הסדקים.

רק לפני חודש הוחלט בחיל האוויר להשיב לפעילות את מערך מסוקים זה, בתום שלושה שבועות של קרקוע. אז, הסבירו בחיל האוויר כי חרף המלצת יצרנית המסוק, חברת בואינג, שלא לשנות את מדיניות האחזקה של כלי הטיס, בחיל הוחלט להחמיר אף יותר – ולהגביל את השימוש בלהבים כך שלא יבצעו יותר מ-995 שעות טיסה, לעומת 4,600 שעות טיסה שהוגדרו קודם לכן. לאחר ההשבתה הארוכה, ערכו בחיל שיחות עם כל אנשי הצוות בטייסות האפאצ'י, כדי להסביר להם על התהליך שליווה את הבדיקה שנעשתה לאחר גילוי הסדק. "ההתייחסות לסדק היא כאילו הייתה תאונה", הסביר אז קצין בכיר בחיל האוויר.

בחודש אוקטובר האחרון נהרג רס"ן אוהד כהן נוב, טייס חיל האוויר, בתאונת מטוס אף-16, לאחר ששב מתקיפה בעזה. כהן נוב שימש כסגן מפקד טייסת בחיל, ובמהלך הטיסה חזרה כאשר שב לכיוון בסיס רמון, היה על גבי המטוס תחמושת משני צדיו באופן לא סימטרי. כאשר צוות המטוס הגיע לנחיתה, אלו איבדו שליטה עליו, ולכן החליט לנטוש. נווט המטוס הצליח להימלט מכלי הטיס, אך רס"ן כהן נוב נהרג במהלך הנטישה. ממצאי התחקיר שנערך לאחר התאונה העלה כי למרות שהצוות פעל על-פי ההנחיות המקצועיות המוגדרות, אלו לא התאימו לפונטציאל הסיכון במצב שכזה, בו הצוות נדרש לנחות בצורה א-סימטרית. לאחר התאונה, הנחה מפקד חיל האוויר, האלוף אמיר אשל, על שינוי ההנחיות בעת נחיתה בסיטואציה כזו. 



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות