בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

ספר חדש: שרון הורה ב-1982 להפיל מטוסי נוסעים כדי להרוג את ערפאת

לפי העיתונאי רונן ברגמן, קבוצת קצינים בצה"ל סיכלה את המבצע שהורו עליו שר הביטחון שרון והרמטכ"ל רפאל איתן, מחשש לפגיעה באזרחים. בין היתר נמנע יירוט מטוס שעליו 30 ילדים פצועים

128תגובות
ערפאת באו"ם, ב-1974
ASSOCIATED PRESS

בעת שכיהן כשר ביטחון, אריאל שרון הורה לצה"ל להפיל מטוסי נוסעים אם ייוודע שיאסר ערפאת נמצא עליהם. כך לפי ספרו החדש של העיתונאי הישראלי רונן ברגמן, "השכם להורגו: ההיסטוריה הסודית של ההתנקשויות של ישראל", שפרק ממנו התפרסם הלילה (רביעי) בניו יורק טיימס. לפי ברגמן, שורת קצינים מנעו משרון ומהרמטכ"ל דאז, רפאל (רפול) איתן, להוציא לפועל כמה מבצעי התנקשות בערפאת מחשש לפגיעה באזרחים. באחד המקרים, נמנעה הפלת מטוס שעליו היו 30 ילדים שנפצעו בטבח בסברה ושתילה.

ב-1968, כתב ברגמן, ניסו כוחות הביטחון ליזום התנקשות בהשראת הסרט האמריקאי "השליח ממנצ'וריה". במשך שלושה חודשים הם ניסו לשטוף את מוחו של אסיר פלסטיני, כדי "לתכנת" אותו להרוג את ערפאת. חמש שעות אחרי ששוחרר, הפלסטיני הסגיר עצמו למשטרה וסיפר על מאמצי המודיעין הישראלי. אך לדברי ברגמן, מאמצי ההתנקשות הגיעו לשיאם רק כעשור מאוחר יותר.

ברגמן כתב שבעקבות הפיגוע בנהריה ב-1979, שבו נרצחו ארבעה בני אדם, הורה הרמטכ"ל דאז איתן להסלים את המאבק נגד אש"ף. "תהרוג את כולם", אמר איתן לאלוף פיקוד הצפון אביגדור (ינוש) בן גל. בן גל מינה את מאיר דגן לנהל את המערך, שכונה "החזית לשחרור לבנון מזרים". ב-1981, מונה אריאל שרון לשר הביטחון, והורה לבן גל ולדגן להכפיל את מאמציהם. שנה מאוחר יותר, שרון הורה להם לפוצץ אצטדיון בביירות שבו היתה אמורה להתכנס צמרת אש"ף. חומרי הנפץ כבר הוטמנו מתחת ליציע הכבוד ומכוניות ממולכדות הוצבו מחוץ לאצטדיון, אולם ברגע האחרון קצינים מאמ"ן, יחד עם סגן שר הביטחון, פנו לבגין מעל לראשו של שרון ושכנעו אותו לבטל את המבצע.

שרון ואיתן, ב-1982
© David Rubinger/CORBIS

באותה שנה, לאחר הפלישה ללבנון, הורה שרון להקים צוות בשם "דג מלוח", שמטרתו להתנקש בערפאת. הוא מינה את המפקד היוצא של סיירת מטכ"ל, עוזי דיין, למפקד הצוות. דגן ורפי איתן, שעמד בראש הלשכה לקשרי מדע במשרד הביטחון, התבקשו לפקח. ביולי נפגש ערפאת עם אורי אבנרי ושני עיתונאים ישראלים נוספים. ב"דג מלוח", כתב ברגמן, החליטו לנצל את ההזדמנות כדי להגיע לערפאת אך התווכחו האם ההתנקשות מצדיקה גם פגיעה בחיי העיתונאים הישראלים. לבסוף הוחלט שכן והמבצע יצא לדרך. אולם ערפאת חשד שהמוסד עוקב אחרי אבנרי ונקט באמצעי הטעיה שגרמו לאנשי המוסד לאבד את עקבותיו של אבנרי בביירות. 

לדברי ברגמן, דיין היה אחד הקצינים שבלמו את הרמטכ"ל ושר הביטחון. "את ערפאת הצילו שני גורמים", אמר דיין לברגמן, "המזל הטוב שלו ואני". לפי ברגמן, איתן היה מזכיר לדיין שאין לו סמכות להכריע אם להפיל פצצה או לא, אך דיין מצא דרך לעקוף זאת: "כל מה שהייתי צריך לעשות זה לדווח מתי המטרה בשלה מבחינה מודיעינית. אז בכל פעם שידענו שהפצצה תגרום לנזק כבד לאזרחים אמרנו שהמטרה אינה בשלה".

עוד כותב ברגמן, שהרמטכ"ל איתן החליט לפעול בעצמו וזימן אליו את ראש מחלקת המבצעים של חיל האוויר אביאם סלע. איתן אמר לסלע שיטוס עמו מעל ביירות, יתפעל את מערכות הנשק בעצמו ויפיל את הפצצה שתהרוג את ערפאת. השניים אכן עלו יחדיו למטוס ביחד עם שלושה מטוסים נוספים. סלע סיפר שהרמטכ"ל לא עמד בהבטחתו לנווט והטייס ניווט לבדו. הרמטכ"ל בעצמו תפעל את מערכות הנשק ולהק המטוסים תקף את המטרה שלוש פעמים אך החמיץ את ערפאת - שהגיע למקום זמן קצר לאחר מכן.

באוקטובר, לפי ברגמן, הודיעו אנשי המוסד למפקד חיל האוויר, דוד עברי, שזיהו את ערפאת עולה על מטוס תובלה מאתונה למצרים. עברי חשש מטעות בזיהוי. שני מטוסי F-15 הוזנקו וזיהו את מטוס התובלה. איתן הורה להפילו, אך עברי היסס. לבסוף, לאחר שעיכב את התקיפה דקות ארוכות, המוסד הודיע שיש ספקות בנוגע לזיהוי. מאוחר יותר התברר שהיה זה אחיו של ערפאת, רופא ילדים ומייסד הסהר האדום הפלסטיני, שלקח עמו 30 ילדים שנפצעו בטבח בסברה ושתילה לטיפול רפואי בקהיר. 

בגין ואיתן, במסיבת העיתונאים אחרי הפצצת הכור בעיראק, ב-1981
חנניה הרמן / לע"מ

ברגמן כתב שטעות הזיהוי לא הרתיעה את שרון. ערפאת החל לנסוע באותה תקופה בטיסות נוסעים מסחריות - ושר הביטחון החליט שמדובר במטרות לגיטימיות. הוא החליט להפיל מטוס כזה מעל ים פתוח, באזור ללא כיסוי מכ"ם של אף מדינה, עדיף מעל מים עמוקים שיקשו על זיהוי הסיבה להתרסקות ואיתור השרידים. שמו של הכוח שהופקד על המשימה שונה ל"דג זהב". לצורך כך צויד מטוס בואינג 707 באמצעי מודיעין ומכ"ם ושהה באוויר כדי לאפשר את המבצע.

במשך תשעה שבועות עקבו מטוסי חיל האוויר אחר תנועותיו של ערפאת, והוזנקו לפחות חמש פעמים להפיל מטוסי נוסעים שעליהם חשבו שערפאת נמצא. בכל אחד מהמקרים בכירי חיל האוויר חיבלו בכוונה בהפלת המטוסים מסיבות מצפוניות ובטיעונים שונים, ומטוסי הקרב נקראו לשוב לבסיסם. באחד המקרים, שובשה בכוונה התקשורת בין המטוסים שיצאו למשימת היירוט ובמקרה אחר דיווחו באופן שקרי שהמטוסים הגיעו ליעדם באיחור.

עוזי דיין כסגן הרמטכ"ל, ב-1999
דובר צה"ל

עמוס גלבוע, חבר הצוות וראש חטיבת המחקר באמ"ן, הביע התנגדות עקבית למבצע. "אמרתי לרמטכ"ל איתן שזה יהרוס את המדינה מבחינה בינלאומית אם יוודע שהפלנו מטוס נוסעים".

ברגמן מסביר שהסירוב לפקודות בא בנימוק שהן בלתי חוקיות בעליל. "כשקיבלנו את ההוראות הלכתי לאיתן", אמר סלע, "אמרתי לו: 'הרמטכ"ל, אנחנו לא נעשה את זה. זה לא יקרה. אני מבין ששר הביטחון דומיננטי פה. אף אחד לא מעז להתנגד לו, ולכן נעשה את זה בלתי אפשרי טכנית'. רפול הסתכל עליי ולא אמר כלום. לקחתי את שתיקתו כהסכמה".

לפי ברגמן, המרדף אחר ערפאת דעך לאחר הדחת שרון בעקבות מסקנות ועדת כהן על הטבח בסברה ושתילה. ב-2001 נבחר שרון לראשות הממשלה. הספר מציג כיצד המנהיג הוותיק השלים עם הצורך לשאת ולתת עם התנועה הלאומית הפלסטינית אולם לפי כל העדויות שנאתו האישית של שרון לערפאת מעולם לא נחלשה. ברגמן מציג דיונים שנערכו בלשכת ראש הממשלה שעסקו בשאלה איך להיפטר מהמנהיג הפלסטיני שמת לבסוף בנובמבר 2004 בנסיבות מסתוריות. ברגמן משאיר פתוחה את השאלה אם ערפאת מת מוות טבעי או ששרון הצליח להגיע אליו, כפי שטענו מאז פלסטינים וחוקרים שונים.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו