שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל

רשות שדות התעופה: יש הפרעות לא מוסברות ב-GPS בשמי ישראל כבר 3 שבועות

הרשות הודתה בהפרעות לאחר שאמש התריע איגוד הטייסים הבינלאומי על שיבושים באותות GPS בסביבת נתב"ג, ובה נכתב כי טייסים רבים התלוננו עליהם. באיגוד הטייסים הישראלי אמרו כי מדובר באירוע חריג ומשמעותי: "אתה לא יודע איפה זה יתפוס אותך"

בר פלג
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
מגדל הפיקוח בנתב"ג, בשנה שעברה
מגדל הפיקוח בנתב"ג, בשנה שעברהצילום: מוטי מילרוד
בר פלג

רשות שדות התעופה הודתה היום (רביעי) כי בשלושת השבועות האחרונים ישנן הפרעות בקליטת מערכת הניווט הלווייני GPS במרחב האווירי של מדינת ישראל. אמש הוציא איגוד הטייסים הבינלאומי התראה על שיבוש אותות GPS בסביבת נמל התעופה בן גוריון, ובה נכתב כי האיגוד קיבל תלונות רבות מטייסים שחוו את ההפרעות באזור. "צוותי התעופה צריכים להיות מודעים לסיכון הפוטנציאלי, להימנע מהסחות דעת ולתכנן נהלים אלטרנטיביים במידת הצורך", נכתב בהודעה. גופים רבים חוקרים את השיבושים, בהם רשות התעופה האזרחית וחטיבת המבצעים ברשות שדות התעופה.

לפי הודעת הרשות, ההפרעות מתרחשות במהלך ההמראה והנחיתה, והן עשויות לגרום להתראות שווא של מערכות מבוססות GPS. ברשות שדות התעופה טוענים כי הם מטפלים בנושא מרגע שהחלו ההפרעות. גורם הבקיא בפרטים אמר כי השיבוש מתרחש בשעות היום בלבד ואינו מהווה כל סיכון לטייסים ולנוסעים. 

מערכות ה-GPS הן מערכות שבהן נעזרים המטוסים כדי לנווט בשמיים ולפני גישה לנחיתה, אך לטייסים יש מערכות נוספות גם לניווט וגם לנחיתה, והם אינם מסתמכים רק על הניווט הלווייני. בנתב"ג יש מערכות מדויקות במסלולי הנחיתה עצמם שאינן תלויות ב-GPS, ופקחי הטיסה במגדל הפיקוח מורים לכל מטוס שנקלע לבעיה כזו להשתמש בחלופות בעת הצורך. ברשות שדות התעופה אף הוסיפו כי פקחי הטיסה עוקבים אחר כל מטוס ממריא ונוחת על מסך המכ"ם ומוודאים שאינו סוטה מנתיבו ומהגובה הנדרש.

באיגוד הטייסים הישראלי אמרו כי מדובר באירוע חריג. "זה בלתי צפוי ואתה לא יודע מה תהיה מידת החסימה ואיפה זה יתפוס אותך", אמר גורם באיגוד, שעומד בקשר עם רשויות ואיגודים בינלאומיים נוספים. "זה לא אירוע מקומי, אלא אירוע גדול ומשמעותי", הדגיש, והוסיף כי לפני כמה שבועות שלחו חברות תעופה מכתב התרעה בעניין לנתב"ג. הוא אמר כי באיגוד סומכים על רשות שדות התעופה ורשות התעופה האזרחית שיפתרו את הבעיה, אך ציין כי "חבל שההודעות באו אחרי שהמפעילים (חברות התעופה והטייסים, ב"פ) הביעו את מורת רוחם".

מטוס ליד נתב"ג, במארס
מטוס ליד נתב"ג, במארסצילום: עופר וקנין

טייס ששוחח עם "הארץ" סיפר כי ההפרעה מתרחשת לעתים קרובות בתקופה האחרונה. "כשאתה סופג בעיה כזאת ואתה מתחיל להתעסק בהתראות על דיוק מערכות ניווט במקום בגישה לנחיתה בשדה תעופה או בתנאי מזג האוויר, זה מסיח את הדעת", אמר, והוסיף כי "המערכות הלוויניות משפיעות על מערכות נוספות". טייס אחר כתב בחשבון הטוויטר שלו היום בעקבות הפרסומים: "אנחנו לרוב די עסוקים בשלב הזה של הטיסה, ובעקבות הבעיות האלה אנו עסוקים יותר. זה יוצר בעיה תפעולית מצד אחד והסחת דעת משמעותית מצד שני". הוא הזהיר כי "זה עלול להביא למצב שבו חוסר אמון בהתראות יביא טייס להתעלם מהתראת אמת, כשתגיע".

לדברי גורם ברשות התעופה האזרחית מערכות ה-GPS אינן קשורות ישירות לבטיחות, כמו גלגלים או מד מהירות, ולכן אין סיבה לבהלה. לדבריו, מטרת ההודעה שיצאה אמש היא להודיע לטייסים המגיעים לישראל כי עליהם לכבות את המערכת במטוס עד שתטופל התקלה. בשבועות האחרונים צומצמה תנועת המטוסים בנתיב הטיסה הסמוך לעיר מודיעין, שכן הטיסות בו מבוססות על מערכת הניווט הלוויינית. על התקלה דווח לראשונה בחדשות כאן ב-16 ביוני.

לפי הודעת רשות שדות התעופה, בעקבות ההפרעות בוצעו שינויים בחלק מתהליכי הנחיתה. עוד נמסר כי ההפרעות מורגשות רק על ידי המטוסים באוויר ולא על ידי החיישנים שמזהים את האותות על הקרקע, וכי ההשפעה משמעותית בכל הקשור לתפעול המטוס בתא הטיס ובחלקה גם לניהול התעבורה האווירית. עוד אמרו ברשות כי ישנן חלופות לנתיבי ההמראה והנחיתה הרגילים.

מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "מדובר באירוע בתווך האזרחי, אשר צה"ל מסייע בו באמצעים טכנולוגיים, על מנת לאפשר את חופש הפעולה במרחב האווירי של מדינת ישראל. בנקודת הזמן הנוכחית, אין לאירוע זה השפעה על פעילותו של צה"ל. צה"ל פועל כל העת לשימור חופש הפעולה והעליונות המבצעית במרחב הספקטרום".

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ