התרסקות מטוס האימונים בקורס הטיס: תגובה לא מוכרת שגרמה לאובדן שליטה

ועדת הבדיקה של חיל האוויר קבעה כי התאונה, שבה נהרגו המדריך איתי זיידן והחניך ליהוא בן-בסה, נגרמה בסבירות גבוהה לאחר פנייה של הטייסים בגובה נמוך ולא מתקלה טכנית

יניב קובוביץ
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מעבר לטוקבקים
זירת ההתרסקות, בנובמבר
יניב קובוביץ

חיל האוויר פרסם הערב (רביעי) את ממצאי החקירה שנערכה בעקבות התרסקות מטוס האימונים מסוג "סנונית" ב-24 בנובמבר. צוות הבדיקה קבע כי התאונה נגרמה בסבירות גבוהה מכניסת המטוס למצב של הזדקרות בגובה נמוך, ועד כה לא ידעו בצה"ל כי המטוס עלול להיכנס להזדקרות בתנאים אלה. בהתרסקות נהרגו מדריך הטיסה רס"ן במיל' איתי זיידן, בן 42 מקיבוץ שובל, וחניך הטיס ליהוא בן-בסה, בן 19 מראשון לציון.

צוות החקירה קובע כי מרגע שהמטוס הזדקר, הטייסים לא יכלו להיחלץ מהמצב שבו לא מתקיימת זרימת אוויר תקינה לכנפי המטוס - ובכך נפגע כוח העילוי שלו. החוקרים כותבים בדו"ח כי עד התאונה לא היתה היכרות עם הסיכון לאובדן שליטה בתנאים שהתקיימו ברגעים שלפני ההתרסקות. סכנת ההזדקרות, לדבריהם, "לא זוהתה בקליטת המטוס בחיל האוויר ובשנות השימוש בו, ולכן צוותי האוויר לא הכירו את הסיכון ולא הוכשרו להתמודד איתו". בצה"ל אומרים כי גם יצרן המטוס ומפעילים אחרים של המטוס בעולם לא הכירו את הסכנה.

הצוות הבהיר כי טיסות בגובה נמוך בוצעו לאורך שנים רבות ונחשבו הכרחיות לצורכי מיון והדרכה. "חוסר ההיכרות עם התופעה שהתגלתה הוביל להערכת סיכון נמוכה בביצוע התרגיל", קבעו החוקרים ובכך דחו את האפשרות לתקלה טכנית: "הממצאים מצביעים על כך שבסבירות גבוהה מאוד התאונה לא נבעה בשל בעיה טכנית, והמטוס היה שמיש לאורך כל הטיסה". החוקרים אף התרשמו כי רמת פעולות התחזוקה שבוצעו במטוס טרם התרסקותו היתה גבוהה. 

ב-24 בנובמבר יצאו זיידן ובן-בסה לטיסת אימון שגרתית, בנתיב טיסה המוכר לחניכי הקורס. בערך בשעה 11:35 התרסק המטוס מסיבה שעדיין אינה ברורה, בלי שהטייסים דיווחו למגדל הפיקוח על תקלה או כוונה לנחיתת חירום. 

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ