בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

מהיום - מפעלים גדולים יצטרכו לקבל אישור לזיהום חריג

היום נכנס לתוקף חוק אוויר נקי

תגובות

היום ייכנס לתוקפו חוק אוויר נקי והמשרד להגנת הסביבה יקבל סמכויות שאמורות לאפשר לו להטיל הגבלות מחמירות יותר על פליטת זיהום ממפעלי תעשייה וכלי רכב. במשרד רואים בחוק צעד חשוב לשיפור איכות האוויר, אך מקורות בתעשייה טוענים שהחוק לא משנה באופן מהותי את היכולת למנוע זיהום, אך יוצר מנגנון ביורוקרטי שיגרום לפגיעה קשה במפעלים.

מעתה יצטרכו מפעלים בעלי פוטנציאל זיהום גבוה לקבל מהמשרד להגנת הסביבה היתר פליטה שיקבע את רמת הזיהום שממנה אסור לחרוג. בנוסף לכך, יקבע המשרד היטלים על כל המפעלים. אלו אמורים לשקף את הנזק הנגרם כתוצאה מהזיהום המותר לפליטה. למשרד יש אפשרות להטיל קנסות כבדים על מפעלים שלא יעמדו בתנאי היתר הפליטה.

החוק החדש מאפשר למשרד להגנת הסביבה להגדיר אזורים מוכי זיהום ולחייב רשויות מקומיות להפעיל תוכנית לצמצום הזיהום. המשרד גם יקבל לראשונה סמכויות למניעת זיהום מכלי רכב ויוכל לקבוע תקנים חדשים לבדיקת זיהום במבחני רישוי שנתיים. כלי רכב הם כיום הגורם המוביל ביצירת זיהום אוויר, אבל במשרד להגנת הסביבה מציינים שבאזורים מסוימים כמו מפרץ חיפה ורמת חובב, מפעלי תעשייה הם עדיין מקור משמעותי ביותר לזיהום.

"החוק הזה מחליף נייר בנייר והוא לא יביא לשינוי משמעותי במניעת זיהום אוויר ממפעלים", טוען עו"ד אריה נייגר, היועץ המשפטי לענייני סביבה של התאחדות התעשיינים, "למשרד היו סמכויות לפני החוק הזה ובהם הצבת תנאים למניעת זיהום במסגרת רישיון עסק. מה שמתווסף עכשיו זו מערכת ביורוקרטית של מתן היתרים שתקשה מאוד על מפעלים".

נייגר טוען שמפעלים קטנים עלולים להיסגר בעקבות שלל הדרישות שמציב החוק החדש ובהם עריכת סקרים ותשלום סכומים גבוהים במסגרת הגשת היתר הפליטה. לטענתו, גם מפעלים גדולים עלולים לעזוב את ישראל.

שולי נזר, סמנכ"ל במשרד להגנת הסביבה האחראית על תחום איכות האוויר, דוחה את טענותיו של נייגר. "מנגנון רישוי עסקים שבאמצעותו פעלנו עד היום לא היה יעיל ויצר תלות שלנו ברשויות נוספות. החוק החדש מאפשר לנו לקבוע את התנאים להפחתת זיהום, לחייב מפעלים להפעיל את הטכנולוגיות הטובות ביותר ולעדכן את תנאי ההיתר לפי החידושים בעולם. מה שחשוב לא פחות, כל זה ייעשה בשקיפות והמפעלים שיגישו בקשה להיתר פליטה, יחשפו לראשונה לציבור מה בדיוק הם פולטים לאוויר".

החוק לא יחול, לדברי נזר, על מפעלים קטנים אלא רק על מפעלים גדולים. מדובר ב-150 מפעלים כאלה הפולטים יותר מ-80% מכלל הזיהום התעשייתי בישראל.

בעניין זיהום מתחבורה אומרת נזר שהשפעת החוק תהיה משמעותית עוד יותר. "הסמכויות החדשות יאפשרו לנו לפקח על המכונים המבצעים מבחני הרישוי ולהכניס דלק נקי יותר לשימוש בתחבורה. בנוסף לכך יהיה לנו את הכלי של הכרזה על אזורים מוכי זיהום שיאפשר לאלץ את הרשויות לבצע פעולות נוספות למניעת זיהום אוויר".



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו