טירנוזאורוס רקס, גרסת חיית המחמד

מדענים זיהו את האב הקדמון של הדינוזאורים הטורפים, שגודלו כגודל כלב

טירנוזאורוס רקס בגודל של כלב? מדענים מארה"ב וארגנטינה גילו דינוזאור קטן אך קטלני שנהג לצוד בדרום אמריקה לפני 230 מיליון שנה, בתקופה בה רק החלו הדינוזאורים להתפתח. הדינוזאור שהתגלה, אאודרומאאוס ("רץ השחר"), מייצג את אחד ממיני הדינוזאורים הראשונים, והוא האב הקדמון של טורפים קדומים גדולים וידועים יותר, כשבראשם טירנוזאורוס רקס הענק והמאיים.

בממצאים שפורסמו בסוף השבוע בכתב העת "Science" מתארים המדענים את הדינוזאור כיצור צנוע במידותיו, שאורכו כמטר ועשרים ומשקלו נע בין 4.5 ל-6.8 ק"ג. האאודרומאאוס הלך על שתי רגליים, והיו לו צוואר וזנב ארוכים, ציפורניים חדות ושיניים משוננות.

הפלאונתולוג האמריקאי פול סראנו, שהיה שותף במחקר, אומר כי הממצא החדש הוא יצור "חמוד מאוד, שמעורר את הרצון לגדלו כחיית מחמד. עם זאת, הוא היה יכול להיות מוצלח יותר כדינוזאור שמירה, שירחיק את הכלבים".

שני שלדים מאובנים של אאודרומאאוס, כמעט שלמים בצורתם, התגלו זה ליד זה ב-1996 "עמק הירח" בארגנטינה, אזור המאפשר הצצה לימים הראשונים לקיומם של הדינוזאורים בתחילת עידן המזוזואיקון (תור הטריאס). אולם המדענים היו צריכים לחקור את שני השלדים במשך שנים כדי להסיק באופן חד משמעי כי אכן מדובר בדינוזאור שטרם התגלה קודם לכן.

המדענים אומרים כי למרות מידותיו הצנועות, אאודרומאאוס בישר את בואן של "מפלצות" אמיתיות כמו טירנוזאורוס רקס, שחי בתום עידן הדינוזאורים, לפני 65 מיליון שנה, הגיע לאורך של 15 מטר ושקל כשישה טון.

"זהו שחר עידן הדינוזאורים", אומר הפלאונתולוג הארגנטינאי ריקרדו מרטינס. אאודרומאוס היה קרוב מאוד לשורשיו של אילן היוחסין הדינוזאורי, אך יש בו מאפיינים רבים של סוגים מאוחרים יותר של טורפים קדומים.

לדברי סראנו, הדינוזאור הקטן "מעניק לנו את ההצצה המוקדמת ביותר של שרשרת הטורפים, שבקצה הסופי שלה נמצא טיראנוזאורוס רקס, שחי בשלהי עידן הדינוזאורים". אאודרומאאוס חי לצד דינוזאור מוקדם נוסף בשם אאורפטורוס, יצור בגודל דומה שאכל צמחים ושבישר את בואם של ענקים ארוכי צוואר כמו אפטוזאורוס וארגנטינוזאורוס. שני הדינוזאורים המוקדמים נמצאו בעמק הירח במערב ארגנטינה, שם חופר צוותו של סראנו ב-30 השנים האחרונות. מי יכול היה לנחש מה מתכננת האבולוציה לצאצאיו של טורף זעיר זה"? אמר סראנו.

הדינוזאורים אמנם הפכו בסופו של דבר לשליטי כדור הארץ, אך אבותיהם המוקדמים לא היו אדוני העולם. לצדם חיו באותה עת זוחלים טורפים גדולים וחזקים יותר, שיכלו להפכם לארוחה בקלות רבה.