הטבע בוחר בשבילך את החברים

מחקר חדש מצא קשר גנטי בין זרים שמתחברים

מחקר חדש שהתפרסם באחרונה גורס כי באופן חלקי ובלתי מודע, אנו נוטים לבחור את החברים שלנו בשל ההרכב הגנטי שלהם, הדומה לשלנו.

מהמחקר שהתפרסם ב"מגזין הפרוטוקולים של האקדמיה הלאומית למדעים", עולה כי יש מתאם גנטי בין בני אדם מאותה קבוצה חברתית. "איננו אך ורק תוצר של הגנים שלנו, אלא גם של הגנים של אלה מסביב לנו", אומר ג'יימס פולר, מראשי המחקר ומרצה באוניברסיטת קליפורניה בסן דייגו.

בעבר פרסמו פולר ושותפו, ד"ר ניקולס כריסטקיס מאוניברסיטת הרוורד, ספר בשם "מחוברים", המפרט כיצד תחושות ומצבים כמו השמנה, אושר או בדידות מתפשטים ברשתות חברתיות.

ממצאי המחקר מרחיקים לכת הרבה מעבר להשערה שאנו עשוים להתחבר עם דודנים או קרובי משפחה רחוקים. החוקרים גילו שאנו עשוים לחלוק את אותה הנטייה כלפי התנהגות מסוימת עם חברים, בין אם הם קרובי משפחה או לא.

לפי סיי-אן-אן, פולר ועמיתיו בחנו נתונים מ"המחקר הלאומי לבריאות בקרב בוגרים". הם זיהו מאפיינים גנטיים בשישה גנים ספציפיים, ובחנו עד כמה הם שכיחים בקרב חברים קרובים. הם מצאו דוגמאות ברורות למקרה של "מצא מין את מינו": בני אדם שנושאים את הגן DRD2, המזוהה עם אלכוהוליזם, נוטים לחבור זה אל זה, ומנגד בני אדם שאינם נושאים את הגן יחברו אל אחרים שאינם נושאים אותו. "לא קשה לדמיין שבני אדם שאינם שותים יימנעו באופן פעיל מאלכוהוליסט, או שאלכוהוליסט יימשך לסביבה שאלה שאינם שותים יתרחקו ממנה", כתבו החוקרים. אף שהמחקר חדש, יש ארגונים - דוגמת "אלכוהוליסטים אנונימיים" ו"שומרי משקל" שפעלו לפי ממצאיו עוד זמן רב לפני שהוא החל. בארגון אלכוהוליסטים אנונימיים, חוברים יחד בני אדם שחולקים את הנטייה לשתיינות ומסייעים זה לזה במאבקם בהתמכרות לטיפה המרה.

אולם, במחקר נמצא כי במקרים מסוימים קיימים דווקא יחסים מנוגדים בין בעלי הגנים. כך הגן CYP2A6, הוא מקרה של "הפכים נמשכים". הגן מזוהה עם אנשים שנוטים להיות חברותיים, והחוקרים גילו כי בעלי גן כזה נטו להתחבר דווקא עם אלו שאינם נושאים את הגן.

ממצאי המחקר משמעותיים אם לוקחים בחשבון את נטייתם של בני אדם לגבש חברויות "מקומיות" בתוך אותו אזור גיאוגרפי. לדברי המדענים, "ההשלכות החשובות של תוצאות המחקר קשורות לגילוי שמבנים גנטיים באוכלוסיות אנושיות מתגבשים לא רק מיצירת יחידות רבייה והולדה, אלא גם מיצירת יחידות חברות בתוך האוכלוסייה".

הסדרה האמריקאית חברים. במקרה מסוימים מתחברים בעלי גנים מנוגדים