בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

תבליט רומי של הרקולס נחשף ברמת הגולן

הממצא, שמתוארך למאה השלישית לספירה, הוא אחד הממצאים הבולטים שנחשפו באחרונה באתר סוסיתא

תגובות

גשמי נובמבר האחרון חשפו תבליט רומי מרשים של הרקולס באתר הארכיאולוגי סוסיתא שבדרום רמת הגולן. התבליט, שמתוארך למאה השלישית לספירה, הוא אחד מן הממצאים הבולטים שנחשפו בעונה האחרונה של החפירות באתר, שאותן מובילים בעשור האחרון פרופ' ארתור סג"ל וד"ר מיכאל איזנברג מהמכון לארכיאולוגיה ע"ש זינמן באוניברסיטת חיפה.

מנהל גן לאומי סוסיתא, ניסים מזיג, גילה את התבליט במקרה כאשר סקר יחד עם הארכיאולוגים את אחד מאולמות בית המרחץ באתר. בתחילה נחשף רק ראש התבליט, שבו נגלים פניו הזועפים של גבר עם זקן פרוע. הארכיאולוגים לא ידעו לייחס את הדמות לגיבור המיתולוגי עד שמצאו שברים נוספים שחשפו רמזים חשובים לזהותו.

הרקולס, בנם של האל זאוס (יופיטר במיתולוגיה הרומית) ובת התמותה אלקמנה, מהווה בעולם היווני והרומי סמל של עוצמה, גבורה וכוח פיזי על-אנושי. הוא אופיין במזג סוער ובכך שלא פעם פעל בפזיזות ואף בזעם בלתי נשלט. המיתולוגיה היוונית מספרת כי אשתו של זאוס, הרה, שנאה את הרקולס מיום היוולדו כיוון שהיה פרי בגידת בעלה; בהתקף טירוף שהביאה עליו הוא הרג את אשתו ואת שלושת בניו. בשל חטאו, הוא נדרש על ידי האוראקל מדלפי לבצע 12 משימות הידועות כ"מלאכות הרקולס", שתיאורן הוא מהנושאים הנפוצים ביותר באמנות העתיקה.

בחלק משברי התבליט שבהם נגלה חזה של הדמות, זיהו הארכיאולוגים שכמייה הקשורה באופן מיוחד המכונה "קשר הרקולס". להערכתם, מדובר בייצוג של עור האריה המפלצתי מנמיאה (Nemea), שאותו הרג הרקולס במשימתו הראשונה. התבליט כנראה התנשא לגובה של 1.80 מטרים; ייתכן שהרקולס לא הוצג לבדו אלא במסגרת של אחד מסיפורי המיתולוגיה היוונית, כמו סיפור תחרות השתייה בינו לבין דיוניסוס, אל היין.

תבליטי סטוקו (טיח מכויר), החומר שממנו עשוי הממצא, נחשבים לממצא נדיר. הארכיאולוגים אומרים כי למיטב ידיעתם לא נתגלו עד כה בארץ תבליטים בגודל ובאיכות אמנותית דוגמת זו שמצאו בסוסיתא.

תגליות אחרות שנחשפו בעונה האחרונה של החפירות, המתקיימות בפעם ה-11 באתר הארכיאולוגי, הן ציור קיר של טיכה, אלת המזל היוונית, ולוחית עצם שעליה תבליט של מינאדה, שעל פי המיתולוגיה היוונית היתה אחת מהנשים שליוו את התהלוכה הדיוניסית. על פי ניתוח אמנותי, החוקרים מייחסים את הציור לשלהי התקופה הרומית ואת התבליט לתקופה הרומית או תחילת התקופה הביזנטית.

בעונה האחרונה גם החלה להיחשף הבזיליקה של העיר, מהתקופה הרומית - מבנה ציבורי רב מידות שבו התנהלו חיי מסחר ושבו נערך גם המפגש החברתי היום יומי.

סוסיתא נוסדה במאה השנייה לפנה"ס בממלכה הסלווקית, אחת מן הממלכות שנוצרו בעקבות התפוררות האימפריה של אלכסנדר מוקדון לאחר מותו. העיר, שנבנתה על ראש הר הצופה על הכנרת ממזרח, התקיימה בתקופה ההלניסטית, הרומית, הביזנטית והאומיית, עד שנהרסה ברעידת האדמה העזה של שנת 749.

יחד עם בית שאן וערים נוספות ממזרח לירדן, סוסיתא היתה חלק מגוש ערי הדקפוליס: עשר ערים ששגשגו תחת השלטון הרומי ושימשו לו משענת פוליטית. לדברי פרופ' סג"ל, "האוכלוסייה בערים האלה בתקופה הרומית ראתה את עצמה כמייצגת את השלטון האימפריאלי באופן מובהק, למרות שהיא בהחלט חשבה, דיברה ויצרה ביוונית. עד הכיבוש הערבי, האגן המזרחי של הים התיכון היה יווני בתרבותו, בשפתו ובדתו האלילית; בתרבות של המזרח הרומי, טרם עליית הנצרות, התמזגו המסורות היווניות עם אלו הרומיות".



תבליט הרקולס שנמצא בסוסיתא. פניו של גבר זועף עם זקן פרוע ושכמייה הקשורה באופן מיוחד



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו