גל ההגירה המרכזי של האדם המודרני מאפריקה אירע לפני כמאה אלף שנים

כלי אבן שנחשפו משנים את ההערכות הקיימות

מאמר חדש שמתפרסם היום בכתב העת Science מבקש לקבוע תאריך חדש ליציאת האדם המודרני, הומו ספיינס, מאפריקה. החוקרים החתומים על המאמר טוענים שכלי אבן בני 100-125 אלף שנה שחשפו באיחוד האמירויות הערביות משנים את ההערכות הקיימות לפיהן האדם המודרני עזב את אפריקה לפני כ-60 אלף שנה. לדבריהם, לממצאים מאפיינים הדומים לכלים של האדם המודרני שנמצאו בעבר במזרח אפריקה.

החוקרים, בהובלת סימון ארמיטאז' מאוניברסיטת לונדון והאנס-פטר אופרמן מאוניברסיטת אברהארד קרלס בטיבינגן, גרמניה, חשפו את הממצאים באתר הארכיאולוגי ג'בל פאיה. לדברי ארמטיאז', "בני האדם הללו, שהינם מודרניים מבחינה אנטומית, כמוני וכמוך, התפתחו באפריקה לפני כ-200 אלף שנה ולאחר מכן אכלסו את שאר העולם".

החפירה באתר ג'בל פאיה. תצלום: אי-פי

צוות החוקרים הבינלאומי הציג במאמר תיאוריה נוספת לפיה אותם הומו ספיינס לא הגיעו לחצי האי ערב דרך עמק הנילוס, כפי שמעריכים כיום חוקרים רבים, אלא חצו את מפרץ הים האדום בבאב אל-מנדב, מצר הים בקצה הדרומי של הים האדום המפריד בין חצי האי ערב לסומליה. אופרמן ועמיתיו העריכו את גובה פני הים ונתונים אקלימיים אחרים מלפני כ-130 אלף שנה, והסיקו שמיצר באב אל-מנדב היה צר יותר בתקופה זו ואפשר מעבר בטוח ונוח יחסית מאפריקה לחצי האי ערב.

המאמר הספיק לזכות בביקורת מצד חלק מהחוקרים בתחום. פול מלרס מאוניברסיטת קיימברידג' אמר לכתב העת Science שלמרות שהממצאים מתוארכים היטב, הוא לא השתכנע שניתן לגזור מהן שגל ההגירה המרכזי של הומו ספיינס מאפריקה התרחש לפני 100-125 אלף שנה. "אין פה שום הוכחה שהכלים האלה נעשו על ידי בני אדם מודרניים".

מנגד, הפרופ' אנה בלפר-כהן מהמכון לארכיאולוגיה באוניברסיטה העברית אומרת ש"אין הרבה חידוש במאמר זה לאלו מאתנו שחשבו כי האדם המודרני או אבותיו הישירים עברו מאפריקה למקומות שונים באסיה לפני שהם הגיעו לאירופה. כך יש לנו בארץ ישראל אתרים בני 90 אלף שנה ויותר - מערות קפזה (ליד נצרת) וסחול (בכרמל) בהם נמצאו שרידים אנושיים השייכים במובהק למין שלנו, האדם המודרני. העניין הוא שלפעמים חוקרים הינם מאוד דוגמטיים וההנחה הבסיסית היתה שהאדם המודרני התפשט מאפריקה דרך המסדרון הלבנטיני - השבר הסורי-אפריקני - אבל מה לעשות, כנראה האדם הקדמון לא ידע שזה המסלול המוכתב לו וההתפשטות התנהלה במספר דרכים, כולל מה שנקרא המסלול הדרומי, דרך ערב הסעודית".

לדברי הפרופ' יואל רק מהמחלקה לאנטומיה ואנתרופולוגיה באוניברסיטת תל אביב, המתמחה באבולוציה אנושית, הממצאים המעידים על הומו ספיינס בני 90 אלף שנה באזור זה לאו דווקא מהווים חיזוק לטענות המובאות במחקר הנוכחי: "גם בקרב הומו ספיינס היו כמה יציאות מאפריקה, אבל אבותיהן של כל האוכלוסיות הקיימות היום יצאו מאפריקה בשלב מאוחר יותר".