${m.global.stripData.hideElement}

לשבוע בלבד - מינוי לאתר ב-50% הנחה

הטלסקופ קפלר זיהה 5 מועמדים לכוכבי לכת דומים לכדור הארץ

תגליות חסרות תקדים בתוך ארבעה חודשי פעילות

טלסקופ החלל קפלר של נאס"א זיהה יותר מ-1,200 מועמדים לכוכבי לכת - פי 2.5 יותר כוכבי לכת משהתגלו עד כה. מהם, 68 מועמדים הם בגודל כדור הארץ, ו-54 הנמצאים ב"אזור ישיב" (Habitable Zone). כלומר, הם במסלול הקפה שבו הטמפרטורה על פני כוכבי הלכת מאפשרת קיום של מים נוזליים, ועל כן באופן פוטנציאלי גם חיים.

מדובר במספרים חסרי תקדים: עד כה התווכחו מדענים על קיומו של כוכב לכת אחד, מלבד כדור הארץ, באזור הישיב. כעת מדווחים מדעני סוכנות החלל האמריקאית כי חמישה מתוך 54 כוכבי הלכת באזור הישיב הם בגודל כדור הארץ. מאז אמצע שנות ה-90 התגלו כ-500 כוכבי לכת.

קפלר שוגר במארס 2009 במטרה לחפש אחר כוכבי לכת דמויי כדור הארץ ולמדוד את שכיחותם. הטלסקופ פונה באופן קבוע לנקודה אחת בשמיים ועוקב אחר 156 אלף כוכבים, בתקווה לזהות תנודות מחזוריות בבהירותם, העשויות להעיד על קיומו של כוכב לכת המקיף אותם, ופעם בסיבוב יוצר ליקוי בקו הראייה של כדור הארץ. התגליות החדשות הן תוצר של ארבעת חודשי התצפית הראשונים של קפלר בלבד.

ד"ר אבי שפורר, אסטרונום ישראלי העושה כעת פוסט-דוקטורט באוניברסיטת קליפורניה, סנטה ברברה, הוא אחד מהחוקרים המעורבים בתצפיות המתבצעות מהקרקע לאישוש היות המועמדים כוכבי לכת. "על פי הערכות שונות, לפחות מחצית מהמועמדים צפויים להיות מאושרים ככוכבי לכת אמיתיים בעתיד", הוא אומר. גם ויליאם בורוקי ממרכז המחקר איימס של נאס"א בקליפורניה ציין בהודעה לעיתונות כי הוא מעריך שמרבית המועמדים יתבררו ככוכבי לכת.

לדברי בורוקי, "העובדה שמצאנו כל כך הרבה מועמדים לכוכבי לכת באזור כל כך קטן בשמים מעידה על כך שישנם אינספור כוכבי לכת המקיפים כוכבים בגלקסיה שלנו הדומים לשמש".

בורוקי הסביר שקפלר יכול לגלות רק חלק קטן מכוכבי הלכת, שכן אם מסלולם אינו חוצה את פני הכוכב המוקף בקו הראייה שלנו מכדור הארץ, הוא לעולם לא ייקלט על ידי הטלסקופ, שמחפש את תנודות האור הנגרמות מליקוי הכוכב. אם ניקח את שתי עובדות אלה בחשבון, אמר, "אמורים להיות מיליוני כוכבי לכת המקיפים כוכבים כמו השמש שלנו".

סוכנות החלל האמריקאית דיווחה השבוע על תגלית נוספת של קפלר: מערכת של שישה כוכבי לכת לוקים, שזכתה לשם 11-Kepler. זוהי המערכת המורכבת ביותר שהתגלתה עד כה, והיא צפופה יותר מזו של מערכת השמש.

לדברי שפורר, "כוכבי לכת נוטים לחיות בלהקות, כלומר יש שכיחות יתר של מערכות כוכבי לכת עם יותר מכוכב לכת אחד: קרוב ל-20% מן המערכות הפלנטריות מכילות יותר מכוכב לכת אחד".

הדמיה של מערכת השמש 11-Kepler