${m.global.stripData.hideElement}

לשבוע בלבד - מינוי לאתר ב-50% הנחה

גם הדיונות של מאדים משנות צורתן ברוח

תמונות חדשות של לוויין נאס"א

דיונות החול המקיפות את הקוטב הצפוני של מאדים בטבעת אדירה נחשבו במשך שנים כמונומנטים קפואים בזמן מעידן רחוק בו נשבו רוחות חזקות על פני כוכב הלכת. אלא שלוויין המחקר של נאס"א המקיף את מאדים זה חמש שנים, Mars Reconnaisance Orbiter, חשף שהדיונות הללו משנות את צורתן באופן משמעותי לאורך עונות השנה המאדימית.

במשך ארבע שנים צילמה מצלמת הלוויין High-Resolution Imaging Science Experiment (הידועה בקיצור כ-HiRISE) את הדיונות, שעל פי נאס"א מכסות שטח בגודל של טקסס.

ממצאי המחקר המתמשך, שהתפרסמו בסוף השבוע בכתב העת Science, חושפים שהסיבה המרכזית לשינויים היא קיומה של שכבת פחמן דו-חמצני קפוא (קרח יבש) מעל הדיונות, שבעונות האביב הופכת לגז.

"זרם הגז מערער את יציבות החול בדיונות על פני מאדים, וגורם למפולות חול תוך יצירת ערוצים חדשים", הסבירה בהודעה לעיתונות קלאריס האנסן, מהמכון למדעים פלנטאריים בטוסון, אריזונה, שהשתתפה במחקר; "רמת השחיקה בשנה מאדימית אחת בלבד היתה ממש מדהימה". לדבריה, "מספר והיקף השינויים היו מפתיעים ממש".

החוקרים מעריכים כי סיבה נוספת לשינויים בדיונות היא קיומן של רוחות החזקות מהמצופה באזור הקטבים. עם זאת, מודלים קיימים של אטמוספרת מאדים, כמו גם מידע שנאסף מרובוטים של נאס"א על מאדים, מראים שרוחות מהירות על מאדים הן תופעה נדירה. "אולי מזג האוויר בקטבים מתאים יותר להיווצרות רוחות מהירות", שיערה האנסן.

הממצאים החדשים משמשים את המדענים כדי להבין אילו מהמאפיינים של מאדים נוגעים לתנאים אקלימיים הקיימים כיום על פני כוכב הלכת, ואילו נוגעים לתנאים ותהליכים מתקופות קדומות יותר שעיצבו את הנוף כפי שהוא נראה היום.

"הצעד הראשון לקראת הבנת התהליכים הפלנטאריים הבסיסים והשינויים שעוברים על מאדים לאורך זמן הוא להבין כיצד כוכב הלכת משתנה כיום", אמר מנהל המחקר של HiRISE, אלפרד מקאוון, החתום על המאמר ב-Science יחד עם האנסן.

"כיום יש פעילות רבה באזורים המכוסים בקרח יבש, תהליך שאיננו רואים בכדור הארץ. חשוב להבין את ההשפעות של תהליך לא מוכר זה כדי שלא נייחס אותן בטעות לתהליכים שונים שקרו בעבר".

השינויים שדיונה במאדים עוברת: הקרח היבש המכסה את הדיונה רוב השנה הופך באביב לגזים. תצלום לוויין: נאס''א / אוניברסיטת אריזונה