בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
${m.global.stripData.hideElement}
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לשבוע בלבד - מינוי לאתר ב-50% הנחה  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

גם המדענים משריינים מקום על החלום

בין המאות שכבר הזמינו כרטיס לטיסה פרטית לחלל - חוקרים שמפנטזים על ניסויים ללא כוח כבידה

תגובות

400 בני אדם מרחבי העולם כבר שריינו את מקומם לחוויה יוצאת הדופן: טיסה אל מחוץ לאטמוספרת כדור הארץ ושהייה של חמש דקות בחלל בגובה 110 קילומטר מעל פני כדור הארץ, בעלות של 200 אלף דולר. חברת וירג'ין גלקטיק, בבעלות המיליארדר ריצ'רד ברנסון, מייסד קבוצת וירג'ין, שוקדת כעת על הקמת צי של חמש חלליות שעשויות לנסוק מעבר לאטמוספרה העליונה כבר בתוך שנה וחצי, ולקדם בכך את תחילת עידן טיסות החלל המסחריות.

כעת מתברר שלא רק בעלי אמצעים עומדים בתור לטיסות הראשונות. וירג'ין גלקטיק הכריזה שלשום כי בין מאות הנוסעים יימצאו גם שני מדענים שינצלו את הביקור בחלל לביצוע ניסויים שונים. החברה חתמה על חוזה עם מכון המחקר האמריקאי Southwest Research Institute בטקסס, שמקווה לנצל את התנאים הייחודים שבחלל לניסויים בתחום המיקרו-כבידה, ביולוגיה, אקלים ואסטרונומיה. החוקרים יעלו עמם לחללית טלסקופ בתחומי קרינת אולטרה-סגול וסלעים שונים. בנוסף, ינוטר מצבם הפיזיולוגי של המדענים במהלך הטיסה, שאורכה צפוי להיות שעתיים וחצי.

מכון Southwest, העוסק במחקר ופיתוח בתחומי ההנדסה היישומית, שוקל לקנות עוד שישה כרטיסי טיסה עבור מדעניו. ביום חמישי האחרון שריין המכון שישה מקומות גם בטיסותיה של חברת XCOR Aerospace, המבוססת בקליפורניה. זו גובה 95 אלף דולר עבור טיסה קצרה הדומה לזו של וירג'ין גלקטיק, אך בשלב זה אין לה אף כלי טיס מתפקד.

לדברי ראש מכון פישר למחקר אסטרטגי אוויר וחלל, טל ענבר, "יש פה קפיצת יכולת - פתיחת מעטפת היכולות של החוקרים לפעול בסביבה של מיקרו-כבידה ולבצע ניסויי חלל. ארה"ב נכנסת לתקופה מסוימת ללא חלליות מאוישות, בוודאי לא בעלות ממשלתית, אז החלליות הפרטיות יכולות לשמש כלים לאימון ולבדיקה של רכיבים או חליפות חדשות".

וירג'ין גלקטיק מובילה כעת את המאמצים בתחום טיסות החלל המסחריות. באוקטובר 2010 ביצעה החברה ניסוי מוצלח שבו נושאת מטוסים העלתה לגובה של 15 קילומטר את חללית החברה, "אנטרפרייז"; בגובה זה השתחררה החללית מנושאת המטוסים, ושני הטייסים שאיישו אותה הנחיתו אותה בדאייה. בטיסות המסחריות, החללית לא תשוב לכדור הארץ בשלב זה אלא תפעיל מנוע רקטי שיעלה אותה בתוך 90 שניות לגובה של 110 קילומטר. ששת הנוסעים ושני הטייסים בחללית ייהנו מדקות ספורות של נפילה חופשית לפני הדאייה חזרה לכדור הארץ.

לדברי אלירון ירון, יו"ר חברת גלקטיק דרימליינס הישראלית, המשווקת של וירג'ין גלקטיק בארץ, "החברה שוקלת להוציא כמה טיסות ביום באמצעות שתי נושאות מטוסים וחמש חלליות שהיא מפתחת, אבל אנחנו מתחילים מהקל אל הכבד. אני מעריך שתוך זמן קצר נוכל לעשות זאת".

לדברי ענבר, עד מחצית המאה הזו עשויים המחירים עובר טיסה לצנוח לכ-20 אלף דולר.

אסטרונאוט נתקע בחלל

פלורידה

השבתה של מערכת רובוטית הותירה אסטרונאוט תקוע קרוב לחצי שעה מחוץ למעבדת החלל עם משאבה במשקל 363 ק"ג בידיו. למרבה המזל, המשאבה היתה חסרת משקל. האסטרונאוט, סטיבן באוון, עמד על פלטפורמה קטנה בקצה זרוע רובוטית באורך 17.7 מטרים, המשמשת לנשיאת אסטרונאוטים מחוץ לחללית.

הבעיה התעוררה כשתחנת עבודה המפקחת על הזרוע הרובוטית שבקה פתאום. לבסוף התחדשה הפעילות, ובאוון נשא את המשאבה אל מיקומה החדש מחוץ לתחנת החלל. הוא נעזר בעמיתו אלווין דרו. לטענת בכירים בנאסא, תוכנת המחשב אשמה בתקרית ולדבריהם כבר תוקנה.

(אי-פי).



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו