${m.global.stripData.hideElement}

מחקר: מקור האדם בדרום אפריקה

בניגוד להערכה המקובלת כי התפתח במזרח היבשת

כיום מסכימים מרבית החוקרים כי מוצא האדם המודרני, הומו ספיינס, הוא מאפריקה, משם יצא אל מרחבי העולם הישן במספר גלי הגירה. עד לשנות ה-70 וה-80 של המאה הקודמת היו חוקרים שביטלו תיאוריה זו וטענו שהומו ספיינס התפתח במקביל מאוכלוסיות שונות של מינים פרה-אנושיים ברחבי העולם הישן. לאורך השנים הוויכוחים נסבו סביב טיבם האנטומי של מאובנים שנחשפו, אולם כניסת הבדיקות הגנטיות לזירה הכריעה את הכף לטובת תיאוריית היציאה מאפריקה, לאחר שמחקרים גנטיים רחבי היקף הראו שהשונות הגנטית בין האוכלוסיות השונות של אפריקה גדולה יותר מהשונות הגנטית בין אוכלוסיות שמחוץ ליבשת.

"ככל שהשונות גדולה יותר ברור שמדובר על מעבר של יותר זמן שמאפשר לעצם השונות הזאת להתממש. לכן הטענה היא שלאפריקה מתכנסים הענפים הרבים ביותר", מסביר פרופ' יואל רק מהמחלקה לאנטומיה ואנתרופולוגיה באוניברסיטה העברית, המתמחה באבולוציה אנושית.

מחקר חדש שמתפרסם בכתב העת PNAS) Proceedings of the National Academy of Sciences) ממשיך בקו זה של בדיקות גנטיות ומעלה תוצאות מפתיעות: אם עד כה העריכו חוקרים שמוצא האדם ממזרח אפריקה, הרי שעל פי הבדיקות - שכללו למעלה מחצי מיליון סמנים גנטיים - השונות הגנטית הגדולה ביותר נמצאת דווקא בדרום אפריקה.

סמן גנטי הוא גן או אתר בדנ"א שמאפשר במסגרת מחקרים גנטיים מעקב אחר שינויים בגנום, לזיהוי זיקות והבדלים בין אוכלוסיות שונות. במחקר הנוכחי בדקו החוקרים שינויים בנוקליאוטידים בדידים - ה"אותיות" המרכיבות את הדנ"א - שנגרמים בשל מוטציות אקראיות לאורך השנים.

את המחקר הובילה הגנטיקאית ברנה הן מאוניברסיטת סטנפורד בקליפורניה. ממצאיה סותרים ממצאים גנטיים קודמים המצביעים על כך שמקור האדם במזרח אפריקה, כמו גם ממצאים ארכיאולוגיים: מאובני הגולגולות האנושיות הקדומות ביותר נחשפו במזרח אפריקה.

הן ועמיתיה אספו דגימות רוק של אנשים מ-27 אוכלוסיות של ציידים לקטים החיים כיום באפריקה, שכללו את הבושמנים המתגוררים במדבר קלהרי המשתרע על פני בוטסואנה, נמיביה וצפון דרום-אפריקה - ואת אוכלוסיית הדזה וסנדאווה בטנזניה ויורובוה במערב אפריקה. כאשר השוו את ממצאי הבדיקות הגנטיות של אוכלוסיות אלו התגלתה שונות גנטית גדולה יותר באוכלוסיות בדרום.

בשיחה עם הבי-בי-סי אמרה הן כי למחקר שתי מסקנות מרכזיות: "האחת היא שישנו גיוון גנטי אדיר בקרב אוכלוסיות ציידים לקטים באפריקה - גיוון רב יותר אפילו מזה שקיים בקרב אוכלוסיות חקלאיות. קבוצות הציידים-לקטים הללו מובנות מאוד ומבודדות יחסית אחת מהשנייה כך שהן ככל הנראה שומרות על וריאציות גנטיות שונות - עובדה מלהיבה מאוד מבחינתנו.

המסקנה המרכזית השנייה היא שכאשר הסתכלנו על תבניות של שונות גנטית בקרב 27 אוכלוסיות באפריקה ראינו צמצום בגיוון גנטי שמתחיל בדרום אפריקה וממשיך ככל שעולים צפונה".

ילדים משחקים בחוף הים בקייפטאון, דרום אפריקה