בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
${m.global.stripData.hideElement}
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לשבוע בלבד - מינוי לאתר ב-50% הנחה  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

המכונית המעופפת צוברת תאוצה ותמריא בעוד שנה

כלי תחבורה המשלב מטוס ומכונית יגיע בקרוב לשווקים

תגובות

גרדיאן

כמו שיחות הווידיאו בטלפון, המכונית המעופפת היא הבטחה שלא מומשה במשך עשרות שנים. וכמו הווידיאו-צ'אט, בדיוק כשכולנו הסכמנו שממילא אולי עדיף לנו בלעדיו, גם היא מופיעה.

הגוף המוזר הזה איננו ציפור. הוא מטוס-מכונית. ואם הכל יתנהל בהתאם ללוח הזמנים ולא יהיו תקלות, ה"טרנזישן" (Transition), רכב המיוצר במסצ'וסטס על ידי חברה אמריקאית בשם טרפוג'יה ("להימלט מכדור הארץ בלטינית"), יגיע כנראה לשווקים בשנה הבאה.

ואולם, הוא לא יאפשר לכם בריחה מיידית מפקקי תנועה. יוצרי ה"טרנזישן" מכנים אותו "רכב אווירי לכבישים" וזה אומר שהוא לא בדיוק מכונית מעופפת, אלא מטוס שבו אפשר לנהוג גם בכבישים. אמנם נחוץ לו נמל תעופה כדי להמריא, אבל כשתנחיתו אותו, הכנפיים שלו יתקפלו ומנוע הבנזין, המניע את המדחף, יפעיל את הגלגלים.

הטרנזישן מתכונן להמראה ומתפקד כרכב כביש (למעלה). עשרות הזמנות כבר התקבלו | תצלום: Terrafugia

הרעיון לאחד מכונית ומטוס עלה במוחו של קרל דיטריך, אחד ממייסדי טרפוג'יה, כשעבד על הדוקטורט שלו במכון הטכנולוגי של מסצ'וסטס (MIT), בעקבות שינוי בתקנות התעופה.

ב-2004 יצרה הרשות הפדרלית לתעופה אזרחית סיווג חדש של מטוס - מטוס ספורטיבי קל, שלצורך קבלת רישיון להטיסו נדרשו רק 20 שעות טיסה, פחות מהזמן שנחוץ לקוסמטיקאיות לקבל רישיון בארה"ב.

וכך, דיטריך החל להשתעשע ברעיון להמציא מכונית מעופפת, שתאפשר לאנשי עסקים לטוס למרחקים קצרים - עד 500 ק"מ - ואחר כך לנסוע בה הביתה ולהכניס אותה למוסך ליד הבית.

דיטריך ושותפיו הכינו תוכנית למטוס קל סטנדרטי עם כנפיים שמתקפלות ונצמדות לגוף המטוס לאחר נחיתתו על הקרקע, או נפרשות לאורכן המלא בתוך 20 שניות - אם הנהג רוצה להמריא.

מטרת ה"טרנזישן" היא לחסל כמה מהקשיים שעמם מתמודדים טייסים. אמנם לא ניתן לטוס בו במזג אוויר גרוע, אבל אם הטייס ממהר, הוא עדיין יכול להגיע בו לכל מקום שאליו ירצה להגיע - כיוון שהוא יכול לנסוע בכביש (בניגוד לאלה שטסים במטוס רגיל ונאלצים להמתין עד יחלוף זעם). אפשר להחזיק אותו ליד הבית, להטעין עליו את החפצים הדרושים לשהייה ארוכה או קצרה, להגיע בו לשדה התעופה הסמוך ולהמריא מבלי לסחוב תיקים ומזוודות.

יצרני ה"טרנזישן" מבטיחים יתרון נוסף: עלויות הפעלה נמוכות. הדלק שעליו הוא נוסע הוא דלק משופר למכוניות, שהוא דלק זול יותר בהרבה מדלק מטוסים, וגם ניצול הדלק לגמרי לא רע - כ-14 ק"מ לליטר על הקרקע ו-10 ק"מ לליטר באוויר.

עם זאת, קשה לומר שכל אדם יכול לקנות אותו, משום שמחירו הקמעונאי יהיה כ-200,000 דולר. בארה"ב אפשר לקנות מטוס ססנה משומש ומכונית במחיר נמוך בהרבה. אף על פי כן, החברה טוענת שכבר קיבלה עשרות הזמנות.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו