${m.global.stripData.hideElement}

לשבוע בלבד - מינוי לאתר ב-50% הנחה

פסיפס בן 1,500 שנה הושחת על ידי אלמונים בחורבת מדרס

הרצפה בפארק עדולם נחשפה רק לפני כמה חודשים

רצפת פסיפס בת 1,500 שנה, שנחשפה לפני כמה חודשים בחורבת מדרס שבפארק עדולם, הושחתה על ידי אלמונים.

אתמול בבוקר גילה לראשונה הארכיאולוג אלון קליין, המפקח ביחידה למניעת שוד עתיקות ברשות העתיקות, את הנזק שנגרם לרצפת פסיפס. "נראה כאילו הפסיפס עבר הפגזה של מרגמות", אמר קליין, שנמנה עם חופרי האתר. "זה מראה עצוב ומתסכל שקורע את הלב. נגרם לפסיפס נזק קשה כתוצאה מוונדליזם ברוטלי".

רצפת הפסיפס נמצאת באתר שנחשף בחפירות הצלה בתחילת השנה, בתוך כנסייה ביזנטית מהמאות ה-6-7 לספירה. מרבית רצפות הכניסה מעוטרות בשטחי פסיפס צבעוניים, צפופים ומורכבים בעיצובם, עם אבנים בגודל 7-8 מ"מ. למשטחים דגמים גיאומטריים לצד דגמי צמחים וחיות שונות כמו לביאה, נמר עם חברבורות, שועל, דב, טווס, יעל, שור, דגים. ברשות העתיקות אומרים כי מאז שנחשף הפסיפס פקדו את המקום עשרות אלפי מבקרים שבאו להתרשם מהממצאים הייחודיים.

ברשות מציינים שהפגיעה בפסיפס מהווה עבירה חמורה על חוק העתיקות, שבגינה נקבעו עד חמש שנות מאסר בפועל. עוד נמסר מהרשות כי בכוונתה לשקם את הפסיפס ולכסות את האתר באופן מיידי. תלונה על פגיעה באתר הוגשה אמש על ידי רשות העתיקות למשטרה. בשלב זה לא ידוע על חשודים.

התגלית הארכיאולוגית הייחודית בפארק עדולם נחשפה לראשונה בסוף השנה שעברה בעקבות פעילות של שודדי עתיקות באתר. עד זיהוי פעילות השודדים לא התקיימו באזור זה חפירות ארכיאולוגיות, למרות שכבר בשנות ה-80 גילו ארכיאולוגים משקוף גדול ומעוטר שבצבץ מעל האדמה. בשל העדר תקציבים, המבנה ורצפות הפסיפס שבו לא נחשפו עד אז.

בדצמבר ובינואר נערכו חפירות אינטנסיביות בעלות יותר מחצי מיליון שקלים, במימון רשות העתיקות ובניהול קליין ואמיר גנור מהיחידה למניעת שוד עתיקות. הארכיאולוגים הסירו ארבעה מטר של אדמה מעל הכנסייה, שמתפרשת לאורך 20 מטר ולרוחב 16 מטר. על פי השערות החוקרים, המבנה ננטש בעקבות הכיבוש המוסלמי. במאה ה-8 נהרס המבנה ברעידת אדמה.

מתחת למבנה הכנסייה התגלו מחילות ובהן מטבעות, כלי אבן, נרות וכלי חרס מהמאות הראשונה והשנייה; על בסיס ממצאים אלה מעריכים החוקרים שהמחילות שימשו את תושבי היישוב היהודי הגדול במקום בעת מרד בר כוכבא בתקופת השלטון הרומי.

רצפת הפסיפס שהושחתה בפארק עדולם