${m.global.stripData.hideElement}

לגלות את אמריקה - 2,500 שנה קודם

חוקרים מטקסס גילו כי בני אדם התהלכו ביבשת כבר לפני 15,500 שנה

וושינגטון. ארכיאולוגים נהגו להעריך שהאדם הראשון שהתהלך בצפון אמריקה הגיע מאסיה לפני 13 אלף שנה. כעת, בעקבות גילוים של כלי אבן בטקסס, מתברר שבני אדם חיו בצפון אמריקה כ-2,500 שנה מוקדם יותר.

אלפי פריטים שנוצרו לפני 13,200 עד 15,500 שנים התגלו באחרונה בידי צוות חוקרים מטקסס, והתפרסמו במהדורת יום שישי של העיתון ג'ורנל סיינס. הממצאים התגלו בבאטרמילק קריק, סמוך לעיר אוסטין, כמה מטרים מתחת לפריטים אחרים מעידן "קלוביס", המתוארך ללפני 13 אלף שנים. אנשי קלוביס נחשבו בעבר למתיישבים הראשונים באמריקה.

מנהל המחקר, מייקל ווטרס מאוניברסיטת איי אנד אם בטקסס, אמר כי "כמעט 16 אלף פריטים הגיעו משכבת אדמה נמוכה יותר".

לדברי ווטרס, "זה האתר הארכיאולוגי הקדום ביותר בטקסס ובצפון אמריקה. לכן, האתר מהימן מספיק כדי לקבוע שבצפון אמריקה חיו בני אדם כ-2,500 שנה לפני עידן קלוביס". הממצאים, 15,528 במספר, כוללים 56 כלים כמו סכינים וקוצצים. לדברי ווטרס, נראה כי האתר שנמצאו בו הפריטים היה מחנה לינה ולא אזור שבו יצרו כלים. נראה כי האנשים ביקרו בו לאורך אלפי שנים.

אף על פי שיש אתרים אחרים המצביעים על תרבויות שקדמו לקלוביס, היקף הממצאים החדשים הוא הגדול ביותר עד כה. ווטרס אמר אתמול כי הגילוים הם "כמו מציאת הגביע הקדוש" ודימה את המחקר ל"מכת אלת בייסבול בראשה של הקהילה הארכיאולוגית בארצות הברית - מעין קריאת התעוררות האומרת: ?היו פה בני אדם לפני תרבות הקלוביס'".

שותפו למחקר, סטיבן פורמן מאוניברסיטת אילינוי, אמר כי החוקרים השתמשו בשיטה שקבעה מתי נחשפו הפריטים לאור בפעם האחרונה. כיוון שלא נמצאו באתר עצמות ולא ניתן היה לקחת דגימות ד-נ-א, אי אפשר גם היה לקבוע אם לאנשי הקהילה הקדומה יותר היה קשר כלשהו אם אנשי קלוביס.

כעת, בעקבות המחקר, שבה ועולה השאלה כיצד הגיע האדם הקדמון לצפון אמריקה. מחקרים מודרניים בגנטיקה מצביעים על כך שניתן למצוא בילידים האמריקאים את הגנים של מי שהגיעו מצפון מזרח אסיה לפני כ-16 אלף שנים.

"העובדה שהפריטים התגלו בשכבת האדמה שמתחת לפריטים מתרבות מאוחרת יותר עוררה ביקורת בקרב כמה חוקרים. האנתרופולוג טום דילייני מאוניברסיטת ונדרבילט, שלא השתתף במחקר, אמר כי הוא מוטרד מכך שההפרדה בין שכבות האדמה באתר "אינה ברורה כפי שכותבי המחקר היו רוצים להאמין".

גם הארכיאולוג דניס ג'נקינס מאוניברסיטת אורגון אמר כי הוא חושש שהחוקרים עירבבו פריטים משני העידנים. עם זאת, הוא הדגיש כי צוות המחקר עשה עבודה "מדהימה וקפדנית" והצליח להוכיח את טענתו.

אתר החפירות בטקסס. למטה: הכלים שנמצאו