בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

דו"ח בינלאומי: חזון המכונית החשמלית עדיין רחוק מלהתממש

על פי דו"ח ארגון ה-OECD, עד סוף 2009 נמכרו בעולם פחות מעשרת אלפים מכוניות חשמליות

תגובות

ארגון OECD מעריך כי הרכב החשמלי עדיין לא הוכיח את כדאיותו הכלכלית, וכי הוא עדיין רחוק מלהיות כלי רכב נפוץ בעולם, כך לפי דו"ח הארגון שפורסם באחרונה ועוסק בחידושים בטכנולוגיות סביבתיות. מסקנות הארגון מתייחסות לפעילותן של חברות שונות המקדמות את הרכב החשמלי, ובהן גם חברת בטר פלייס הישראלית, שחנכה בחודש שעבר בקרית עקרון תחנה ראשונה להחלפת סוללות להנעת כלי הרכב.

הדו"ח מציין כי עד סוף 2009 נמכרו בעולם פחות מעשרת אלפים מכוניות חשמליות. על פי ניתוח הערכות של החברות פולקסוואגן ורנו, בטווח הקצר לא צפוי להיות גידול משמעותי בשוק המכוניות החשמליות. חברת פולקסוואגן מעריכה שבעוד עשור 1.5% מהמכוניות הנמכרות יהיו חשמליות; ההערכה של חברת רנו, השותפה במיזם בטר פלייס, גבוהה בהרבה ועומדת על 10%. הדו"ח בחן את היעדים הממשלתיים של צרפת, קנדה וגרמניה בעוד עשור, וציין כי היעד של האחרונה הוא שאחת מתוך 45 מכוניות תהיה חשמלית.

אך מה שמונע מהמכונית החשמלית להפוך לכלי רכב פופולרי זה בעיקר העלות הגבוהה שלה, שעל פי הערכת הדו"ח תמשיך להיות גבוהה בעשרות אחוזים מזו של רכב המונע בבנזין. הדו"ח מעריך ש"חידושים טכנולוגיים ושיפורים בעיצוב הרכב יורידו את עקומת המחיר באופן משמעותי, אבל הפער ביחס למכוניות בנזין יישאר משמעותי גם ב-2025". להערכת ה-OECD, כדי להגדיל את הכדאיות של המכוניות החשמליות צריך יהיה להעלות את מחיר הדלק.

בנוסף לעניין העלות, הדו"ח מציין כי ישנן בעיות במערכת הסוללות. "אין כיום טכנולוגיית סוללות מוכנה לשימוש שעונה על כל היעדים, ובכלל זה אורך חיים, קצב טעינה, משקל ובטיחות", נכתב.

דו"ח ה-OECD מתייחס גם למקרה שבו יהיה שימוש נרחב ברכב חשמלי, וטוען כי ההשפעות הסביבתיות יהיו תלויות במידה רבה בסוג הדלקים שיפעילו את הרשת החשמלית לטעינת הסוללות. בגרמניה, לדוגמה, ההערכה היא שגם אם מחצית מכלי הרכב (20 מיליון) יהיו חשמליים, זיהום האוויר יפחת רק ב-2.4%. הסיבה לכך היא שהחשמל לסוללות יגיע ממקור אנרגיה מזהם, כמו פחם. הפחתת הזיהום כן תהיה משמעותית אם יהיה שימוש נרחב יותר באנרגיה סולארית או בתחנות רוח.

"כל ניסיון להמחיש את הכדאיות הכלכלית של רכישת מכונית חשמלית נראה כחסר תועלת", מסכם הדו"ח. "כל ההערכות והנתונים על הפחתת עלויות מניבים תוצאות לא משכנעות. בתנאים הנוכחיים, אין שום דרך להצדיק את העלות הנוספת של מכונית חשמלית ללא שינוי מהותי במחירי הדלקים בסיוע אמצעים כמו קביעת מס פחמן".

הפתרונות הישראליים

משרד התשתיות פרסם באחרונה עקרונות מנחים לשימוש ברכב החשמלי המסדירים את תשתית הטענת הסוללות של כלי הרכב, ובכוונתו גם לעגן אותם כתקנות במסגרת חוק החשמל.

חברת בטר פלייס הישראלית, שהדו"ח מדגיש כי היא מנסה להתגבר על כמה מהקשיים שצוינו בצורה יעילה וחדשנית, מסבירה שהעלות של הרכב החשמלי גבוהה בעיקר בארצות הברית, בגלל מחיר נמוך במיוחד של הדלק שם.

בחברה מציינים שיש מגוון רחב של דרכים להגביר את הביקוש ולהפחית עלויות. לדוגמה, להפריד בין עלות המכונית עצמה לבין עלות הסוללה כך שהצרכן יישא רק בעלות הרכב, ואילו החברה תציע שירותי השכרת סוללה טעונה. עוד אפשרות היא עידוד ממשלתי, שכבר קיים במדינות שונות - ישנן ממשלות שקבעו יעד כמותי של כלי רכב חשמליים ואף פועלות לכך שמשרדי הממשלה ישתמשו בכלי רכב חשמליים, ובכך יוצרות ביקוש. עוד דרך להגביר את הביקוש היא ליצור תמריצים, כמו למשל חניה חינם לכלי רכב חשמליים. על פי החברה, בישראל התמריץ היחידי שניתן עד היום היה הפחתת מס קנייה.

חברת בטר פלייס טוענת שההערכות של ארגונים כמו OECD מסתמכות על מכוניות קטנות, שהן כיום עיקר השוק של המכוניות החשמליות. אך בעתיד צפויות חברות המכוניות באירופה לייצר מכוניות חשמליות גדולות ומשפחתיות, שיוכלו לחסוך בדלק וישפיעו על ההפחתה בפליטת מזהמים.

"במקרה של גרמניה יש הערכה המדברת על הפחתה של 17% בפליטת גזי חממה עד לסוף העשור", ציינה בטר פלייס בתגובתה. "בנוסף צריך לזכור שהתועלת היא לא רק בהפחתת זיהום אוויר. שימוש ברכב חשמלי יפחית את הצורך בשינוע וזיקוק דלק ויפחית מאוד נזקי רעש".

החברה חולקת על מסקנות הדו"ח בכל מה שנוגע לבעיות במערכת הסוללות, "תעשיית הרכב היא השמרנית ביותר מבחינת תקנים של בטיחות ואיכות. לכל יצרניות הרכב ישנו כיום דגם אחד לפחות של רכב חשמלי עם סוללה, ובימים אלו התפרסמו תקני בטיחות שאותם מאמצים בכל העולם. יש לציין שסוללות אלו יוכלו לשמש גם לאחסון אנרגיה שתוכל לשמש לבתי מגורים. התקציב שמושקע בהן גם יביא להורדת עלותן".

בבטר פלייס רואים תמונה אופטימית הרבה יותר של נתח השוק שיהיה לכלי הרכב החשמלי כבר בעוד עשור. בחברה מציינים שיש הערכות שונות מאלו של OECD המדברות על עשרות אחוזים עד סוף העשור באירופה. החברה עצמה כבר הזמינה מרנו מאה אלף כלי רכב שאותם היא מתכוונת לשווק בחמש השנים הקרובות בישראל ודנמרק.

ממסקנות הדו"ח

בעשור הקרוב לא צפוי גידול משמעותי במספר המכוניות

המכונית תהיה כדאית רק אם מחירי הדלק יעלו משמעותית

הזיהום לא יפחת אם החשמל להטענה יהיה מאנרגיית פחם

הסוללות אינן נטענות די מהר, ואינן בטיחותיות



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו