התחקות אחרי סימן עתיק גילתה כי מקור כל השפות באפריקה

תפנית במחלוקת בלשנית ארוכת שנים

אפריקה הדרומית היא המקום שממנו התפתחו כל השפות המודרניות - כך טוען מדען שחקר צלילים בשפות שבהן מדברים ברחבי העולם, וגילה סימן עתיק המצביע על אפשרות זו. ממצא זה תואם להוכחות שהתקבלו מדנ"א וממאובני גולגולות, לפיהן מקור האדם המודרני הוא באפריקה. אפשר להסיק ממנו, אם כי לא באופן נחרץ, שלשפה המודרנית היה מקור אחד בלבד - מה שמהווה סלע מחלוקת בקרב בלשנים.

מציאת סימן עתיק כל כך בשפה כלשהי מפתיעה, משום שמלים משתנות במהירות כה רבה שבלשנים רבים סבורים שאי אפשר לעקוב אחר העבר הרחוק של שפות.

השפה העתיקה ביותר ששוחזרה עד כה מהמשפחה ההודו-אירופית, הכוללת את השפה האנגלית, היא בת 9,000 שנה לכל היותר.

ד"ר קוונטין אטקינסון, ביולוג מאוניברסיטת אוקלנד בניו זילנד, הפיל את מחסום הזמן הזה, אם טענתו נכונה, באמצעות בדיקת הפונמות - העיצורים, התנועות והטונים - שהן היחידות הקטנות ביותר שמהן מורכבת לשון כלשהי. ד"ר אטקינסון, מומחה ביישום שיטות מתמטיות בבלשנות, גילה דפוס פשוט באחדות מ-500 השפות המדוברות בעולם: ככל שבני האדם הקדומים התרחקו מאפריקה, פחת מספר הפונמות בשפתם.

באחדות מהשפות האפריקניות, שבהן יש צליל "קליק", יש יותר ממאה פונמות ואילו בשפה ההוואית, שהיא בקצה נתיב ההגירה האנושית מאפריקה, יש רק 13. באנגלית יש כ-45 פונמות.

דפוס הצמצום בגיוון, הדומה לצמצום בשונות הגנטית ככל שגדל המרחק מאפריקה, מרמז שמקור השפה האנושית הוא באזור דרום-מערב אפריקה, אומר אטקינסון במאמר שהתפרסם ביום חמישי בכתב העת Science.

השפה האנושית היא בת 50,000 שנים לפחות, תקופה שבה החל האדם המודרני לצאת מאפריקה, ויש מומחים שטוענים שהיא בת 100,000 שנים. אם ההנחה שלו נכונה, אטקינסון קולט הד מהעבר הרחוק הזה.

הממצא של אטקינסון תואם להוכחות אחרות על מקור השפה. הבושמנים ממדבר קלהרי שייכים לאחד הענפים המוקדמים של העץ הגנטי, שהורכב על סמך הדנ"א המיטוכונדרי האנושי. שפתם שייכת למשפחה בשם "קויסאן" שיש בה "קליקים" רבים, סימן היכר לעתיקותה של שפה. והם חיים באפריקה הדרומית. ואולם, לדברי אטקינסון, לפי השיטה שלו, אי אפשר לקבוע נחרצות ששפת "קויסאן" היא צורת השפה העתיקה ביותר.

אטקינסון החל במחקר שלו לאחר שבאחרונה התפרסם ממצא, לפיו מספר הפונמות בשפה גדול יותר ככל שגדל מספר האנשים שדוברים בה. הוא אומר שעקב כך, עלה בו הרעיון שהגיוון בהברות יגדל ככל שהאוכלוסייה גדלה, אך יקטן כשקבוצה קטנה תתפצל מקבוצת האם ותהגר הרחק ממנה.

תהליך מתמשך זה, שבו התפשט האדם המודרני בעולם, יוצר את מה שמכונה בפי ביולוגים "אפקט האבות המייסדים". בכל פעם שקבוצה קטנה נפרדת מקבוצה גדולה, יש ירידה בשונות הגנטית שלה.

לדברי אטקינסון, הירידה בשונות הפונמות ככל שגדל המרחק מאפריקה, מקבילה לירידה בשונות הגנטית שכבר תועדה על ידי ביולוגים.