מפת היקום הקדום תסייע להבין את האנרגיה האפלה

מדענים פרסמו אתמול את המפה התלת-ממדית הגדולה ביותר עד כה של היקום הקדום. בהכנתה של המפה השתתפו 25 גופי מחקר, והיא תתרום לדיוק המדידות של קצב התפשטות היקום כיום

ב-1998 גילו הקוסמולוגים שהיקום מתפשט בקצב מואץ, כלומר שהגלקסיות מתרחקות זו מזו בקצב הולך וגדל, אל תוך אפלה קפואה ונצחית. התגלית שלא תאמה את המודלים הקיימים, העידה על קיומה של "אנרגיה אפלה" המפוזרת בכל רחבי החלל ואחראית לכוח דחייה הגורם להאצת קצב התפשטות היקום. המדידות הראו שאנרגיה אפלה מהווה יותר מ-70% מכל האנרגיה ביקום.

אתמול פרסמו מדענים את המפה התלת-ממדית הגדולה ביותר עד כה של היקום הקדום, שתתרום לדיוק המדידות של קצב התפשטות היקום. כמו כן היא תעזור לקוסמולוגים להבין טוב יותר את טבעה של האנרגיה האפלה. ייתכן כי במקום לאשש את המודלים המוכרים לפיהם גורל היקום הוא התפשטות אין-סופית, ניתוח המפה יראה שקצב התפשטות היקום עשוי להשתנות עם הזמן ולהבטיח ליקום עתיד אחר.

המפה החדשה היא תוצר של פרויקט Sloan Digital Sky Survey (סקר השמים הדיגיטלי סלואן), שיתוף פעולה של יותר מ-25 גופים ברחבי העולם. היא מבוססת על תצפיות של שנה אחת בפיסה קטנה ביותר של שמי הלילה, אך מהווה פלח קוסמולוגי עמוק החושף מראות מן היקום הצעיר. מדובר בסקר ספקטרוסקופי שכולל את בחינת ספקטרום הקרינה הנפלט מהעצמים הנצפים. את סקר זה מוביל החוקר דייויד שלגל מהמעבדה הלאומית לורנס ברקלי שבקליפורניה.

במפה כלולים 14 אלף קוואזרים, חורים שחורים ענקיים במרכזי הגלקסיות. קוואזרים הם ככל הידוע לנו העצמים האנרגטיים ביותר ביקום; הם פולטים קרינה שנקלטת גם במרחק מיליארדי שנות אור באמצעות הטלסקופים המתקדמים שפיתחה האנושות - במקרה זה טלסקופ סלואן במצפה הכוכבים אפצ'י פוינט בניו מקסיקו. מסיבה זו הקוואזרים יכולים להעניק לקוסמולוגים מבט אל היקום המוקדם: כשאנו רואים קוואזר במרחק 9 מיליארד שנות אור, הוא מופיע לנו כפי שנראה לפני 9 מיליארד שנה, הזמן שלקח לאור להגיע לעינינו.

עורכי הסקר השמימי ישתמשו בקוואזרים כדי למדוד בצורה מדויקת יותר את השינויים בקצב התפשטות היקום לאורך מיליארדי השנים האחרונות. "כך יוכלו לבדוק את ההנחה שקצב התפשטות היקום מאיץ על פי הקבוע הקוסמולוגי שבמשוואות תורת היחסות הכללית של איינשטיין", אומר האסטרופיזיקאי פרופ' אבישי דקל מהאוניברסיטה העברית.

כדי לעשות זאת ייעזרו החוקרים בקוואזרים כבפנסים עוצמתיים המאירים פרוסות עומק של היקום הן במרחב והן בזמן. "קרינת הקוואזרים עוברת דרך עצמים שונים ביקום ובעיקר דרך ענני מימן שמפוזרים בין הגלקסיות. קרן האור יוצאת מהקוואזר, למשל, מיליארד שנה אחרי המפץ הגדול, פוגשת בדרך עצמים מלפני 12 מיליארד שנה, אז 11 מיליארד שנה, ובסוף פוגשת עצמים קרובים יותר אלינו", מסביר דקל. "לכן אם עוקבים אחרי העצמים שהקרן פגשה בדרך, אפשר לעקוב אחרי תקופות שונות ביקום". באמצעות מדידת השינויים במרחקים בין ענני המימן ובגדלים שלהם בנקודות שונות בזמן, יכולים הקוסמולוגים לגזור את קצב התפשטות היקום בפרקים שונים של ההיסטוריה הקוסמולוגית, וכך גם ללמוד על כמות האנרגיה האפלה.

לדברי פרופ' דקל, "האנרגיה האפלה היא המרכיב העיקרי של האנרגיה ביקום היום. אם אני מודד אותה בשיטה זו אני יכול לקבוע את תכונות היקום. זה מלמד על התאוצה של היקום ועל העקמומיות שלו, אם הוא אין-סופי או לא אין-סופי, ועל רבות מהתכונות האחרות.

"אנו סבורים, על סמך התצפיות ותורת הגרביטציה של איינשטיין, שהיקום כנראה יתפשט לעד בקצב מאיץ, אבל ישנה אפשרות שהאנרגיה האפלה היא משהו מסובך יותר ממה שאנו חושבים, ומתוארת אולי על ידי ?קבוע' קוסמולוגי שמשתנה בזמן", אומר דקל; "אם כך נגלה בתצפיות, ייתכן שהמסקנה של ההתפשטות לנצח יכולה להשתנות".