בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

מומחים קבעו: איסוף המלח מהבריכה התעשייתית בים המלח הוא הפתרון להצפה

בניגוד לעמדת גורמים במשרד האוצר, החברה הממשלתית להגנה על ים המלח קבעה כי זוהי הדרך הבטוחה ביותר לשמירת הסביבה

תגובות

צוות מומחים מטעם החברה הממשלתית להגנות ים המלח קבע אתמול כי איסוף המלח מהבריכה התעשייתית שליד בתי המלון במקום, הוא הדרך הבטוחה ביותר עבור הסביבה לטיפול בסכנת הצפת בתי המלון שבמקום. בתי המלון מצויים בסכנה בשל העלייה המתמשכת במפלס בריכה זו. המלצתם של חברי הוועדה עומדת בניגוד לעמדת גורמים במשרד האוצר הסבורים שיש להעתיק חלק מבתי המלון כדי למנוע את הצפתם. בשבוע הבא אמור שר התיירות סטס מסז'ניקוב להודיע מהי החלופה לטיפול בסכנת ההצפה שעליה ימליץ בפני הממשלה.

מפלס הבריכה התעשייתית שליד בתי המלון מוסיף לעלות בשל הצטברות מלח בקרקעיתה ומסכן את אחד ממוקדי התיירות הגדולים והמצליחים בישראל. כתוצאה מכך החלה החברה הממשלתית להגנות ים המלח - הכפופה למשרד התיירות והוקמה במיוחד למטרת מניעת הצפת בתי המלון - לבחון חלופות לטיפול בבעיה.

בחלופות שנבחנו היו הקמת לגונה בתוך הבריכה שתבטיח מפלס יציב של המים בסמוך לבריכה ובאזור בתי המלון; הריסת השורה הראשונה של בתי המלון לאורך החוף בסמוך לבריכה התעשייתית והקמתה מחדש באזור מלונאות סמוך, וקציר מלא של המלח ושינועו לאגן הצפוני של ים המלח.

האפשרות האחרונה זכתה לתמיכתם של גורמי התיירות, ארגוני הסביבה ומפעלי ים. בנוסף זכה פתרון זה לתמיכתם של גורמים באוצר, מאחר שאלה העריכו כי הוא זול יותר בטווח הקצר לעומת ההפעלה היקרה של פינוי כמויות ענק של מלח מדי שנה.

צוות מומחים שכלל את המתכנן הסביבתי מוטי קפלן והפרופסורים אלון טל ואורי מינגלגרין התבקש על ידי החברה הממשלתית לבחון את ההשלכות הסביבתיות בלבד של החלופות השונות. מדובר בהשלכות סביבתיות גם בטווח הקצר וגם הארוך.

הצוות קובע כעת שיש יתרון סביבתי משמעותי לחלופת הקציר, בעיקר בגלל הסיבה שהיא מספקת פתרון יציב לאורך זמן, אמורה להיות בתוקף שנים רבות ולהציע פתרון גורף לבעיית שקיעת המלח. לעומת זאת חלופות הלגונה והעתקת בתי המלון מציעות פתרונות רק לטווח הקצר והבינוני מאחר שבעוד 10-20 שנה שוב יהיה צורך בטיפול בבעיית המפלס הגואה. בשנת 2035 לא ניתן יהיה יותר להקיף את הבריכה בסוללות מגן, כפי שנעשה כיום, וממילא יהיה אז צורך לבצע קציר מלח מלא.

צוות המומחים סבור כי יש להעדיף חלופת קציר המתבססת על מסוע לשינוע המלח שיגיע עד חלקו הצפוני של ים המלח אך לא יחצה את נחל צאלים, וכך תימנע פגיעה בנחל זה. הצוות ציין שהחלופות האחרות ידרשו עבודות כרייה וחציבה גדולות בנחלי האזור כדי להקים את הלגונה או להעתיק את בתי המלון, ולכן הן גרועות יותר מבחינת השפעתן הסביבתית.

הצוות לא מתייחס באופן ישיר למימון קציר המלח, אבל רומז שמפעלי ים המלח צריכים לקחת חלק משמעותי במימון מאחר שהם אלו שיצרו את התהליך התעשייתי שהביא להצטברות המלח.

החברה להגנת הטבע מסרה אתמול בתגובה שהיא תומכת בהמלצת הצוות המקצועי המציע את האיזון הטוב ביותר בין הצורך להגן על בתי המלון ולמנוע פגיעה בסביבה. היא קראה לשר התיירות לאמץ בשבוע הבא חלופה זו.



נופשים בים המלח. מפלס הבריכה עולה בשל הצטברות מלח בקרקעיתה



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו