שביל החלב, לא מה שחשבתם

צוות אסטרונומים בינלאומי פרסם מחקר חדש לפיו סביב כל אחד ממיליארדי הכוכבים בגלקסיית שביל החלב, חגים שני כוכבי לכת בעלי מסה דומה לזו של כוכב הלכת צדק

החלל מלא במאות מיליארדי כוכבי לכת, כך הודיע אתמול (רביעי) צוות אסטרונומים בינלאומי. בפרסום מחקרם בכתב העת Nature כתבו האסטרונומים כי מאות מיליארדי כוכבי הלכת, נפלטו מהמערכות הפלנטריות שלהם או שנמצאים הרחק מהכוכבים שסביבם הם חגים - מרחק גדול פי עשרה ויותר מהמרחק שבין השמש לכדור הארץ.

סביב כל אחד מ-200 מיליארד הכוכבים בגלקסיית שביל החלב, חגים שני כוכבי לכת בעלי מסה דומה לזו של כוכב הלכת צדק, כך עולה ממדידות וחישובים שערך הצוות ה בינלאומי, בראשות טקהירו סומי מאוניברסיטת אוסקה ביפאן.

"זה קצת מפתיע", אמר דייוויד בנט, אסטרונום מאוניברסיטת נוטרדאם, שנמנה עם צוות החוקרים. לפני המחקר הנוכחי, סברו שרק כ 20%-10% מהכוכבים קשורים לכוכבי לכת עם מסה מקבילה לזו של צדק. כעת נראה שמספר כוכבי הלכת גדול ממספר הכוכבים.

לדברי, אלן בוס ממכון קארנגי בוושינגטון, "פירוש הדבר שיש הרבה יותר ענקי גזים ביקום מכפי שהעריכו בעבר". יש לכך השלכות חשובות על התיאוריות של היווצרות כוכבי לכת אלה.

הרבה יותר ענקי גזים מכפי שהעריכו בעבר. תצלום: אי-פי

חוקרי כוכבי לכת טוענים כי התוצאות יאפשרו להם לחקור תחום חדש לגמרי של כוכבי לכת הנמצאים מחוץ למערכת השמש שלנו. התפתחות זו מביאה אותם להעריך מחדש כמה כוכבי לכת נמצאים ביקום, היכן הם נמצאים וכיצד הם נוצרים, וכן מעוררת תהייה האם כוכבי הלכת החדשים מרחפים למעשה בחופשיות בחלל או שהם פשוט נמצאים במרחק גדול מהכוכבים שלהם, בדומה למרחקים של אוראנוס ונפטון מהשמש שלנו.

בשני העשורים האחרונים זיהו אסטרונומים מחוץ למערכת השמש שלנו כ-500 כוכבי לכת החגים סביב כוכבים אחרים, והשנה תוך שימוש בלוויין קפלר של נאס"א, דיווחו חוקרים על 1,235 מועמדים נוספים. אולם כוכבי לכת אלה נתגלו תוך שימוש בשיטות המעניקות עדיפות לאיתור כוכבי לכת שקרובים לכוכבים שלהם.

המחקר החדש נעשה תוך שימוש בשיטה המוכרת כ"מיקרו-עידוש כבידתי" (microlensing gravitational), הרגישה יותר לכוכבי לכת מרוחקים. השיטה מבוססת על היכולת של שדה הגרביטציה של אובייקטים בעלי מסה גדולה - במקרה כזה כוכב לכת והכוכב שלו - לכופף אור ולפעול כעדשות מגדילות, כפי שחזתה תיאוריית היחסות הכללית של איינשטיין.

אסטרונומים משתי קבוצות עקבו אחר אור המגיע מהשדה העצום של כוכבים בחלל, וחיפשו כתמים קצרים של בהירות מוגברת, הנגרמים כאשר כוכב לכת והכוכב שלו חולפים לפני הכוכבים הנמצאים ברקע. החוקרים תיעדו עשרה מקרים כאלה שעשויים להיגרם בידי אובייקטים בגודל של כוכב לכת, אולם לא זיהו כתמים מקבילים שיכולים להיגרם על ידי הכוכבים שסביבם חגים כוכבי לכת אלה - עובדה המעידה שכוכבי לכת אלה לא שייכים לשום כוכב - מאחר שבשלב מוקדם יותר בחייהם נהדפו למרחק גדול במשחקי "פליפר" גרביטציוניים - או שהם רחוקים מאוד מהכוכב שלהם.

לפי התוצאות, אמר ד"ר בנט, נראה שכוכבי לכת אלה הם בעלי מסה דומה לזו של צדק. לדבריו, במקרה כזה קלושים הסיכויים למצוא עליהם חיים. בעתיד ניתן יהיה לאתר כוכבי לכת קטנים יותר בגודל כדור הארץ.

מדוע בכלל מכנים אותם כוכבי לכת ולא כוכבים קטנים, בדומה לננסים חומים שהם גדולים מהם רק במקצת? לדברי בנט, התשובה היא שהם רבים מדי, ושהחוקרים סבורים שהם נוצרו ככוכבי לכת. לדבריו, תצפיות נוספות ומעמיקות יותר ייקבעו בסופו של דבר אם הם אמנם יתומים או פשוט קשורים בקשר רופף לכוכביהם.