בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

שרים דורשים: מפעלי ים המלח יממנו את עלות הצלת בתי המלון

הפרויקט יפנה את הררי המלח הנצברים בקרקעית

תגובות

שר התיירות סטס מיסז'ניקוב והשר להגנת הסביבה, גלעד ארדן, הציגו אתמול את הצעתם למניעת הצפת בתי המלון של ים המלח - איסוף (קציר) המלח שמצטבר בקרקעית הבריכה התעשייתית הסמוכה לחופי בתי המלון, והעברתו מצפון לאזור בתי המלון. לטענת השרים את מימון הפרויקט, בסכום שיכול להגיע ל-5.7 מיליארד שקל עד 2035, יש להטיל על מפעלי ים המלח שבבעלות כיל מקבוצת החברה לישראל. לדבריהם, מפעלי ים המלח, הם גורם תעשייתי שיצר פסולת ולכן עליו לטפל בה.

חלופה זו היא רק מרכיב אחד בתפישת מדיניות כוללת של השרים שמשמעותה שינויים מרחיקי לכת בתכנון האזור, הכוללים הטלת הגבלות על פעולות פיתוח נוספות - ובהן הקמת בריכה תעשייתית חדשה שאותה מתכננים מפעלי ים המלח - וכן הגדלה ניכרת של מספר חדרי המלון באזור בשנים הקרובות.

על פי הצעת השרים, מדובר בהפעלת מערך של דוברות מיוחדות שיאספו את המלח המצטבר על קרקעית הבריכה ומעלה את המפלס. המלח שנפחו השנתי דומה לזה של הר הפסולת חיריה, יועבר במסוע לחלקו הצפוני של ים המלח. על פי גורמים מקצועיים אין להמתין להפעלתו של הפרויקט כולו המתוכנן ל-2017 ויש להתחיל בהקדם האפשרי, גם אם מדובר בהפעלת מערך חלקי.

המסוע להובלת המלח, יעבור בתוואי שלא יגרום פגיעה לנחל צאלים, אחד ממוקדי הטבע והנוף החשובים באזור. אולם לחלופת קציר המלח יהיה גם מחיר סביבתי לא מבוטל מאחר שתידרש צריכת אנרגיה בהיקף משמעותי כדי להפעיל את המתקנים השונים של הקציר.

נושא מרכזי נוסף בעל היבטים סביבתיים במדיניות שהציגו השרים הוא תוכנית מפעלי ים המלח להקים בריכה תעשייתית נוספת מצפון לאזור בתי המלון. המשרד להגנת הסביבה מתנגד לאישור תוכנית זו עד לקביעת התכנון הכולל של האזור באמצעות תוכנית מתאר ארצית חדשה שכבר נמצאת בשלבי הכנה מתקדמים. במשרד מציינים שיש צורך לבדוק טכנולוגיות נוספות לשאיבת מי ים המלח לבריכות תעשייתיות, מה שעשוי להביא להפחתה בכמות המים שלה זקוקים המפעלים.

ממפעלי ים המלח נמסר בתגובה: "אנחנו מברכים על המלצת השרים לבחור בקציר המלח שהוא פתרון שנתמך על ידינו ומאפשר את התפתחות התעשייה והתיירות תוך שמירה על הסביבה. לאור חשיבותו הלאומית והתעשייתית של ים המלח, ועל אף שני דו"חות מבקר המדינה שקבעו שהמדינה היא האחראית למצב, הבענו הסכמה להשתתף במימון חלק מעלויות הקציר ולאפשר את התפתחות הנגב, התעשייה והתיירות. אנו מוכנים לדיאלוג רציני עם הממשלה בנדון".



אזור המלונות בים המלח



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו