טלסקופ תת קרקעי ענק ינסה לאמת רכיב בתורת היחסות של איינשטיין

מדענים אירופים הציגו בסוף השבוע תוכנית להקמת טלסקופ בעלות של מיליארד אירו, שישמש לזיהוי תופעה קוסמולוגית חמקמקה שאלברט איינשטיין חזה את קיומה ב-1916 אך לא התגלתה עד כה בתצפיות. מדובר בגלי כבידה - אדוות זעירות במרחב-זמן שקיומן התיאורטי נגזר מתורת היחסות.

הטלסקופ איינשטיין - כך נקרא המכשיר לפי הצעת המדענים - יהיה רגיש פי 10 יותר מגלאים דומים המוקמים בימים אלה. אם יזכה לאישורי התקציב מהסוכנויות האירופיות, הוא יהיה הדור השלישי והחדשני ביותר של גלאי גלי כבידה, ויתחיל לפעול במחצית השנייה של שנות ה-20.

בתוכנית השקיעו מכוני מחקר אירופיים שלושה מיליון אירו. עבדו עליה בשלוש השנים האחרונות יותר מ-200 מדענים בעולם.

על פי תורת היחסות של איינשטיין, ככל שמסה גדולה יותר היא מעקמת יותר את המרחב-זמן. גלי כבידה הם התעקמויות במרחב-זמן, שנעות בו כגלים זעירים במים. "כל חלקיק חומר שזז מקרין קרינת כבידה", מסביר הפיזיקאי פרופ' אליעזר רבינוביץ, יו"ר המכון ללימודים מתקדמים באוניברסיטה העברית. "הבעיה היא שבניגוד לקרינה אלקטרומגנטית, הקרינה הזו כל כך חלשה שקשה לראות אותה".

כדי להדגים עד כמה חלש כוח הכבידה - ובתוך כך גם גלי כבידה - נותן רבינוביץ את הדוגמה הבאה: "כשאנו מפילים כוס, היא נופלת כי כל מסת כדור הארץ מושכת אותה. אבל אם ניקח אותה כוס ונניח אותה על שולחן, הכוס לא תתרסק לארץ. מה ש'ביטל' את כוח הכבידה הוא בעיקרו הכוחות החשמליים של קבוצה קטנה של מולקולות שמאכלסות את השולחן שעליו מונחת הכוס. הכוח החשמלי של חתיכה קטנה של שולחן מאזן את כל כוח הכובד שמפעיל כדור הארץ".

רק באירועים קוסמיים דרמטיים, כמו בקריסת כוכבים והתפוצצותם, או בהתמזגות חורים שחורים, נוצרים גלי כבידה משמעותיים, העשויים להתגלות במכשירים בכדור הארץ. הטלסקופ המוצע יורכב מלייזרים שיוצבו במרחק 10 קילומטר זה מזה. המרחק הגדול בין המוקדים יגביר את היכולת לזהות שינויים זעירים ביותר באורך גלי קרינת הלייזר כתוצאה מגלי כבידה. "לזהות שינויים כאלה זה אתגר טכנולוגי יוצא דופן", אומר רבינוביץ. "נניח שיש סרגל של מטר. אחרי שגלי כובד יפגעו בו, הוא יהיה באורך 1.0000000000000000000001 מטר". עוצמת קרני הלייזר תוגבר באמצעות מראות בקוטר חצי מטר, שיוצבו במוקדיו. המכשירים יטמנו בעומק 100-200 מטר באדמה, למנוע השפעות חיצוניות על הניסוי.

גלי כבידה גם עשויים לשמש כלי חשוב לקוסמולוגים. מדענים לומדים היום על היקום הקדום בין היתר באמצעות קרינה אלקטרומגנטית מעצמים מרוחקים. ככל שעצם שמימי רחוק יותר לוקח לאור יותר זמן להגיע עלינו וכך מקבלים חתך קדום יותר של היקום. אך בתקופה מסוימת לאחר המפץ הגדול היה היקום אטום לקרינה אלקטרומגנטית. מנגד, מסביר רבינוביץ, "היקום שקוף לגלי כבידה, גם בתקופה שהיה מאוד קדום, והגלים הללו יאפשרו לנו ללמוד על התהליכים שקרו שם".