חוקרים מחקו זיכרונות הקשורים להתמכרות לסמים

מחקר ישראלי חדש שמתבסס על ניסוי בחולדות עשוי לסייע לאנשים הסובלים מפוסט-טראומה

מדענים מהפקולטה לרפואה באוניברסיטה העברית פיתחו שיטה המאפשרת למחוק זיכרונות הנרכשים לאורך זמן בתהליך ההתמכרות לסמים. במחקר שבוצע בראשות ד"ר רמי יקא - מהמכון לחקר התרופה בבית הספר לרוקחות בפקולטה לרפואה של האוניברסיטה העברית ובית החולים הדסה - הצליחו להדגים מחיקת זיכרונות בקרב חולדות שבמשך שבועיים עברו התמכרות מדורגת לסמים.

בתום השבועיים הזריקו החוקרים למוחן של החולדות חלבון קטן המכונה ZIP ישירות לאזור בקדמת המוח המכונה גרעין האקומבנס, האחראי על פעולות של הנאה ותגמול. במחקר נמצא כי אזור זה קשור להתמכרות לסמים. לאחר הזרקת החומר, השיבו החוקרים את החולדות למקום שבו קיבלו את הסמים כדי לבחון את תגובתן. בתצפיות התברר כי החולדות אינן משתהות במקום זה, ממצא המעיד על מחיקת הזיכרונות הקשורים להתמכרות לסמים ממוחן.

לדברי יקא, "אחת הבעיות בקרב מכורים לסמים קשורה באחוזים גבוהים של נגמלים החוזרים לצרוך סמים לאחר הגמילה. אחת הסכנות היא בזיכרונות המעוררים מחדש את הרצון לסם, כולל זיכרון לסם עצמו, למזרק או לסביבה שבה נצרכו הסמים. המחקר מצביע על האפשרות למחוק את הזיכרונות הללו, באופן שיאפשר למכורים לסמים לבטל את הקישורים שנבנו אצלם בזיכרון בהקשר לסם".

החלבון שנעשה בו שימוש במחקר הנוכחי כבר נקשר בחמש השנים האחרונות במחקרים לעיכוב תהליכי למידה. באוגוסט 2007 דיווחו חוקרים ישראלים ממכון ויצמן בכתב העת Nature כי הצליחו למחוק זיכרונות הקשורים בריחות באמצעות הזרקת החומר למוחן של חולדות. לדברי החוקרים, החומר הוביל לעיכוב פעילותו של אנזים במוח בשם zeta-PKM המעורב בתהליכי זיכרון. עם זאת, עד כה הודגם כי הזרקתו למוח מאפשרת למחוק בעיקר למידה קצרה, והמחקר הנוכחי הוא אחת העדויות הראשונות למחיקת זיכרונות שנרכשים לאורך זמן המלווים בלמידה ממושכת.

לדברי יקא, המחקר מעלה את האפשרות כי בעתיד ניתן יהיה ליישמו למחיקת זיכרונות לצרכים טיפוליים נוספים, למשל בטיפול בחולי תסמונת פוסט-טראומטית (PTSD) לצורך מחיקת זיכרונות מעוררי טראומות.

במחקר הנוכחי הציגו החוקרים מחיקת זיכרונות הקשורים להתמכרות לקוקאין, אולם לדברי יקא, "כל הסמים גורמים לאותם מסלולי התמכרות, רק בעוצמות שונות".

נכון לעתה, ממצאי המחקר הם מודל טיפולי עתידי אפשרי במסגרת הגמילה, הכוללת כיום בעיקר סמים חלופיים כמו מתדון, ללא יכולת להשפיע על מנגנוני הזיכרון. מחקרים בספרות הרפואית מצביעים על תופעה נוספת: ככל שאדם הנגמל מסמים כיום נשאר "נקי" לאורך זמן, כך סיכוייו לחזור לסם דווקא גדלים, בעקבות התעצמותם של שינויים מוחיים מסוימים. "הטיפול שנבחן במחקר הנוכחי מנסה למנוע את הסיכון הגובר לחזור לסמים באמצעות מניעת חלק מאותם שינויים מוחיים", מסביר יקא.

המנגנון שנצפה במחקר טרם פוענח במלואו, והחוקרים עדיין מתקשים לקבוע אם מחיקת הזיכרונות הקשורים בהתמכרות לסמים סלקטיבית, או שהיא כוללת זיכרונות נוספים.

בשלב הבא מתכננים החוקרים לבחון את המנגנון המדויק במוח המעורב בתהליך מחיקת הזיכרונות, ולהתחיל בפיתוח שיטות להתערבות תרופתית בבני אדם, על בסיס הממצאים.

המחקר יוצג בשבוע הבא ב"מעבדת האוניברסיטה העברית" - מיצג של פיתוחים במסגרת ועידת נשיא המדינה שתיפתח ביום שלישי בירושלים.