בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

מטוס נוסעים המונע על ידי רקטות יטוס במהירות גבוהה פי 4 ממהירות הקול

תגובות

תאגיד התעופה האירופי EADS הציג תוכנית ראשונית למטוס על-קולי שיקצר באופן דרמטי את משך הטיסות בין יעדים מרוחקים. המטוס, שעשוי להמריא משולחן השרטוטים לטיסת ניסוי ב-2020 ולהיכנס לשוק ב-2050, אמור לאפשר לנוסעים להגיע מפאריס לטוקיו, לדוגמה, בשעתיים וחצי - כך מדווחת סוכנות הידיעות AFP.

על פי EADS, הבעלים של איירבוס, המטוס המוצע ימריא באמצעות מנועי סילון רגילים, אך בשלב מסוים יפעיל רקטות שיאיצו אותו למהירות של כ-5,000 ק"מ (פי 4 ממהירות הקול) ויעלו אותו לגובה של 32 קילומטר (כ-105 אלף רגל) - פי שלושה מהגובה בו טסים כיום מטוסים אזרחיים.

התכנון הראשוני למטוס, שמוצג בסלון התעופה האווירי שנפתח אתמול ליד פאריס, קרוי Zero Emission Hyper Sonic Transport, או בתרגום חופשי: "כלי תעופה על-קולי ללא פליטה". EADS מציג את המטוס העתידי כידידותי לסביבה, עם מנועי הסילון שמוזנים בדלקים ביולוגיים ורקטות המונעות על ידי דלקים שגורמים זיהום מינימלי.

מומחה התעופה נרי ירקוני, לשעבר ראש מינהל התעופה האזרחית, אומר שמטוס מסוג זה יהיה "קפיצת מדרגה בתעופה, כמו המעבר ממנוע בוכנה לסילון. אך לדבריו, כמו בשינוי הטכנולוגי הקודם גם המעבר הבא, כשיתרחש, ילווה בחבלי לידה: המעבר למנועי סילון היה מקרטע, יקר ועם המון תאונות עד שהגיעו מטוסי ה-707 ו-747 שהפכו אותם למוצלחים מבחינה מסחרית. לדבריו, ההבדל המרכזי הוא שעד כה התשתית הטכנולוגית של מטוסים אזרחיים תמיד באה אחרי יישום במטוסי קרב. גם הקונקורד התבסס על טכנולוגיה קיימת. אבל פה אתה רואה שימוש ברקטות, פריצת דרך שתהיה ייחודית לתעופה האזרחית".

לדברי ירקוני, מתכנני המטוס העל-קולי העתידי יתמודדו עם שני אתגרים מרכזיים: הפיכתו לכדאי מבחינה כלכלית, והבטחת בטיחותו בטיסות בגובה כה רב. בכל הנוגע לשאלה הכלכלית, מספר המושבים המוגבל - 50 עד 100 מקומות - יקפיץ את עלויות הטיסה. "גם לקונקורד היה קהל יעד מאוד מצומצם והוא לא הפך לכלי להמונים", מזכיר ירקוני, "והמטוס הזה אמור להיות עוד יותר מהיר אבל עם פחות נוסעים, ועוד יותר יקר".

באשר לבעיית הבטיחות, הוא אומר כי "בגובה 100 אלף רגל הלחץ כל כך נמוך שטמפרטורת הרתיחה היא רק 33 מעלות. אם נפרץ חור במטוס - מה שקורה לפעמים - הדם שלך רותח ואתה מת במקום". במטוסי קרב הבעיה הזו מוכרת ופתרו אותה באמצעות חליפת לחץ. על כך ירקוני תוהה: "אז לכל נוסע ילבישו חליפת לחץ שנראית כמו חליפת אסטרונאוט?".

ירקוני מציין שהאפשרות שהמטוס יטוס נמוך יותר ובכך יעקוף את בעיית הלחץ הנמוך, בדומה למטוסי אזרחיים כיום, הוא בעייתי בשל הבום העל-קולי. "אפשר לטוס כך מעל האוקיינוס האטלנטי, אבל לא מעל אירופה", הוא אומר.



דגם של מטוס ZEHST, שמוצג בימים אלה בסלון האווירי בפאריס. ימריא לטיסת ניסוי ב-2020 וייכנס לשוק ב-2050



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו