בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

עשרות עצים נעקרו ומתו בעבודות בירושלים

העצים הוותיקים נעקרו לצורך הארכת מסלול הרכבת הקלה

תגובות

עשרות עצים בני עשרות שנים נעקרו ומתו במהלך עבודות שביצעה עיריית ירושלים בשכונת קריית יובל. מדרון הסלע הטבעי הוחלף בחומת אבן. העבודות לטענת התושבים נמשכו ועצים נוספים מתו למרות החלטה לעצור אותן ולהעתיק את העצים הנותרים לחלקות חילופיות. כ-12 עצים אכן הועתקו, אך רובם מתו במהלך תהליך העתקתם.

בחודשים האחרונים עורכת עיריית ירושלים בשיתוף החברה העירונית מוריה עבודות פיתוח נרחבות ברחוב הנטקה, רחובה הראשי של קריית יובל. במהלך העבודות מורחב הכביש כדי שבעתיד ניתן יהיה להאריך את מסילות הרכבת הקלה שכיום מגיעות להר הרצל לכיוון בית החולים הדסה עין כרם. לצורך הרחבת הכביש הרסו הדחפורים מדרון סלע טבעי שתחם את הכביש והחליפו אותו בחומת אבן. על המדרון גדלו במשך השנים עשרות עצי אורן, ברוש ושקדיה שנטעו בראשית ימיה של השכונה, שהוקמה בשנת 1954. "היום תושבים שאמרו, מזל שאבא שלי לא בחיים כי הוא היה מת אם הוא היה רואה איך עוקרים את העצים", אמרה שושנה קליגמן, תשובת השכונה שניסתה לעצור את העבודות.

בעקבות המחאה נעצרו לבסוף העבודות במהלך חודש אפריל למשך כשבוע. הבוטניקאית הראשית של העירייה, ד"ר רקפת גבאי, אף הורתה שלא לעקור שום עץ ללא ליווי של אנשי מקצוע ולדאוג להעתקה מסודרת שלהם לחלקות חילופיות. אלא שעם חידוש העבודות חודשו גם עקירות העצים. כ- 12 עצים הועברו לחלקה חילופית במטרה להצילם.

אך קליגמן מכנה את החלקה הזו "הוספיס", אליו הובאו העצים כדי למות. העצים הועברו בהליך מהיר מבלי לדאוג לשלמות השורשים, להשקייה סדירה או לחלקות קליטה מתאימות, חלק מהעצים אף הועברו פעמיים. התוצאה היתה שרוב העצים שהועתקו מתו במהלך התהליך. לדברי קליגמן אחד מהממונים על העבודה אף הודה בפניה ובפני תושבים נוספים כי משתלם לו יותר לשלם את הקנס על הריגת העצים מאשר לטרוח ולהעביר אותם בהעברה מקצועית וזהירה שעולה כסף רב. "זה לא נעשה בתמימות, הם קיבלו הוראה להמשיך את הפרויקט בכל מחיר".

לטענת גורם המכיר את הפרויקט העבודה נעשתה עם תכנון מינימלי ורשלני. בקטע הדרך הבא, לשם דוגמה, הוכנו לא פחות מ- 47 חלופות תכנון, לעומת אף חלופה שהוצעה לפרויקט ברחוב הנטקה. לטענת אותו גורם הסיבה לעבודה המהירה של העירייה היתה שהכסף לפרויקט הגיע ממשרד התחבורה כחלק מתקצוב הרכבת הקלה והעירייה הייתה חייבת לנצל את התקציב במהירות כדי שלא לאבדו.

מעיריית ירושלים נמסר בתגובה כי "העצים ברחוב הנטקה נמצאים על שטח ציבורי שמאז ומעולם יועד לכביש. במסגרת הארכת הקו הראשון של הרכבת הקלה, הועתקו חלק מהעצים למיקום סמוך. בשבועות הקרובים צפוי סיור עירוני מקצועי לאורך התוואי בכדי ליישב סופית את טענות התושבים. הסיור יתקיים בשיתוף המינהל הקהילתי".



אחד העצים שנעקרו בשכונת קריית היובל בירושלים, אתמול



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו