סרטן ענק נחשף ב"אי של פארק היורה"

מדענים גילו זן חדש של סרטן באי קוקוס השייך לקוסטה ריקה

האי קוקוס, השייך לקוסטה ריקה, הוא ארץ בראשית. שוררים בו, לדברי מדענים, תנאים הדומים לימים קדומים של כדור הארץ. לא במקרה, הוא שימש השראה לסופר מייקל קרייטון, לספרו "פארק היורה", על אי הנשלט בידי הדינוזאורים. בימים אלה, גילו מדענים דייר בלתי מוכר עד המתגורר באי, סרטן מזן חדש, אשר גודלו מגיע עד קרוב לחצי מטר.

ואולם, אוכלי פירות ים לא יזכו ליהנות מהגילוי החדש. האי קוקוס, הנמצא במרחק של כ-550 ק"מ מחופי קוסטה ריקה, באוקיינוס השקט, הוא פארק מוגן, המוכר כאתר מורשת עולמית של אונסק"ו, והמגורים בו אסורים. הרשויות לשמירת הטבע של המדינה מתירים רק ביקורים קצרים בו, ופעילות של קבוצות מחקר. החוקרים עומדים בתור כדי לבוא למקום, שבו שוררים תנאי אקלים יוצאי דופן, אקלים טרופי קיצוני עם יותר מ-7,000 מילימטרים של גשם בשנה. האי מכוסה חודשים רבים בעננים נמוכים, וסביבו ים עמוק שורץ כרישים מסוגים שונים. חוקר המעמקים הצרפתי הנודע ז'אק קוסטו, אשר ערך צלילות רבות סביב האי, אמר על אודותיו כי "זהו המקום היפה ביותר בעולם שבו הייתי אי פעם".

אקלימו יוצא הדופן ובידודו הרב יצרו בו צורות חיים ייחודיות רבות לאי, בהן עשרות סוגי חרקים, מעופפים, זוחלים וצמחים. כעת, פגשה ותיעדה קבוצת מדענים מקוסטה ריקה ומארה"ב, את הסרטן הענק החדש. מדובר בסרטן יבשה, אשר מתגורר במחילות החפורות בחול, וניזון מתפריט צמחוני לחלוטין: עשבים וזרעים שונים. הוא יצור ביישן במיוחד, וכל רעד קל או קול מבריח אותו במהירות עצומה חזרה אל מחילתו. לכן זכה לכינוי "רוח רפאים", בפי החוקרים.

רוברט פרגר וריטה ורגס, חוקרים בכירים במכון למדעי הים בעיר לימון, השייך לאוניברסיטת קוסטה ריקה, ואדם וולף, מהמוזיאון לטבע של לוס אנג'לס, הם החוקרים אשר לזכותם נזקף הגילוי. הם חוקרים את אוכלוסיית יצורי הים אשר סביב האי ועל חופיו מאז שנת 1973, וחזרו ושבו אליו פעמים רבות בתקופה הזאת. לסרטן החדש אשר זיהו והגדירו הם העניקו את השם המדעי ג'ונגרטיה קוקואנסיס, וגילו עוד כי הזכרים שבין הסרטנים האלה, מגיעים בבגרותם לאורך גוף מופלג של יותר מ-40 ס"מ ועד כמעט חצי מטר. נקבות הסרטן מסתפקות בממדי גוף צנועים יותר.

בתמונה למעלה: סרטן יבשה ממשפחתו של הסרטן הענק. בתמונה למטה: האי קוקוס