בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

מומחי שימור: חידוש המסילה המזרחית יפגע במבנים היסטוריים

קו חדרה-לוד, בעלות 4 מיליארד ש', נמצא בתכנון מתקדם. במועצה לשימור חוששים מהרס תחנות וגשרים

תגובות

בשנתיים האחרונות מקדמת רכבת ישראל את תוכנית "המסילה המזרחית" (תת"ל 22), פרויקט תשתית ענק בהיקף של 4 מיליארד שקלים שבמסגרתו תשופץ ותוכפל מסילת הרכבת ההיסטורית בין חדרה לבין לוד, במקביל לפתיחה של תשע תחנות נוסעים ומטען חדשות: חדרה מזרח, אחיטוב, טייבה, טירה, כפר סבא מזרח, ראש העין צפון, ראש העין דרום, אלעד ותעופה.

המסילה החדשה - "פרויקט תשתית לאומי" כהגדרת הרכבת - מתוכננת לקום על התוואי המקורי שנבנה החל בשנת 1915, ראשית על ידי העותמאנים ולאחר מכן על ידי הבריטים. הפרויקט עדיין נמצא בשלבי תכנון מתקדמים, וטרם נקבע טרם יעד לביצועו. עם זאת, במועצה לשימור אתרים מזהירים כי התוכנית הזאת עשויה לפגוע בשורה של מבנים בעלי חשיבות אדריכלית והיסטורית רבה לאורך המסילה: תחנות רכבת, גשרי אבן ומובילי מים.

"המסילה המזרחית חיברה את לוד, שהיתה הצומת המשמעותי ביותר של הרכבת המנדטורית, לתחנת הרכבת של חדרה מזרח", מספרת טל בן נון גלז, מנהלת מחוז מרכז במועצה לשימור אתרים. "התוואי הזה שייך כיום לרכבת ישראל בזכות המנדט. אני סבורה שאם מחדשים אותו חובה להראות ולשמור גם את מה שהיה לפניו".

הדיונים על המסילה המזרחית התקיימו בוועדה לתשתיות לאומיות (ות"ל) של הוועדה הארצית לתכנון ובנייה. הוועדה קיבלה אמנם את עמדת המועצה לשימור אתרים כי יש לסקור את האתרים ההיסטוריים לאורך המסילה ואף לסמן אותם על גבי התוכנית החדשה, אולם בפועל המצב שונה לחלוטין. בהתנגדות ששיגרה המועצה לפני כחודש נטען כי "רבים מהפרטים שהוצגו בסקר לא סומנו בתוכניות לשימור. חסרים פילבוקסים, גשרים, מעבירי מים, מבני ניתוב וגם חלק מהתחנות ומבניהן לא מסומנים כראוי או בכלל".

האיום המרכזי הוא על תחנת תעופה (כפר ג'יניס) שכלל אינה מיועדת לשימור. "הבניינים שלה יושבים בתוך מגרש החניה של התחנה העתידית, ברור שהם ייהרסו ברגע שיחלו עבודות הבנייה", היא מוסיפה. סוגיה אחרת נוגעת לאי ההכרזה של התחנות "מתחם לשימור". במצב הזה ישומרו אולי הבניינים ההיסטוריים אבל לא ניתן לשלוט במה שייבנה ביניהם בעתיד. "הרכבת הכינה לדוגמה תיק תיעוד מפורט מאד לתחנת חדרה מזרח שעתירה במתקנים מרהיבים, אבל ללא הגדרה מתחמית אפשר לבנות ביניהם מה שרוצים ולקלקל את כל המרחב".

ביום רביעי הקרוב יציגו נציגי המועצה לשימור אתרים את התנגדויותיהם. במועצה מבהירים כי הם אינם מבקשים "לתקוע" את התוכנית אלא לקדם אותה בשיתוף פעולה. "המאמץ שהרכבת נדרשת אליו הוא קטן מאוד", מסיימת בן נון גלז, "הרי בסופו של דבר לא היא תממן את השימור של המבנים אלא יזמים פרטיים שישמישו אותם לצורכיהם. כל מה שהיא צריכה זה לסמן אותם כך שלא ייהרסו".

מרכבת ישראל נמסר כי התכנון הנוכחי אכן מתייחס למבנים היסטוריים לאורך תוואי הפרויקט ובוצע בתיאום עם המועצה לשימור אתרים ובהנחיה ופיקוח של הוועדה לתשתיות לאומיות. "הערות והנחיות יועצים מקצועיים מיוחדים לנושא השימור הוטמעו בתשריטים וכן הוכנו תיקי תיעוד למבנים השונים. אנחנו מצרים על כך שהמועצה העבירה את הערותיה לפרויקט עוד בטרם נערכו הדיונים המקצועיים בנושא ומאמינים כי כל הגורמים יפעלו בשיתוף פעולה ובמציאות האיזונים הנכונים למען קידום פרויקט לאומי חשוב זה".



התחנה הישנה בראש העין



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו