בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

באירופה תוקעים למכוניות מקלות בגלגלים

יותר ויותר ערים אירופיות מכניסות לתוקף תקנות שיגבילו את תנועת כלי הרכב בהן

תגובות

ציריך. שעה שבערים אמריקאיות, מתוכנתים הרמזורים במטרה ליצור גל ירוק ותנועה זורמת, ואפליקציות שונות נותנות הנחיות למציאת מקומות חניה, באירופה מסתמנת מגמה הפוכה: בערים רבות מתרבים המהלכים להפיכת העיר לסביבה עוינת לכלי הרכב בעל ארבעת הגלגלים. דרכי הפעולה שונות, אולם המסר ברור - הפיכת השימוש ברכב ליקר ומאמלל, ושכנוע הנהגים לעבור לשיטת תחבורה נקייה וידידות יותר לסביבה.

בווינה, במינכן ובקופנהאגן כבר סגרו רחובות רבים לנסיעת מכוניות. בברצלונה ובפאריס בוטלו נתיבי נסיעת מכוניות לטובת אופניים. נהגים בלונדון ובשטוקהולם משלמים ביוקר כדי להיכנס למרכז העיר. ואילו בגרמניה, בשנתיים האחרונות, הצטרפו עשרות ערים לרשת "אזורים ירוקים" שאליהם מותרת הכניסה רק למכוניות שפליטת דו תחמוצת הפחמן שלהן נמוכה.

בערים רבות שבהן מקדמים בברכה בניית בתי מגורים ומרכזי קניות, מגבילים בקנאות את מספר מקומות החניה המוקצים להם וגם החניה ברחוב הולכת ונעלמת. "ערים כמינכן הפכו 'גן עדן' להולכי רגל", אמר לי שיפר, מהנדס-מחקר באוניברסיטת סטנפורד המתמחה בתחבורה בת-קיימא.

אנשי מחלקת התעבודה בציריך שבשווייץ הלכו בשנים האחרונות עוד כמה צעדים קדימה, כדי לאמלל את הנהגים: פרקי הזמן של האור הירוק ברמזורים קוצרו, צעד שנועד לעכב ולהרגיז נוסעים; מעברים עיליים להולכי רגל שאפשרו זרימת תנועה בצמתים ראשיים נסגרו; ולנהגי החשמליות ניתנה פריבילגיה - הם יכולים לשנות את פעולת הרמזורים כדי להתקדם, ולאלץ את נהגי המכוניות לעצור ולהמתין.

המהירות המותרת באזור כיכר לוונפלאץ העמוסה שבציריך כה נמוכה, עד שהולכי הרגל יכולים לחצות את הכיכר הסואנת מבלי להזדקק למעברי חצייה או תמרורים מיוחדים. אנדי פלמן, האחראי לתכנון התעבורה בעיר, מביט בשפע האופניים ובמכוניות המעטות, ומחייך לעצמו. "הנהיגה כעת היא בסגנון 'סע-עצור'... זה מה שרצינו. המטרה היתה להעניק שטח ציבורי להולכי הרגל, לא להקל על הנהגים", אמר.

לדברי שיפר, על אף שבכמה ערים אמריקאיות נעשו מאמצים לשיפור זכויות הולכי הרגל, הרי שברובן עדיין קשה לאנשים לדמיין לעצמם מקומות שבהם אין למכוניות מעמד מבוסס. הוא הוסיף כי רבות מהערים האירופיות נבנו בימים שקדמו להופעת המכוניות, והתחבורה הציבורית בהן יעילה יותר מאשר בארה"ב. כמו כן, מחיר הדלק הגבוה מגדיל את עלות השימוש במכוניות פי שניים או שלושה מאשר העלות בארה"ב.

גורמים בשווייץ מסרו כי כיום, 91% מצירי הפרלמנט השווייצי נוסעים למשרדיהם בחשמלית. עם זאת, יש המתלוננים על מהירות הנסיעה שמוגבלת ל-20 עד 30 קמ"ש באזורים מסוימים בערים. על כך מגיבים מתכנני התעבורה העירונית בטיעון כי העלייה במספר המכוניות בערים אינה רצויה.

לפי חישוביו של פלמן, מכונית בציריך תופסת 115 מטרים מעוקבים מהחלל העירוני, שעה שהולך רגל מסתפק בשלושה מטרים מעוקבים בלבד. "זה לא הוגן כלפי אחרים, שאתה נוסע לך במכונית", אמר.

לעתים נדרשים צעדים קיצוניים כדי להוציא אנשים ממכוניותיהם, ואספקת תחבורה ציבורית טובה היא ללא ספק המענה הראשון. אחת האסטרטגיות האירופיות היא העלאת מחירי החניה, שבכל מקרה נעלמת אט אט מהרחובות האירופיים.

כאשר ראש עיריית ניו יורק מייקל בלומברג החליט לאסור כניסת מכוניות לשטחים מסוימים, כגון טיימס סקוור, עורר הדבר מחלוקת. ייתכן שהוא יכול לקבל עידוד מציריך, שם בעלי חנויות שחששו מאובדן לקוחות עקב איסור הנסיעה ברחובות מסוימים, מודים כיום שחששותיהם היו מוטעים - ולראיה, תנועת הולכי הרגל באזורים שבהם נאסרה כניסת מכוניות, גדלה ב-30% עד 40%.



רכבת חשמלית בציריך. נהג הרכבת יכול לשנות את פעולת הרמזורים



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו