בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

זיהום במי תהום בגוש דן עלול לעכב את הרכבת הקלה

תגובות

זיהום שנגרם בעבר על ידי מפעלי תעשייה צבאית באזור גוש דן וטרם טופל הופך לגורם המעכב יוזמות נדל"ן בהיקף נרחב ועלול לעכב גם את פרויקט הרכבת הקלה. השבוע הודיעה רשות המים למינהל מקרקעי ישראל שלא תאפשר שאיבת מי תהום במסגרת עבודות להקמת מבני משרדים ליד רחוב יגאל אלון בתל אביב כיוון שהזיהום עדיין לא טופל. בצמוד לשטח זה אמורות להתבצע גם עבודות להקמת תשתית הרכבת הקלה על ידי חברת נת"ע. החברה כבר הגישה לרשות המים בקשה לאפשר לה לשאוב מים בעוד חודשיים לצורך הקמת יסודות בקרקע, אך הבקשה לא נענתה עד עתה. פרויקטים נדל"ניים בשני מוקדים נוספים בגוש דן מעוכבים בגלל זיהום שמקורו במפעלי תע"ש.

ברחוב יגאל אלון אושרה לפני שנתיים תוכנית הנקראת "תע"ש על פרשת דרכים", הכוללת בין השאר בניין משרדים גדול עם שבע קומות ומרתף. באזור פעל בעבר מפעל של התעשייה הצבאית באתר הידוע בשם "ערבי נחל". מינהל מקרקעי ישראל, שהוא יזם התוכנית, אמור היה לקדם את שיווק הקרקע והוצאת היתרי בנייה. בסמוך למתחם שבו שכן המפעל אמור להיבנות "פיר שילוח" לעבודות הרכבת הקלה והוא ישמש להחדרת המכונות לכריית התוואי שבו תעבור הרכבת.

לפני כמה ימים פנתה ראש אגף איכות המים ברשות המים, שרה אלחנני, למנהל מחוז תל אביב במינהל מקרקעי ישראל, משה פופיק, וציינה שבסקר שערכה הרשות באזור נמצאו מי תהום מזוהמים בחומרים רעילים ונדיפים.

אלחנני ציינה שכדי לבצע את פעולות הבנייה המתוכננות במקום להקמת הבניינים ופיר השילוח יהיה צורך לשאוב מי תהום כדי לאפשר יציקת יסודות למבנים. אולם שאיבה כזו בסמוך לאתר מזוהם עשויה לגרום לפיזור הזיהום ולהעביר אותו למוקדים אחרים, וכך לסבך עוד יותר את הטיפול בו. כמו כן, הדבר עלול להגביר את הסכנה של חדירת אדי הזיהום ממי התהום לחללים תת-קרקעיים המשמשים כמרתפים, או לתוך תוואי הרכבת הקלה.

לדברי אלחנני, הרשות נאלצת להתנות את הפיתוח במתחם ואלו המושפעים ממנו, לרבות פיר השילוח של הרכבת הקלה, בהשלמת הטיפול בזיהום במי התהום באתר "ערבי נחל". לטענתה יש כיום טכנולוגיות זמינות לטיפול בזיהום ולכן דרשה ממינהל מקרקעי ישראל תוכנית לטיפול בבעיה. עד למימוש תוכנית כזו לא תאשר הרשות שאיבת מים במסגרת תוכניות הבנייה. יש לציין שלפני שנה בוצעו בהנחיית רשות המים עבודות לטיהור מי תהום באתר בנייה אחר באזור רחוב יגאל אלון, שבו נגרם זיהום ממקור תעשייתי אחר.

כיום יש שני מתחמים נוספים ששימשו בעבר את תע"ש ובהם לא ניתן לקדם תוכניות בנייה עקב בעיות זיהום שלא טופלו. מדובר במתחם גדול על גבול תל אביב-גבעתיים וכן במתחם ליד שכונת נוף ים בהרצליה, שבו אמורה לקום שכונת מגורים בהיקף של אלפי יחידות דיור.

על הסיכון של התפשטות הזיהום אם לא מבוצע טיהור של מי התהום ניתן ללמוד מפרויקט אחר באזור בני ברק. מדובר בפרויקט להקמת בניין משרדים הנקרא צ'מפיון מוטורס, שבהקמתו נשאבו מי תהום לצורך הקמת יסודות הבניין. הבניין סמוך למפעל ביטחוני הפועל גם כיום. לפני ארבעה חודשים הושלם סקר מי תהום שערכה במקום חברת LDD עבור רשות המים ונמצאו בו ריכוזים גבוהים מהמותר של כמה חומרים רעילים. מסקנת הסקר היתה ששאיבת מי התהום לצורך הקמת פרויקט צ'מפיון מוטורס הביאה להתפשטות זיהום מאתר המפעל הביטחוני הסמוך.

מחברת נת"ע נמסר בתגובה: "בימים אלו מתבצעים קידוחי ניסיון באזור ונערכות בדיקות לגילוי מזהמים בדגימות קרקע שהוצאו מקידוחים אלו לצורך הערכת ממדי הזיהום. ייערכו בדיקות גם בדגימות מים. החברה התחייבה בפני הרשויות לטפל בכל זיהום מים וקרקע שיימצא בתחום העבודה שלה, על פי הנחיות הרשויות".

ממינהל מקרקעי ישראל לא נמסרה תגובה על פניית רשות המים.



גם פרויקט נדל''ן, שמתוכנן על קרקע בה פעל בעבר מפעל של תע''ש, תקוע מחשש שמי תהום מזוהמים יזלגו לסביבה



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו