לראשונה נתגלו חלקיקי אנטי חומר סביב לכדוה"א

ייתכן שהחלקיקים ישמשו לדלק חלליות

לראשונה נתגלתה חגורה דקה המקיפה את כדור הארץ של חלקיקי אנטי חומר המכונים אנטי פרוטונים, חלקיקים שכאשר הם באים במגע עם חומר רגיל משמידים זה את זה ומשחררים את האנרגיה האצורה בהם כקרינה או כחלקיקים חדשים. התגלית, שעליה דיווח הבי-בי-סי, המתוארת בכתב העת Astrophysical Journal Letters, מעניקה אישור לעבודה תיאורטית שחזתה כי השדה המגנטי של כדור הארץ עשוי ללכוד אנטי חומר.

צוות החוקרים אומר כי בין החגורות ששמן ואן אלן, המקיפות את כדור הארץ, שבהן לכוד חומר רגיל, נמצא מספר קטן של אנטי פרוטונים. לדברי החוקרים, ייתכן שכמות החלקיקים מספיקה להפעלת תוכנית שתתבסס על אנטי חומר כדלק לחלליות עתידיות.

האנטי פרוטונים נתגלו על ידי לוויין "פמלה", ששוגר ב-2006 כדי לחקור את טיבם של חלקיקים עתירי אנרגיה שמקורם בשמש ומחוץ למערכת השמש, המכונים קרניים קוסמיות. חלקיקי קרניים קוסמיות אלה יכולים להתנגש במולקולות המרכיבות את האטמוספרה של כדור הארץ וליצור בכך ממטרים של חלקיקים.

רבים מחלקיקי הקרניים הקוסמיות או החלקיקים שהם יוצרים נלכדים בוואן אלן, שם הם נלכדים בשדה המגנטי של כדור הארץ.

הניתוח החדש מצביע על כך שכאשר לוויין פמלה חולף באזור המכונה "אנומליה דרום אטלנטית", הוא מזהה אנטי פרוטונים במספר גדול פי אלפים מכפי שהיו צפויים להיווצר כתוצאה מהתפרקות חלקיקים רגילים, או ממקורות אחרים ביקום.

לדברי החוקרים, הממצאים מצביעים על כך שחגורות של אנטי פרוטונים, המקבילות לחגורות ואן אלן, מחזיקות את האנטי פרוטונים במקומם - לפחות עד שהם נתקלים בחומר שבאטמוספרה, אז הם נהרסים בהבזק אור.

החגורה היא "המקור העשיר ביותר של אנטי פרוטונים סמוך לכדור הארץ", אומר אלסנדרו ברונו מאוניברסיטת בארי באיטליה, ממחברי המחקר.

השמש זורחת מעל כדור הארץ בתחנת החלל הבינלאומית