מלחמת ההוביטים: 8 שנים אחרי שהתגלה, החוקרים עוד רבים מיהו המין הננסי הקדום

מחקר חדש טוען שהיצורים היו בני אדם עם פגם גנטי - ומעורר סערה

ב-2003 חשפו חוקרים על האי האינדונזי המבודד פלורס מאובנים ייחודים בני 18 אלף שנה, שהעידו על קיומו של מין קדום ובלתי מוכר מהסוג אדם (הומו). המין הזה נבדל באופן משמעותי מהמין האנושי שאליו אנו משתייכים בכך שהוא התנשא לגובה מטר אחד בלבד ומוחו היה קטן למדי - פחות משליש ממוחו של אדם בן ימינו. החוקרים קראו לבני המין הזה, שהתקיימו על פני כדור-הארץ רק כמה אלפי שנים לפני המהפכה החקלאית - הומו פלורסיאנסיס, או בשם הפופולרי יותר, "הוביטים". אלא שטיב השרידים האינדונזיים שנוי במחלוקת, ולא כולם בקהילייה המדעית משוכנעים שאכן מדובר במין חדש.

מאז פרסום התגלית מעוררת ההדים מנסים חוקרים שונים להראות שהממצאים מייצגים רק בני אדם, הומו ספיאנס, שסבלו מפתולוגיות התפתחותיות. המחקר האחרון שמצטרף לנסיונות האלה, שהתפרסם השבוע בכתב העת Proceedings of the National Academy of Sciences, מתמקד בגולגולת - הממצא השלם והמרכזי ביותר מהאי פלורס, שהוביל את החוקרים למסקנה המקורית שמדובר במין חדש. לטענת ראלף הולוואי מאוניברסיטת קולומוביה בניו יורק, שהוביל את המחקר הנוכחי, הממצאים אינם מצביעים אלא על קיומם של בני אדם קדמונים שסבלו ממיקרוספליה, תסמונת הפוגעת בצמיחת המוח והגולגולת.

כדי לבדוק את השערה זו, החוקרים השתמשו במכשירי MRI כדי לסרוק את ראשם של 21 ילדים שסובלים מהתסמונת ועוד 118 ילדים בריאים. הם גילו שני מאפיינים שמבדילים בין גולגולות הילדים - בליטה של המוחון (צרבלום) והרוחב היחסי של אזור המצח. לטענתם, מאפיינים אלה גם התגלו בגולגולת הפלורסית ולכן נראה שבתסמונת זו טמון ההסבר למורפולוגיה הייחודית.

הפלאואנתרופלוג פיטר בראון מאוניברסיטת ניו אינגלנד באוסטרליה מתח ביקורת על המחקר ואמר לאתר כתב העת Nature שההבדל שצריך להיבדק אינו הפרופורציות הייחודיות של הגולגולות, אלא גודלו של המוח ביחס לגוף.

גם הפרופ' יואל רק מהמחלקה לאנטומיה ואנתרופולוגיה באוניברסיטת תל אביב, המתמחה באבולוציה אנושית, אומר שהוא נוטה להסכים עם האלו הרואים בהומו פלורסיאנסיס "מין לגיטימי, לא ביטוי לאיזו פתולוגיה". לדבריו, "מדובר בשרידיהם של לפחות שבעה פרטים. גם אם רק באחד מהם השתמרה הגולגולת, שרידי שלדם של כל האחרים מעידים על כך כי גם הם היו ננסים. קשה להניח שפתולוגיה כה נדירה השפיעה על כולם. אך הרבה מעבר לכך, הרבה מאנטומיית גופם מזכיר אנטומיה של מיני 'אדם' קדומים. באשר לפתולוגיה יש לזכור כי כל אלו הטוענים זאת מביאים דוגמה לפתולוגיה אחרת. כל אחד והפתולוגיה שלו".

פרופ' ישראל הרשקוביץ, עמיתו של פרופ' רק מאוניברסיטת תל אביב, הוא מראשוני החוקרים שהצביעו על האפשרות שמקורה של המורפולוגיה הייחודית שזוהתה במאובנים היא מפתולוגיה. לפני כשלוש שנים פרסם יחד עם פרופ' צבי לרון מאמר שבו טענו שמדובר בשלדי בני אדם שסבלו מתסמונת לרון, תופעה הגורמת לפגיעה בתהליכי הגדילה, ולא בני מין בלתי מוכר. לדברי הרשקוביץ, המחקר שלו ושל לרון נבדל מהמחקר הנוכחי גם בכך שכישראלים הם לא מעורבים במאבקים הטעונים המאפיינים את המחלוקת סביב ההומו פלורסיאנסיס, ולכן לא חשודים ב"חשבונות אישיים".

"מה שהיה יכול לפתור את המחלוקת זה אנליזה של דנ"א", אומר הרשקוביץ. "כל האנליזות - היו שלוש ניסיונות כאלה - הראו שמדובר באדם מודרני. אבל תמיד טענו שמדובר בזיהום בבדיקה ולא אינדיקציה לגבי המהות של המין הזה. קשה לי להאמין, בהתחשב בעובדה שערכו את הבדיקות שלוש פעמים". הוא מוסיף כי העובדה שהתגלו ליד השרידים כלי אבן מתקדמים יחסית אינה מתיישבת עם גודל המוח הקטן של ה"הוביטים".

כיום, אומר הרשקוביץ, אין קונצנזוס לגבי עמדה זו או אחרת. גם אחרי המחקר הנוכחי, הוא מודה ש"המורפולוגיה לא חד-משמעית, לכאן או לכאן". אלא שלדבריו, ההגיון שמנחה אותו הוא ש"לפני שארוץ להסביר כל דבר במין חדש, אנסה קודם לחפש הסבר רפואי שקשור למציאות של היום. אם לא יימצא הסבר ראוי, אז אפשר ללכת להסבר היותר קיצוני. אז אפשר להגיד - יש לפנינו מין חדש".

גולגולת של הומו פלורסיאנסיס (משמאל), לצד גולגולת אנושית