הצצה לסופרנובה החדשה בשכונה

היא נחשבת לנקודת האור החדשה ביותר בגלקסיה הקרובה לכדור הארץ, אך היא כבר בת 21 מיליון שנה. החל מהשבוע ניתן לצפות בה

כוכב מסיבי מגיע לשלב האחרון של התפתחותו בהתפוצצות אנרגטית אדירה תוך שהוא משיל את מרכיביו הגזיים אל החלל הבין-כוכבי. תופעה זו ידועה כסופרנובה, ובעת התרחשותה הכוכב המתפוצץ הופך לאחד העצמים הבהירים בגלקסיה שלו.

ב-24 באוגוסט זיהו אסטרונומים נקודת אור חדשה בגלקסיה שכנה הידועה כ-M101, או גלקסיית השבשבת (Pinwheel). זוהי סופרנובה חדשה שהתגלתה, כך נראה, ביום הופעתה בשמי הלילה. החל מהשבוע כל אדם שברשותו טלסקופ קטן יוכל לראות אותה, ליד זנב קבוצת הכוכבים הדובה הגדולה.

הסופרנובה התגלתה באמצעות סקר השמיים הרובוטי שמתקיים במצפה הכוכבים פאלומר בקליפורניה, הידוע כ-Palomar Transient Factory. היא נמצאת במרחק 21 מיליון שנות אור מכדור הארץ - ממש בשכונה הקוסמית שלנו - כך שלמרות שנראה שהסופרנובה נוצרה לפני מספר ימים, התפוצצותה ארעה לפני 21 מיליון שנה. האור נפלט אז מהסופרנובה, החל לחצות את החלל הבין-גלקטי והגיע אל כדור הארץ רק כעת.

נאס"א

הסופרנובה שהתגלתה היא מהסוג Ia - סוג הסופרנובות שבסוף שנות ה-90 הוביל לתגלית שקצב התפשטות היקום הולך וגדל.

סופרנובות מסוג זה נוצרות מכוכבים לא מסיביים שבדרך כלל אינם מתפוצצים. הריאקציות שלהם חדלות, הם משילים את המעטפת שלהם, וכל שנשאר מהם זו ליבה דחוסה, חמה, וחשופה שנקראת ננס לבן. אך אם מסת הננס לבן גדלה בדרך זו או אחרת מעבר למסת סף קריטית, בכוכב מתחדש תהליך ההיתוך באופן מהיר ואלים שמפוצץ אותו. סופרנובות מסוג Ia הן מהסופרנובות הבהירות ביותר.

כיוון שלכל הסופרנובות הללו ישנה בהירות אחידה למדי, ניתן לאמוד את המרחק אליהן, כפי שניתן לאמוד את המרחק לנורה שאנו יודעים את בהירותה האבסולוטית. לאסטרופיזיקאים התברר בשל עובדה זו שבהירותן של הסופרנובות הללו חלשה ממה שהיה ניתן לצפות ביקום עם קצב התפשטות קבוע.

הדמיה של סופרנובה מסוג Ia

גילויה של סופרנובה כה "צעירה" וקרובה מסוג Ia עשויה לתרום לכיול של המדידות הקיימות של הסופרנובות ובכך לתרום לדיוק מדידת קצב התפשטות היקום. אך כדי לדייק במדידות אלה צריך להבין עד תום את אופן התפוצצות הסופרנובות.

כיום ישנם שני מודלים מתחרים באשר לאופן יצירתן של הסופרנובות הללו. נקודת המוצא של שני המודלים היא קיומו של ננס לבן במערכת בינארית - מערכת של שני כוכבים המקיפים מרכז משותף. כדי שתיווצר הסופרנובה, נדרשת העברה של מסה לננס הלבן עד שהוא חוצה את סף המסה שגורם לו להפוך לסופרנובה. המסה הזו יכולה להגיע או מכוכב רגיל כמו השמש או מכוכב מפותח יותר הקרוי ענק אדום. אפשרות נוספת היא שהמסה תגיע מננס לבן נוסף במערכת של שני ננסים לבנים. במקרה כזה, הננסים מתקרבים בספירלה זה לזה, הננס הפחות מסיבי מתפרק בגלל כוח המשיכה של הננס המסיבי, והחומר שלו נופל אל תוך הננס המסיבי. לאחר חציית רף המסה המוגדר, הננס המסיבי הופך לסופרנובה.

במודל הראשון, הכוכב דמוי השמש - או לחילופין הענק האדום - עדיין מתקיים אחרי התפוצצות הסופרנובה. במודל השני, לא נותר מאחור אף כוכב שלם. מסיבה זו, בכל אחד מהמודלים הללו הסיגנלים שהאסטרופיזיקאים אמורים לראות בטלסקופים שלהם יהיו שונים זה מזה.

לדברי אסף שטרנברג, העורך בימים אלה פוסט-דוקטורט בנושא סופרנובות מסוג Ia במכון ויצמן למדע, הזיהוי המוקדם של הסופרנובה וקרבתה היחסית לכדור הארץ מאפשר השגת נתונים באיכות גבוהה. אלה אולי יאפשרו לחוקרים לגלות מאיזה מערכת נוצרה הסופרנובה או לשלול מאיזה מערכת היא לא נוצרה. מידע זה בתורו עשוי לתרום להבנת אופן התפתחות הסופרנובות.