${m.global.stripData.hideElement}

לשבוע בלבד - מינוי לאתר ב-50% הנחה

סודות הניווט של צבי הים נחשפים

חוקרים גילו איך מצליחים הצבים למצוא דרכם באוקיינוס ממזרח למערב

ב-1999 חיברו חוקרים תג קטן לצבת ים חומה באי יאקושימה ביפאן, במטרה לעקוב אחר נדידתה. היא צלחה את האוקיינוס השקט ונמצאה בסוף מסעה הארוך בצפון-מערב מקסיקו - מרחק של 12 אלף קילומטר מנקודת המוצא שלה.

מדענים יודעים לומר שצבי ים נודדים למרחקים ארוכים של מאות ואפילו אלפי קילומטרים בחיפוש אחר מזון ואזורי רבייה והטלת ביצים, אך רק בשנים האחרונות הם התחילו להבין כיצד יצורים אלה מנווטים לאורך מסלולם. כיום ידוע שהצבים משתמשים בשדה המגנטי של כדור הארץ כדי לכוון את דרכם צפונה ודרומה, כאשר עוצמתו המתחזקת של השדה המגנטי בקטבים משמשת להם כלי עזר. באשר לתנועתם מזרחה ומערבה, הבעיה נותרה בלתי פתורה עד כה.

מחקר חדש של מדענים מאוניברסיטת צפון קרוליינה, שנערך על צבי ים חומים (Loggerhead sea turtles) והתפרסם באחרונה בכתב העת Current Biology, העלה ממצא מפתיע: צבי הים יודעים לזהות תכונות משתנות בשדה המגנטי גם בקווי האורך - דבר שנחשב עד כה בלתי סביר אם לא בלתי אפשרי, שכן ההערכה היתה ששינויים בשדה המגנטי בקווי האורך לא מספיק משמעותיים לזיהוי על ידם. "החלק הקשה ביותר בניווט בים הפתוח הוא קביעת קו האורך - המיקום על ציר מזרח-מערב", אמר בהודעה לעיתונות נתן פוטמן, שערך את המחקר יחד עם ד"ר קנת לומן; "לבני אדם נדרשו מאות שנים כדי להבין כיצד לזהות קווי אורך במסעות ארוכים".

כדי לפתור את התעלומה הציבו החוקרים צבי ים חומים עם תגי ניטור בבריכה גדולה, ובשני ניסויים שונים ייצרו שדות מגנטיים המדמים אזורים שונים על אותו קו רוחב, אך על שני קווי אורך שונים: אזור אחד בקרבת פורטו ריקו במערב האוקיינוס האטלנטי ואזור שני בקרבת כף ורדה שבמזרח האוקיינוס האטלנטי. במקרה הראשון צבי הים נעו בבריכה בכיוון צפון-מזרח, ובמקרה השני נעו בכיוון דרום-מערב - בהתאם למסלולי הנדידה האמיתיים שלהם באוקיינוס.

צבי הים משתמשים בשני פרמטרים של השדה המגנטי: זווית הנטייה של קווי השדה המגנטי ביחס לכדור הארץ, ועוצמתו המשתנה. שני המאפיינים האלה משתנים באופן מובהק בהרבה כאשר מתקרבים או מתרחקים מהקטבים, אך כעת מתברר שהם משתנים קמעה גם באזורים שונים של האוקיינוסים, ומאפשרים כך לצבי הים להסתמך עליהם. לדברי החוקרים, המחקר הנוכחי עשוי לעזור במאמצי ההגנה על צבי הים, ואולי גם לשיטות ניווט חדשות.

"החוקרים הללו הם חוד החנית בתחום של נדידת צבי ים", אומר מנהל המרכז להצלת צבי ים של רשות הטבע והגנים, יניב לוי. בים התיכון חיים צבי הים החומים (או Caretta caretta, בשמם המדעי), ובמידה פחותה צבי הים הירוקים. במפרץ אילת ניתן לזהות גם צב ים קרני. כיום עוקב המרכז להצלת צבי ים אחר מספר צבי ים בים התיכון. לדברי לוי, הצבים בחופי ישראל "הגיעו לסוריה וחלקם גם המשיכו עד לתוניסיה".

צב ים חום. לבני אדם נדרשו מאות שנים להבין כיצד לזהות קווי אורך במסעות ארוכים