נא להכיר: החור באוזון, עכשיו גם מעל הקוטב הצפוני

עד עתה החור המרכזי היה רק מעל אנטארקטיקה, אך השנה נפער חור גדול גם מעל לקוטב הצפוני. החור עשוי להיסגר רק בעוד עשרות שנים

הדילול בגז האוזון מעל הקוטב הצפוני היה השנה חמור כל כך, שאפשר לראשונה לקרוא לו "חור באוזון", בדיוק כמו מקבילו מעל הקוטב הדרומי, כך טוענים היום (ראשון) קבוצה של מדענים. לדבריהם, בגובה 20 ק"מ מעל האדמה, 80% מהגז נעלם. שכבת האוזון חוסמת קרני אולטרא סגול B שמגיעות מהשמש, שיכולות לגרום לסרטן העור ולבעיות בריאותיות אחרות.

בניגוד לחור באוזון בקוטב הדרומי, החור הצפוני עשוי לעבור מעל לאזורים מאוכלסים. תחנות מעקב שונות בצפון אירופה וברוסיה זיהו עלייה בקרינה האולטרה-סגולה, אך לא ברור אם מדובר ברמה המסוכנת לבני אדם.

לפי המדענים, הסיבה לחור החדש באוזון היא תקופה ארוכה במיוחד של מזג אוויר קר. בתנאי קור, כותבים המדענים, במאמר שפורסם היום במגזין Nature, חלקיקי הכלור שאחראים להרס האוזון נמצאים במצבם הפעיל ביותר. "החורפים בסטסוספירה (שם נמצאת שכבת האוזון) משתנים בתדירות גבוהה - חלקם חמים, חלקם קרים", אומרת מישל סנטי, מהמעבדה להנעה סילונית של נאס"א. "אבל בעשורים האחרונים, החורפים הקרים נעשו קרים יותר. לפיכך, אנחנו מצפים לחורפים קרים נוספים, ואם זה יקרה בזמן שרמות חלקיקי הכלור יהיו גבוהות, אנחנו מצפים שיהיה דילול אוזון חמור יותר".

אי אף פי

כימיקלים "הורסי אוזון" היו מיוצרים בחומרים שנמצאו במכשירים שהיו בשימוש במאה השנה האחרונות, כגון מקררים ומטפי כיבוי. ההשפעה ההרסנית שלהם תועדה לראשונה מעל הקוטב הדרומי, כשבכל חורף החור באוזון שמעליו הלך וגדל. השימוש בחומרים הללו נאסר בהדרגה, ואף נאסר כליל בשנת 1987 באמנת מונטריאול.

בזמן שהחור באוזון מעל הקוטב הצפוני הולך ושובר שיאי גודל, החור מעל הדרומי נשאר יציב משנה לשנה. אם אתם חושבים להתנחם בעובדה שמתישהו השכבה תתאחה, צפויה לכם אכזבה: זה עתיד לקרות רק באמצע המאה הנוכחית, שכן חלקיקי הכלור ההרסניים נשארים שם במשך עשרות שנים לפני שהם נעלמים כליל.