בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

חשש שהדלק שדלף בנחל צין בדרום יזהם מקורות מים

רשות המים הורתה לחברת קצא"א שזיהמה את הקרקע לערוך קידוחי עומק לבחינת התפשטות הדלק

7תגובות

שבוע לאחר ההכרזה על סיום העבודות לפינוי הקרקע שזוהמה בדלק בעקבות הפגיעה בצינור קצא"א בשמורת הטבע נחל צין שבנגב, מביעים ברשות המים חשש מאפשרות לזיהום מקורות מים. עקב כך, דרשו ברשות מחברת קצא"א לערוך קידוחים עמוקים לבדיקת הסיכון של התפשטות הדלק.

בשלושת החודשים האחרונים אירעו שתי דליפות במהלך עבודות חברת קצא"א לשיפוץ קו הדלק הסילוני, לאחר שמחפר פגע בצינור. הדליפות הובילו לזיהום שטחים גדולים של קרקע, עם זרימתם של שמונה מאות מטרים מעוקבים של דלק בשטחי שמורת נחל צין. בעקבות הדליפות, עמלה חברת קצא"א על פינוי 30 אלף מטרים מעוקבים של קרקע מזוהמת מהמקום, אותם החליפה בקרקע שהובאה לשמורה מאתרים אחרים. הקרקע המזוהמת נחפרה עד לעומק של עשרה מטרים, על פני שטח באורך של קרוב לחצי קילומטר, ופונתה ברובה לאתר טיהור מיוחד באזור הנגב.

אליהו הרשקוביץ

עם זאת, במהלך דיון שנערך לפני כשבועיים באגף איכות מים ברשות המים, התברר שלפחות חצי מכמות הדלק נשארה בתוך עומק הקרקע - ובמקביל התגלה כי בתוך הקרקע ישנו גם מוקד של מים שנמצאו נקיים. לפיכך, עלה חשש כי הדלק עשוי להישטף עם שטפונות מי הגשמים אל המים הנקיים, ולאחר מכן לנוע לכיוון מקורות מים חשובים באזור, ובהם עין צין ועין עקרבים.

על רקע חשש זה הנחתה ראש אגף איכות מים ברשות, שרה אלחנני, את חברת קצא"א לבצע שלושה קידוחים בקרקע לעומק שלא יעלה על 130 מטרים, בתקווה שהמידע שיספקו יאפשר להעריך את הסיכון לתנועת הזיהום עם השטפונות. כמו כן נדרשה קצא"א ליישם תוכנית לניטור הדלק על מנת לאפשר הגנה על מקורות המים הנקיים באזור.

ואולם במשרד להגנת הסביבה וברשות הטבע והגנים הביעו חשש גם מפני הישנות התקלות בהמשך עבודות השיפוץ של צינור הדלק הסילוני, שעובר באזורים רגישים נוספים בנגב מבחינה נופית וסביבתית. במשרד להגנת הסביבה אף בוחנים את האפשרות כי קצא"א תבצע את העבודות מבלי להשאיר דלק בצינור כפי שנדרש עד עתה, אלא תשתמש בחומר חלופי. כך, הם מקווים, גם אם תתרחש שוב תקלה, לא יתפשט דלק בסביבה.

בקצא"א טענו עד כה כי לצורך שמירת הצינור בתנאי תחזוקה נאותים בזמן השיפוץ, יש לשמור בו כמות בסיסית של דלק גם כשהוא לא מופעל. אתמול הם מסרו בתגובה: "נמשיך לפעול להשבת הנחל לקדמותו ונקיים את כל ההנחיות של הגופים המפקחים ובהם המשרד להגנת הסביבה ורשות המים".



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו