מדענים מצאו את "אבן הקסמים" של הוויקינגים

האגדה, לפיה הוויקינגים השתמשו באבן מיוחדת שעזרה להם לנווט דרכם לצפון אמריקה לפני אלף שנה, קיבלה אישור מדעי. אז איך הם עשו זאת?

אגדה עתיקה לפיה יורדי הים הוויקינגים השתמשו ב"אבן שמש" מיוחדת כדי למצוא את דרכם בים הסוער בימים של מזג אוויר גרוע, קיבלה לאחרונה חיזוק מדעי, לאחר מחקר חדש שהעלה את ההשערה כי הוויקנגים גילו כבר לפני אלף שנים דרך לאתר את השמש גם כשזו היתה מכוסה בעננים או נעלמה מאחורי השקיעה.

האגדה, שסיפרה על אבן זוהרת שחשפה את השמש, עוררה ויכוח ארוך שנים בין מדענים שהתפלמסו בשאלה האם "טריק" כזה הוא בר ביצוע. המחקר החדש, שבוצע בקריסטל שהתגלה בשנות ה-70 בין הריסות ספינה שטבעה במאה ה-16, טוען כי אבן דומה היתה יכולה לסייע לוויקינגים בניווט המורכב מנורווגיה לצפון אמריקה.

הוויקינגים נודעו במרחקים הגדולים שגמאו בים הפתוח, בדרך לאמריקה, כבר לפני יותר מאלף שנים, כשהם נעזרים בשמש, בכוכבים ובכיוון הרוח והגלים. עם זאת, מוכשרים ככל שהיו כנווטים, המסעות השאפתניים הללו נתקלו בקשיים שהסבו ערפילים, שמיים מעוננים והדמדומים הארוכים של הקיץ בקוטב, שהפכו תצפיות ישירה בשמש ובכוכבים לבלתי אפשריות.

אבן השמש המסתורית הוזכרה באגדות האיסלאנדית כגורם שעזר ליורד ים בשם סיגורד, שבתסכולו ממזג האוויר, החזיק את אבן השמש גבוה כדי לאתר את השמש, ובדרך זו הצליח להחזיר את ספינותיו למסלולן.

לכל הסיפורים החמים - היכנסו לעמוד הפייסבוק של "הארץ" ולחצו לייק

ב-1967 העלה ארכיאולוג דני את ההשערה כי ייתכן ואבני השמש הוויקינגיות היו מורכבות מסידן פחמתי שנפוץ באזור איסלנד. הסידן הפחמתי מקדם כניסת קרני אור ומפצל קרן אור אחת לשתיים. תכונה זו גורמת לקריסטל להיראות בהיר או כהה כשהיא מורמת אל מול האור בכיוונים שונים.

ייתכן והוויקינגים כיילו את אבני השמש על ידי סריקתם בשמיים בהירים והבחנה במיקום השמש כשהקריסטל היה הבהיר ביותר. לאחר מכן, הם היו יכולים לחזור על המעשה גם כשהשמש הוסתרה על ידי העננים.

חוקרי האבן שנמשתה מהספינה תיארו במאמר שפורסם בכתב העת  Proceedings of the Royal Society, כמה דרכים שהם מצאו להשתמש בקריסטל ועזרו להצביע על מיקום השמש. "אבנים כאלה יכלו לעזור לוויקינגים בניווט מנורווגיה לאמריקה, בזמן שטרם גילו את המצפן", אמר אחד החוקרים. "קריסטל בגודל 3 סנטימטרים לכל צד היה מספיק גדול כדי להפוך את זה אפשרי", הוסיף.