מים זורמים התגלו על הירח של צדק

התגלית ב"אירופה", אחד מ-63 ירחיו של הכוכב, מצביעה על סיכוי להתפתחות חיים. "אירופה עשוי להיות ראוי למגורים", אמרה אחת החוקרות

חוקרים אמריקאים גילו את הראייה טובה ביותר עד כה לקיומם של מים זורמים מתחת לשכבות הקרח שעל אחד מירחיו של כוכב צדק, אירופה. התצפיות של פני הירח, שערכו המדענים, מצביעות על אדי מים חמים שמקורם עמוק מתחת לשכבת הקרח העליונה, אשר סודקים את השכבות החיצוניות. התוצאות, שפורסמו בכתב העת המדעי "נייצ'ר", רומזות על קיומם של אגמים קטנים בעומק של 3 ק"מ בלבד. קיומם של מים במצב נוזלי יכול להצביע על אפשרות להתפתחות חיים.

מזה זמן מעריכים מדענים, בהתבסס על מודלים של הכוחות המגנטיים בירח אירופה, אחד מבין 63 הירחים המקיפים את צדק, וכן הדמיות של פני השטח, כי אוקיינוס ענקי, שעומקו המשוער הוא 160 ק"מ, מצוי בעומק של 30-10 ק"מ מתחת לפני השטח.

מציאתם של האגמים הקטנים של המים הנוזליים, מצביעה על כך שמים קפואים הנמצאים על פני השטח מורכבים, לפחות בחלקם, מהמים העמוקים יותר. המים הקפואים שמקורם במי העומק יכולים לשאת איתם חומרים מזינים בין האוקיינוס העמוק לפני השטח.

נאס"א

"עובדה זו עשויה להפוך את ירח 'אירופה' לראוי למגורים", אמרה הכותבת הראשית של המאמר, בריטני שמידט מאוניברסיטת טקסס. הנתונים שנאספו ונותחו על ידי צוות החוקרים שלה, הגיעו מהחללית "גלילאו" ששוגרה בשנת 1989.

גיאולוגים רבים חקרו את הירח "אירופה", לאורך השנים במטרה להבין מה גרם ליצירת פני השטח המצולקים והלא אחידים שלו. "באמצעות בחינה של אנטארקטיקה, היכן שאנו רואים מאפיינים זהים, דוגמת קרחונים ומדפי קרח, אנחנו יכולים להבין יותר טוב את התהליכים על גבי 'אירופה'", אמר הגיאולוג מרטין סיגרט מאוניברסיטת אדינבורו. לדברי סיגרט, המחקר החדש מראה לנו איך המים החמים שמצויים בעומק משפיעים על המסת הקרח שעל פני השטח ויצירת סדקים".

נאס"א

סוכנויות החלל של ארצות הברית ואירופה עמלות על שליחת חללית לירח "אירופה", וכן לירחים נוספים של הכוכב צדק, והם מקווים להוציא אותה לפועל בהמשך העשור הקרובה או לכל היאוחר בתחילת שנות ה-20 של המאה ה-21.