החיידקים שפוגשים בשירותים הציבוריים

כאבי בטן? בקטריות של המעיים שהיו על האסלה. בעיות בעור? נגעתם בברז מזוהם. חוקרים הצליחו לבודד 19 חיידקים ולזהות את מקור השפעתם על האדם

מחקר גנטי חדשני מגלה כי בחדרי שירותים ציבוריים ישנם 19 סוגי חיידקים שונים המחולקים לקבוצות שונות ומשפיעים על אזורים שונים בגוף האדם. החוקרים מאוניברסיטת קולורדו איתרו  את החיידקים ב-10 מתוך 12 חדרי שירותים ציבוריים של נשים וגברים בקמפוס של קולג' אמריקאי שהשתתפו בבדיקה. מהמחקר עלה כי מרבית החיידקים רוכזו במשטחים כמו דלתות, אסלות, מושבי אסלה, מיכלי הסבון, ברזים והרצפה.

במסגרת המחקר, שפורסם במגזין PLoS ONE, חולקו החיידקים השונים לשלוש קטגוריות: אלה שנמצאו על משטחי האסלה, אלה שאותרו על הרצפה ואלה שבדרך כלל האדם נוגע בהם בידיו. כך נמצא שהחיידק שמקושר לבעיות במעיים הוא זה שנמצא על האסלה, החיידק שמשפיע על העור קשור למקומות בהם האדם נוגע והחיידקים שמקורם ברצפת חדר השירותים משפיעים על מגוון רחב של אורגניזמים.

על פי עדויות החוקרים, ככל שהם ירדו לעומק המחקר הם גילו כיצד החיידקים מתאימים עצמם לאורח חיינו ו"המתינו" למגע אדם באזורים נבחרים. ראוי לציון, כי חלק מזני החיידקים שנמצאו נחשבים לזנים חדשים שלא נראו עד כה והגיעו לשירותים בדרך השינה והטובה – באמצעות בני האדם. נתון שתמך בממצאי המחקר הראה שחיידקים שפגעו באיברי המין הנשיים נמצאו בשירותי הנשים בלבד, ולא בשירותי הגברים.

עשו לנו לייק וקבלו חדשות, עדכונים ופרשנויות מהארץ לפייסבוק שלכם

נתון מעניין נוסף הוא שכמה חיידקים שנמצאו על ידית הורדת המים נפוצים בעיקר ברצפה - משמע, בקטריות מהרצפה הגיעו לידית. איך? אולי בגלל כמה אנשים שהורידו את המים עם הנעל. חובבי מדע ברשת התעודדו בעיקר ממה שהחוקרים לא מצאו: כולרה או תולעים מיקרוסקופיות שבעבר שרצו במקומות מזוהמים כמו חדרי שירותים.

מי שרוצה לשאוב מעט עידוד מהמחקר יכול להתייחס לטענת החוקרים שכתבו כי "לצערנו, מחקרים קודמים הראו שתלמידי קולג' לא תמיד מקפידים לשטוף את ידיהם".

לקריאת המחקר המלא