בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

שנה אחרי השריפה בכרמל כביש המילוט באזור עדיין לא נסלל

מבקר המדינה יכלול בדו"ח את מחדל הכביש, שהוקצב לו מימון אך התנגדות הירוקים מונעת את סלילתו

2תגובות

מבקר המדינה צפוי לכלול בדו"ח על השריפה בכרמל ביקורת על דרכי הגישה והמילוט מהאזור שנפגע. כאחד מלקחי השריפה, ראשי המועצות המקומיות דלית אל-כרמל ועוספיה פעלו לסלילת עוד כביש יציאה מהיישובים, אך שנה לאחר השריפה התוכנית לסלילת הכביש תקועה בשל התנגדות ארגוני הסביבה והמועצה האזורית חוף הכרמל. זאת, אף שהממשלה תקצבה את הכביש בסכום של שלושה מיליון שקלים.

הכביש החדש נועד לחבר בין דלית אל-כרמל לכביש 4, בסלילת המשך לכביש 7111 מצומת עין הוד וניר עציון. במקום שבו צריך להיסלל הכביש יש היום דרך עפר, המשמשת בעיקר רכבי שטח. הכוונה היא לסלול כביש אספלט שיהיה דרך מילוט במצבי חירום.

לדברי ראש המועצה דלית אל-כרמל, כרמל נסראלדין, "כבר אחרי השריפה הגדולה בסוף שנות ה-80 הוקמה ועדה שהמליצה על דרך מילוט בין דלית אל-כרמל לחוף הכרמל, כך שצוותי ההצלה יוכלו להגיע לדלית אל-כרמל בשעת חירום אם תהיה נצורה. השריפה האחרונה היתה ההוכחה לנחיצות הכביש הזה. אף רכב חילוץ, של הכבאים או המשטרה, לא הצליח להגיע לאזור בשריפה האחרונה. גם המדינה הבינה שיש צורך בכביש הזה והחליטה לתקצב אותו. אבל הסיפור נמרח הרבה שנים כי מתנגדים לו שני גופים חזקים מאוד. הירוקים מתנגדים מחשש לפגיעה בשמורות הטבע. תושבי חוף הכרמל חוששים שהכביש יפגע באיכות חייהם".

אם ייסלל הכביש, הוא יקצר את משך הנסיעה מדלית אל-כרמל לכביש 4 או לכביש החוף מ-45 דקות לרבע שעה. לכביש ניתן אמנם תקציב של שלושה מיליון שקלים, אבל אין לו עדיין אישור תכנוני.

בחברה להגנת הטבע מסבירים ש"דרך העפר הקיימת מספיקה בהחלט ואין כל הצדקה, לא סביבתית ולא תחבורתית, לסלילת כביש חדש. הפיכת דרך עפר בלב הגן הלאומי כרמל לכביש תיצור ציר נוסף של תנועה שעוברת בין כביש ארצי מצד אחד (כביש 4) לכביש אזורי מצד שני (672). הפגיעה בסביבה ובטבע תהיה אנושה. לכביש חדש יהיו השלכות קשות על המערכת האקולוגית העדינה בכרמל".

במועצה האזורית חוף הכרמל ציינו שהם "מתנגדים בכל תוקף לסלילת הכביש וכי מטה המאבק המשותף, לתושבים ולמועצה, פועל למנוע מחטף ולהשאיר את הדרך כדרך נופית".

תושבי עין הוד וניר עציון חוששים שהכביש החדש יהפוך לאוטוסטרדה עמוסה בתנועת מטיילים בסופי שבוע. "אם יאשרו את זה זה יהיה בגלל לחץ פוליטי", אמר אחד התושבים המתנגדים. "דרך העפר ממילא מסוכנת ואנחנו יודעים מה מספר תאונות הדרכים בדלית אל-כרמל ובעוספיה. אנחנו חוששים שהנהיגה הלא זהירה תעבור גם לכביש 4, ליד הבית שלנו".

נסראלדין אומר בתגובה כי לפי סקרים שעשו במועצה, מספר כלי הרכב בכביש המתוכנן יגיע בסופי שבוע ל-200 בלבד ואין הצדקה להתנגדות התושבים. "מדובר בכביש מפלט, וראש המועצה האזורית חוף הכרמל, כרמל סלע, עושה שרירים ומונע את זה. מדובר בפירוש בחוסר שכנות טובה. המצב מצחיק ומוכיח כמה הממשלה חסרת אונים. להתנגדות התושבים יש ריח גזענות. אם היה מדובר ביישוב יהודי לא היתה התנגדות כזאת".

בדלית אל-כרמל ממתינים כעת לפרסום דו"ח מבקר המדינה שיתייחס כנראה לסוגיה זו. אם הכביש לא ייסלל גם לאחר הדו"ח, אומר נסראלדין, הם יפנו לערכאות.

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה כי "המשרד אינו גוף שסולל כבישים ואין זה בתחום אחריותו. לאחר אישור הכביש המשרד לא יתנגד לממן את סלילתו".

חגי פריד


תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו