מה אומרים הלווייתנים? אולי המאזינים מבינים

גולשים הוזמנו לנסות לפענח מסרים בקריאות היונקים הענקיים

ביולוגים ימיים בריטים ואמריקאים הכריזו השבוע על "פרויקט לווייתן" שיבחן את קריאות הלווייתנים באזורים שונים בעולם, בניסיון למצוא ביניהן דפוסים משותפים ולבדוק אם הן כוללות מסרים ברורים.

המדענים הזמינו את גולשי האתר whale.fm להאזין ל-15,000 הקלטות של קריאות לווייתנים מלהקות וממשפחות שונות באזורים שונים בעולם, ולסנן אותן כדי לראות אם אפשר לגלות בהן משפטים, משמעויות או ניבים חדשים. הגולשים גם יתבקשו לזהות דפוסים של גלי צלילים דומים או זהים ולשמוע את הקטעים שוב ושוב כדי למצוא התאמות ביניהם.

כל הקלטה מסומנת בהתאם למיקום המדויק בים שבו הוקלטה כדי לאפשר למדענים לזהות במדויק קבוצות צלילים ולשייך אותן לאזורים שבהם מצויות משפחות לווייתנים מסוימות. פרופ' איאן בויד מהמחלקה למחקר יונקים ימיים באוניברסיטת סנט אנדרוס אמר כי מדענים גילו שלעתים קרובות בני אדם מצליחים לזהות טוב יותר ממחשבים את הדפוסים הדומים בגלי הצלילים. "הגולשים ישוו גם בין התמונות כיוון שהמוח האנושי מצליח גם בכך בצורה טובה יותר ביחס למחשבים", הוסיף בויד, "אנחנו מצטיינים גם בהבחנה בשינויים קטנים בצורות ובגופים".

לדבריו, הלווייתנים משמיעים קריאות מסובכות ויש להם רפרטוארים מורכבים מאוד. החוקרים מעוניינים לבדוק את ההבדלים בין קריאות הקבוצות ולראות אם אפשר יהיה לגלות סוגי מסרים שונים באמצעות בדיקת הקריאות האלה. "אם לבעלי החיים האלה יש צורה מסוימת של שפה או בלשנות, אנחנו רוצים לנסות למצוא את המלים בתוך רפרטואר הצלילים", הוסיף, "אנחנו לא יודעים את משמעותן, אבל אנחנו יודעים שיש להם אוצר מלים שונה. לקבוצות שונות יש סוגי צלילים שונים שאותם הם יורשים מהוריהם. חלק מהצלילים האלה חוזרים שוב ושוב ולכן סביר להניח שהם לא אקראיים".

אי–פי

המדענים יתאימו כל קבוצת צלילים תואמת למיקומם של הלווייתנים ולפעילות שבה עסקו כשהוקלטו. "אנחנו רוצים גם לנסות לברר את ההקשר שבו הושמעו הצלילים האלה, כגון ציד או מצבים חברתיים", ציין בויד.

מאחורי הפרויקט עומדים כתב העת Scientific American וכן הארגון המדעי האזרחי האינטרנטי The Zooniverse. הוא מזכיר במתכונתו פרויקט דומה שנערך בעבר וניסה להפעיל אסטרונומים חובבים כדי לסייע בגילוי גלקסיות חדשות, באמצעות בדיקת תמונות שצילם טלסקופ החלל האבל ביולי 2007.