מדענים מצאו את החורים השחורים הגדולים ביותר ביקום

שני החורים השחורים, שבלעו מיליארדי שמשות, נמצאים במרחק של מאות מיליוני שנות אור מאיתנו. גילויים עשוי לסייע בחקר התפתחות הגלקסיות

אל תתקרבו יותר מדי. אסטרונומים מדווחים כי מדדו את החורים השחורים הגדולים ביותר, המרושעים ביותר שאי פעם נמצאו ביקום, שעומקם פי עשרה מגודלה של מערכת השמש שלנו, ובלעו מיליארדי שמשות ולא נודע כי בא אל קרבם.

אחת מהמפלצות האלה, שמשקלה כמו של 21 מיליארד שמשות, נמצאת במערבולת כוכבים דמויית ביצה הידועה בשם NGC 4889, הגלקסיה הבהירה ביותר בענן של אלפי גלקסיות בקבוצת הכוכבים Coma במרחק של כ-336 מיליון שנות אור מאיתנו.

החור השחור השני, בית קברות לכ-9.7 מיליארד שמשות, פחות או יותר, נמצא במרכזה של NGC 3842, גלקסיה הנמצאת בקבוצה אחרת שנקראת Abell, במרחק 331 מיליון שנות אור.

"מדובר בחורים השחורים המאסיביים ביותר שנמדדו באופן אמין אי פעם", אמר ניקולס מקונל, הסטודנט לתואר שני שערך את המחקר באוניברסיטת ברקלי בקליפורניה, בהודעת דוא"ל.

אי-אף-פי

התוצאות האלה אינן רק קוריוז מגניב. תצפיות שנערכו באמצעות הטלסקופ האבל העלו שחורים שחורים גדולים כאלה שוכנים במרכזן של גלקסיות - ככל שהגלקסיה גדולה יותר, כך גם החור השחור. חוקרים אומרים שהעבודה החדשה עשויה לשפוך אור על אופן יצירתן וצורת התפתחותן של הגלקסיות.

מק'ונל והמנחה שלו בעבודת התזה, ד"ר צ'אנג-פיי מא, עמדו בראש קבוצה של אסטרונומים שהשתמשו בטלסקופים בטקסס, הוואי ובחלל כדי למדוד את משקל החורים השחורים באמצעות המהירות שבה הכוכבים חגים סביבן. ככל שהכוכבים נעו מהר יותר, כך דרוש יותר כוח משיכה - כלומר מאסה - כדי למנוע מהם להינתק.

כיצד החורים הללו גדלו למימדים מפלצתיים כל-כך? ד"ר מא אומר שהשאלה הזו קשורה למתח בין טבע לסביבה. יכול להיות שהחורים התמזגו עם חורים אחרים במהלך מיזוג גלקסיות - "טבע", או שבלעו הרבה מהגז סביבם - "סביבה". לדבריו, הדבר דומה לשאלה, האם ילדים גבוהים נולדים להורים גבוהים או שאכלו הרבה תרד. "באשר לחורים שחורים - עדיין איננו יודעים".

אסטרונומים גם סבורים שהחורים השחורים העצומים בגלקסיות עשויים להיות החוליה החסרה בין היקום כפי שהיה אחרי שנוצר והיום. בימיו הראשונים של היקום, קוואזרים, שהמדענים חושבים שהונעו על ידי חורים שחורים עצומים, נבעו אנרגיה לתוך החלל. היכן הקוואזרים האלה כיום? המחקר החדש מאשש את ההנחה שהחורים השחורים הללו הם גלגול רדום שלהם.

בלשונו של מק'ונל, ""התגלית שלנו, של חורים שחורים ענקיים בגלקסיות הגדולות ביותר מעלה שהגלקסיות האלה הן שרידים עתיקים של אבות קדומים". מוטב שלא נעורר אותם.