לא רוצים לקום בבוקר? הגנטיקה אשמה

לאלה שאוהבים להישאר שעות בבוקר במיטה יש כעת תירוץ: על פי דיווח בבי-בי-סי שמתבסס על מחקר נרחב, מתברר שהצורך של אנשים לנוח הרבה יותר לעומת חבריהם מקורו בנטייה גנטית.

חוקרים מאוניברסיטת אדינבורו ומאוניברסיטת לודוויג מקסימיליאן במינכן בדקו יותר מעשרת אלפים איש וגילו כי נשאי הגן ABCC9 זקוקים ל-30 דקות שינה יותר מאלה שאינם נושאים אותו.

על פי הדיווח, שמצטט את המחקר מתוך כתב העת "פסיכיאטריה מולקולרית", אירופי אחד מכל חמישה נושא את הגן. המשתתפים במחקר נדרשו לדווח כמה זמן ישנו ולספק דגימת דם לצורך בדיקת דנ"א. לדברי החוקרים, על פי התוצאות ניתן להסביר דפוסי שינה רבים של אנשים שונים.

הצורך בשינה משתנה מאדם לאדם. בבי-בי-סי מביאים דוגמאות לאנשים שנדרשים לשעות שינה רבות, לעומתם לכאלה שלא נהגו לישון הרבה. לראש ממשלת בריטניה לשעבר, מרגרט תאצ'ר, היה צורך לישון לא יותר מארבע שעות בלילה, ולעומתה אלברט איינשטיין נזקק ללא פחות מאחת-עשרה שעות.

אי-אף-פי

מחקר בדק תושבים מסקוטלנד, קרואטיה, הולנד, איטליה, אסטוניה וגרמניה. כולם התבקשו לתאר את מנהגי השינה שלהם בימים "פנויים", שבהם לא היה עליהם לקום לעבודה, לבלוע כדורי שינה או לעבוד במשמרות.

החוקרים הצליבו את הנתונים שהתקבלו עם הנתונים שהתקבלו בבדיקות הגנטיות, וגילו שבעלי וריאציה של הגן ABCC9 זקוקים לשעות שינה רבות יותר מהממוצע, שהוא שמונה שעות בלילה. לאחר מכן, בחנו החוקרים כיצד הגן משפיע על זבובי פירות הנושאים אותו, וגילו שזבובים שאינם נשאים ישנו שלוש שעות פחות מהנורמה.

הגן ABCC9 קשור למנגנון שחש את רמות האנרגיה של תאים בגוף. לדברי החוקרים, התגלית היא פתח לתחום חדש במחקר השינה, והם מקווים שבהמשך המחקר יצליחו לקבוע כיצד בדיוק הגן מווסת את משך השינה של בני האדם.

עשו לנו לייק לקבלת מיטב הכתבות והפרשנויות ישירות לפייסבוק שלכם

ד"ר ג'ים וילסון מהמרכז למדעי הבריאות באדינבורו אמר לבי-בי-סי: "בני אדם מבלים כשליש מחייהם בשינה. הנטייה לישון יותר או פחות היא לעתים קרובות משפחתית, אף שצורכי השינה מושפעים לעתים קרובות מנתונים כגון גיל, עונות השנה, מיקום גיאוגרפי ושעון ביולוגי. לתגליות אלה על אודות הביולוגיה של השינה תהיה חשיבות רבה בחקירת השפעת דפוסי השינה על הבריאות הכללית".

מומחה השינה ניל סטנלי אף אמר כי ידוע על שישה גנים שונים הקשורים לשינה. לדבריו, "מעניין לדעת על קיום הגנים, אבל הידיעה אינה בהכרח רלוונטית, אלא אם כן בכוונתנו לנהוג לפיהם, אלא שאיש מאתנו אינו נוהג לעשות זאת".