ארוחת הערב של הקדמונים בארץ: בשר פילים

חוקרים מאוניברסיטת ת"א טוענים כי היעלמות הפילים, שסיפקו לאדם הקדמון חלק גדול מכמות הקלוריות שלו מהאזור, האיצה את התפתחות האדם שנאלץ לפתח כלים וטכניקות ציד של בעלי חיים קטנים יותר

אם קבוצת חוקרים באוניברסיטת תל אביב צודקת בפרשנות ממצאים ארכיאולוגיים שפרסמה בימים אלה, הרי שלפילים היתה השפעה משמעותית על התפתחות האדם המודרני וארץ ישראל היתה אחד המקומות הראשונים בעולם שבו התרחשה התפתחות זו.

ממצאים חדשים מראים כי התפתחות האדם המודרני (הומו סאפיינס) בארץ ישראל קדמה להתפתחותו באפריקה ומערערת על התפישה המקובלת שהאדם התפתח באפריקה והחל לנדוד ליבשות אחרות. על פי מאמר שהתפרסם לפני כמה ימים בכתב העת plos one (הספרייה הציבורית למדעים) התחוללו שינויים בתזונתו של האב הקדמוני של האדם הקדמון שנגרמו מהיעלמות הפילים, שהיו אחד ממקורות המזון העיקריים שלו. שינויים אלו היו זרז שהביא להתפתחותו האבולוציונית להומו סאפיינס.

רקס

במחקר החדש ניתחו החוקרים את הממצאים של שני אתרים שבהם חי הומו ארקטוס, אבי האדם המודרני. אתר אחד נמצא בגשר בנות יעקב והשני במערה ליד כפר קאסם. כבר לפני שנה דיווחו החוקרים על הימצאות הומו סאפיינס במנהרה בכפר קאסם לפני כארבע מאות אלף שנים, מאתיים אלף שנים מוקדם יותר מהתקופה שבה הוא נמצא באפריקה, אבל לא היה להם הסבר מדוע זה קרה.

החוקרים - ד"ר רן ברקאי, פרופ' אבי גופר ומיקי בן דור מהחוג לארכיאולוגיה באוניברסיטת תל אביב, ופרופ' ישראל הרשקוביץ מהמחלקה לאנטומיה ואנתרופולוגיה באוניברסיטה - בדקו את שאריות העצמות של בעלי החיים בשני האתרים ובהן עצמות רבות של פילים, מממצאים שהתגלו באתרים במקומות נוספים בעולם. הם מעידים שלפיל היתה חשיבות גדולה בקיומו של הומו ארקטוס והם סיפקו לו 60% מצריכת הקלוריות מן החי. בדיקה של הממצאים העלתה גם שבערך לפני כארבע מאות אלף שנים נעלמו הפילים מהאזור מסיבה שאינה ברורה, אך ייתכן שהיא קשורה להיקף הציד שדלדל את אוכלוסיותיהם. היעלמות זו, אילצה את ההומו ארקטוס, שהיה רגיל לצוד בחניתות בעלי חיים גדולים ואטיים לעבור לציד בעלי חיים קטנים וזריזים יותר. על פי מודל ביו-אנרגטי של תזונה שפיתחו החוקרים, להומו ארקטוס היתה תלות גדולה מאוד בשומן מן החי והוא היה זמין אצל פילים בכל עונות השנה.

עשו לנו לייק לקבלת מיטב החדשות והעדכונים ישירות לפייסבוק שלכם

עם היעלמות בעלי חיים אלה היה עליו לפתח מיומנויות גדולות כדי להשלים את אספקת השומן שלה היה זקוק, והחל לצוד בעלי חיים קטנים יותר. נפח מוחו הגדול יותר אפשר לו יכולות איתור, מעקב וציד וגם הפעלת מיומנויות חברתיות וטכנולוגיות כמו ציד בקבוצה וייצור כלי אבן. לפי ד"ר ברקאי, "יש כמה תרחישים אפשריים שצריך לחקור ובהם שהאדם המודרני התפתח בתקופות שונות בנפרד באפריקה וגם באזורנו או שאולי הוא הגיע מאזורנו לאפריקה".