המדענים בשוויץ ידווחו היום אם מצאו את החלקיק האלוהי

לפי ההערכות, דו"ח שיתפרסם היום ידווח על אות מבטיח לגילוי החלקיק. אחת הבעיות של המדענים היא אי ודאות בנוגע למסתו המדוייקת

מדענים מ-CERN, המרכז האירופי למחקר גרעיני שבשווייץ, יפרסמו היום דו"ח על אודות התקדמות החיפוש אחר הבוזון היגס, שנודע בכינוי "החלקיק האלוהי", החלקיק שמעניק את תכונת המסה לכל שאר חלקיקי היסוד. זהו החלקיק האחרון שהמודל הסטנדרטי של פיזיקת החלקיקים חוזה את קיומו ושטרם התגלה.

הדו"ח מתפרסם על רקע שמועות שלפיהן שתי קבוצות מדענים, שבודקות שרידים של מאות טריליוני התנגשויות פרוטונים בשני גלאים שונים במאיץ הגדול של CERN, אספו מידע ראשוני בנוגע למה שעשוי להתברר בתוך כמה חודשים עד שנה, לאחר איסוף נתונים נוספים, כחלקיק החמקמק.

הערכה אחרת ביחס לדו"ח טוענת כי בעוד שנה יהיו בידי עורכי הניסויים די נתונים כדי לפסול את אפשרות קיומו של הבוזון היגס, ובכך ייאלצו התיאורטיקנים לחפש הסבר אחר לשאלה מדוע לחלקיקים יש מסה.

אי–פי

עשו לנו לייק וקבלו את מיטב החדשות והעדכונים ישירות לפייסבוק שלכם

חלקיק ההיגס הוא המרכיב הבסיסי של שדה היגס, שדה שעמו כל החלקיקים מקיימים יחסי גומלין. האינטראקציה עם שדה היגס משתנה מחלקיק לחלקיק באופן שמעניק לכל אחד מהם מסה אחרת.

גילוי של בוזון היגס יעיד על אמיתותו של מנגנון היגס ויסייע לחדד את התיאוריה שבבסיס מנגנון היגס. אחת הבעיות הגדולות של המדענים היא שהם אינם יודעים מהי מסתו המדויקת של חלקיק ההיגס. מידע כזה יכול היה לאפשר להם לערוך ניסוי ברמת האנרגיה המתאימה. בשנים האחרונות צומצם באופן משמעותי טווח המסה שבו עשוי ההיגס להופיע.

אם חלקיק בוזון היגס אכן קיים, הוא צריך להיות כבד יותר מ-114.4 GeV (ג'יגה-אלקטרון-וולט - יחידות המסה שבהן פיזיקאים משתמשים). לשם השוואה, המסה של פרוטונים, שהם הבסיס של החומר הרגיל, הוא כ-1 GeV. על בסיס מחקרים טווח המסה הסביר של בוזון היגס הוא בין 115 ל-140 GeV, וזהו הטווח שבו יתמקד הדיווח היום, אף על פי שייתכנו גם מסות כבדות יותר של החלקיק.

ד"ר ליסה רנדל, תיאורטיקנית מאוניברסיטת הרווארד, אמרה כי הדו"ח שיתפרסם היום לא יציג תוצאות חד-משמעיות. "אני מעריכה שיהיו להם די ראיות שלא ישללו את אפשרות קיומו של ההיגס", ציינה, "אך הן בלבד, ללא הנתונים שיתקבלו רק בשנה הבאה, לא יספיקו כדי להוכיח את קיומו". לדברי רנדל, אם בוזון היגס לא יתגלה, הדבר יצביע על קיומו של מודל פשוט יותר מהמודל של היגס.

"מחקרים עתידיים עשויים לחשוף שהחלקיק הממלא את התפקיד של היגס מקיים אינטראקציות נוספות, חוץ מאלה המוכרות לנו, אשר צריכות להתקיים כדי שחלקיקים ירכשו מסה", אמרה, "אפשרות אחרת היא שהתשובה אינה החלקיק הפשוט והיסודי שאותו מחפשים כעת במאיץ. ייתכן שמדובר באובייקט מורכב יותר, או חלק ממגזר מורכב יותר שיידרש זמן רב יותר כדי למצוא אותם".