בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

הטייקונים מסתערים על שוק התיירות לחלל

אחד ממקימי מיקרוסופט שוקד בימים אלה על פיתוח המטוס הגדול ביותר בעולם, שימריא לגובה אדיר ואז ישגר לחלל טיל שיוכל לשאת עצמים ואנשים

3תגובות

ניו יורק טיימס

אחד האנשים העשירים ביותר בעולם מתכנן לבנות את המטוס הגדול ביותר שטס אי פעם ולהשתמש בו לשיגור טילים לחלל.

פול אלן, ממייסדי מיקרוסופט, הודיע השבוע כי הוא עומד להפוך שותף לעסקי בניית טילים, כשלנגד עיניו רעיון שעד כה נעשה בו שימוש לעתים רחוקות בלבד: לבנות מטוס שימריא באופן המקובל, וכשיגיע לגובה 9,000 מטר ישגר לחלל טיל שבו יהיו לוויינים, אספקה ועם הזמן גם בני אדם. אלן מעריך שהטיל הראשון ישוגר בצורה כזו כבר ב-2016.

"יש לאדם בחיים כמה חלומות שהוא רוצה להגשים וזה חלום שמרגש אותי מאוד", אמר אלן, שכבר מימן בעבר מיזמים כמו רדיו טלסקופ המחפש בחלל תשדורות של חוצנים. המטוס החדש, שייבנה על ידי החברה החדשה לשם כך, "סטרטולונץ' סיסטמס", יהיה בעל מוטת כנפיים של 117 מטר וגדול יותר מאירבס 380-A הדו קומתי, שהוא כעת מטוס הנוסעים הגדול ביותר בעולם.

הסטרטולונץ' ימריא ממסלול רגיל, יתרומם לגובה שיוט רגיל ואז ישליך את הטיל. כתוצאה מכך לא יהיה יותר צורך בכני שיגור יקרים.

"כיוון שמספר הטיסות לחלל שממומנות על ידי הממשלה פוחת, יש הזדמנויות רבות ליזמות פרטית בתחום הזה", אומר אלן, שהוסיף כי תוכנית מעבורות החלל של נאס"א הסתיימה השנה. יתרה מזו, נאס"א אף החלה להסתמך על רוסיה בשיגור אסטרונאוטים לתחנת החלל הבינלאומית, ותוכניתו החדשה "תסייע להשאיר את אמריקה בראש חקר החלל".

אלן מצטרף בכך לטייקונים אחרים שמנסים לפרוץ לחלל בכל הכוח. אחד הבולטים שבהם הוא ריצ'רד ברנסון, שחברתו "וירג'ין גלקטיק" מתכננת להטיס תיירים למסעות קצרים בגבול החלל, ובהם גם ישראלים בעלות צנועה של 200 אלף דולר.

טייקון נוסף הוא אילון מוסק, שהשתמש בהונו כמייסד פייפאל להקמת "ספייסיקס" - מפעל לייצור טילים שעובד עם נאס"א. גם מייסד אמזון, ג'ף בזוס, הוא בעלים של חברת חלל בשם "בלו אוריג'ין".

ואולם, אלן היה אחד מראשוני הטייקונים הנלהבים לחלל. לפני עשר שנים הצטרף לברט רוטאן - מהנדס חלל אגדי שבין השאר בנה את המטוס הראשון שהקיף את כדור הארץ ללא עצירה וללא תדלוק. הצעד ההוא נחשב לגורם ממריץ ליצירת חידושים בטכנולוגיית החלל.

ואולם, לאחר מכן אלן פרש ורוטאן הצטרף לברנסון לבניית גרסה גדולה יותר של המטוס. אלן הוא המשקיע היחיד בפרויקט והוא מסכן אך ורק את הונו הפרטי. עם זאת סירב לומר כמה כסף בדיוק הוא מתכנן להשקיע. "ברור שהפרויקט הזה איננו זול", אמר.

המטוס המתוכנן ייבנה על ידי החברה שהקים ברט רוטאן ויהיו לו שישה מנועי 747. משקלו הכללי יהיה כ-500 טון והוא יזדקק למסלול המראה באורך 3,600 מטר.

הטיל שיישא יוכל להכניס גוף במשקל של כשש טונות למסלול מסביב לכדור הארץ - בתחילה לוויינים קטנים, כמו הלוויינים המדעיים של נאס"א. ואולם, אלן מקווה לאחר מכן להשיג יותר. "זו השקעה גדולה וברור שלא היינו משקיעים אותה לולא חשבנו שיהיו לנו בעתיד הרבה לקוחות, גם להעלאת משאות וגם למשימות מאוישות", הוא אומר.

אי-אף-פי


תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו