בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

מחקר: רק 17% מהתאגידים מדווחים אמת על נתוני זיהום

בדיקה של נתונים סביבתיים שערכו אוניברסיטה בריטית ובית ספר לניהול בצרפת מ-4,000 מפעלים ברחבי העולם בשנים האחרונות, מגלה הטעיות ושגיאות מביכות

4תגובות

בשנים האחרונות מתגאים תאגידים ומפעלים גדולים בכך שהם מדווחים לציבור על ההשפעה שיש להם על הסביבה, ועל הפעולות שהם נוקטים למען הפחתת הזיהום והבזבוז של משאבי טבע. אלא שעל פי מחקר שיפורסם במלואו בשבועות הקרובים, מתברר שרבים מהדיווחים האלה רצופים בהטעיות, בנתונים לא מדויקים, ולעתים בשגיאות עובדתיות מביכות.

קבוצת חוקרים מאוניברסיטת לידס שבבריטניה ומבית הספר לניהול EUROMED בעיר מארסיי שבצרפת, ערכו מחקר על 4,000 דו"חות "אחריות חברתית" שפרסמו תאגידים בכל רחבי העולם, ובהם תאגידי דלק, כלי רכב ותקשורת ידועים. דו"חות האחריות החברתית הפכו לכלי מקובל בתאגידים רבים כדי לשוות לעצמם תדמית ירוקה. אולם החוקרים מצאו כי פחות מ-17% מהחברות שנבדקו דיווחו על כל פליטות גזי החממה שבהן היו מעורבות. חברות רבות גם לא הבהירו אילו פעולות נקטו לצורך הכנת דו"חות הסביבה. היו גם כמה חברות שהתעלמו מפליטת זיהום של חברות בנות הפועלות במדינות אחרות.

המחקר מצביע על שורה של ממצאים מביכים. כך לדוגמה, חברת האנרגיה האיטלקית ENEL לקחה על כתפיה את כל מעמסת הזיהום העולמי ואף מעבר לכך. החברה דיווחה לפני שנתיים כי היא פולטת מדי שנה 122 מיליון טונות פחמן, פי ארבעה ויותר מפליטת הפחמן השנתית בכדור הארץ. חברת המכוניות פורד דיווחה כי היא יוצרת פסולת כרייה וחציבה בצפון אמריקה בכמות העולה על פסולת הכרייה בעולם כולו.

לחצו לייק לפייסבוק "הארץ" וקבלו את מיטב החדשות ישירות אליכם

רויטרס

יצרנית הנפט הענקית בריטיש פטרוליום (BP), שהיתה אחראית אשתקד לאסון זיהום הנפט במפרץ מקסיקו, מיתגה עצמה בדו"ח לפני האסון כחברה BEYOND PETROLEUM (מעבר לנפט), דבר שאמור להעיד על כך שהיא עושה שימוש במקורות אנרגיה חלופיים. למרות זאת, רמות הזיהום של בריטיש פטרוליום נותרו גבוהות ופליטת הפחמן ממתקניה עולה על זו של פינלנד.

מהמחקר עולה עוד כי חברת המכוניות הגרמנית פולקסוואגן וחברת האנרגיה הגרמנית E.ON השמיטו מהדו"חות שלהם תחנת כוח הפועלת באמצעות פחם. פולקסוואגן השמיטה את העובדה הזו מפני שתחנת הכוח נמצאת בבעלות E.ON, והאחרונה השמיטה את פליטות התחנה כי יצרנית המכוניות היא זו שמפעילה את המתקן.

"בחלק מהדו"חות רמת הדיוק היא מזעזעת", אמר ד"ר ראלף בארקמאייר, אחד מעורכי המחקר, "אם מישהו היה משמיט פרטים או מידע בדו"חות הכספיים של אותם תאגידים, זה היה הופך לשערורייה, אבל בדו"חות על היבטים סביבתיים זהו מנהג שכיח".

"מעט מאד מהמדדים בדו"חות הללו מתייחסים להשפעה הסביבתית והחברתית שיש לתאגיד", הוסיף בארקמאייר, "במקום זאת, התאגידים מתייחסים לגיבוש אסטרטגיה או ניסוח מדיניות סביבתית. הם מדווחים על המקום שאליו הם רוצים להגיע אבל אף אחד לא בודק אם הם הולכים בכיוון הנכון. השאיפה להיות סביבתי מחליפה את הביצוע הסביבתי".

אחד התאגידים שכבר התייחס לפרסום הראשוני של ממצאי המחקר, הוא תאגיד התקשורת הבריטי BT. במחקר נאמר שהחברה ציינה בדו"ח שלה משנת 2007 כי 99.8% מהפסולת שהיא מייצרת ברחבי העולם, מקורם בקבוצה קטנה של עובדים בבלגיה. יתרה מכך, החברה פרסמה נתונים חלקיים נוספים כדי להצטייר כירוקה, וטענה כי עובדיה בהולנד ואירלנד לא נסעו באותה שנה לשום מקום.

בתגובה שפורסמה בעיתון הבריטי "גרדיאן", טוענת החברה כי "כפי שמציין המחקר, זהו תחום חדש הנמצא בשלבי התפתחות ולעתים קשה לאסוף מידע ולקבוע מדדים נכונים. נבחן את הממצאים והיכן שצריך, נעדכן ונשפר את הדו"חות שלנו".

חברות ייעוץ סביבתי שהתבקשו להגיב למחקר ציינו כי על אף הממצאים, הכנת המסמכים הללו בידי התאגידים כן מביאה לשינויים משמעותיים. טום וולרד, העובד בחברה בריטית המעניקה ייעוץ לתאגידים המכינים דו"חות אחריות חברתית, טוען שעצם הכנת המסמכים גורמת לחברות להיות מודעות יותר להשפעה שיש לפעילותן, ומביאה אותם להכניס שיפורים לא רק בזיהום סביבתי, לדוגמה, אלא גם בעניינים הנוגעים לבטיחות של העובדים.

פרסום דו"חות אחריות חברתית של תאגידים הפך למקובל מאוד גם בישראל. דו"חות אלה מתפרסמים על ידי גופים כלכליים גדולים, כמו בנק הפועלים או "כימיקלים לישראל". בירקמאייר ציין בתגובה לפניית "הארץ" שהבדיקה שהוא ועמיתיו ערכו לא כללה חברות מישראל.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו