חלקיק חדש התגלה בניסוי מאיץ החלקיקים הגדול בשוויץ

זו הפעם הראשונה שנצפה חלקיק חדש מאז החלו בניסויים במתקן המאיץ הגדול. התגלית תסייע בהבנת הכוחות המחזיקים חומר יחד

מדענים מניסוי מאיץ החלקיקים הגדול Large Hadron Collider הודיעו כי זיהו חלקיק חדש, כך דווח היום (חמישי) בבי-בי-סי. זהו הזיהוי הראשון של חלקיק חדש מאז נפתח המתקן הממוקם בגבול צרפת – שוויץ בשנת 2009.

שמו של החלקיק הוא Chi-b 3P והוא יסייע למדענים להבין את הכוחות המחזיקים חומר יחד. ניסוי החלקיקים הגדול בוחן כמה שאלות יסודיות בפיסיקה על ידי ביצוע התנגשויות של חלקיקי פרוטונים במתקן תת קרקעי גדול. מידע מפורט בנוגע להרס התת אטומי שנובע מההתנגשויות הללו צפוי להניב מידע חדש על הדרך שבה היקום בנוי.

החלקיק Chi-b 3P הוא חלקיק "חי" (Chi) במצב מעורר יותר (במצב אנרגיה מוגבר) מחלקיקים אחרים שנצפו במהלך התנגשויות קודמות, הסביר פרופסור רוג'ר ג'ונס, שעובד באחד מצוותי הניסוי.

אי–פי

"החלקיק החדש מורכב מקוורק ואנטי קוורק אשר קשורים יחד. במשך שנים חשבו אנשים שהחלקיק קיים אבל עד עתה אף אחד לא ראה אותו. הסיבה הנוספת שהופכת אותו למעניין קשורה במידע שהוא מספק לנו על הכוח שמחזיק את הקוורק והאנטי קוורק יחד – הכוח הגרעיני החזק. זהו אותו כוח המחזיק לדוגמה, את הגרעין האטומי יחד עם הפרוטונים והנויטרונים".

מאיץ החלקיקים הגדול נועד לגשר על הפערים במודל הסטנדרטי של פיזיקת החלקיקים שמעניק את תכונת המסה לכל שאר חלקיקי היסוד. בפרט, נעשה שימוש בהתנגשויות כדי להתחקות אחר חלקיק ההיגס, עליו מבססים פיסיקאים את ההשערה מדוע לחומר יש מסה. תגליות כמו Chi-b 3P הן חלק חשוב מהחיפוש הזה.

בשבוע שעבר הודיעו נציגי החוקרים משני הגלאים הגדולים של המאיץ – ATLAS ו-CMS כי זיהו סימנים ראשוניים לקיומו של חלקיק הבוזון היגס.